2025-09-27, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag har aldrig betalat 95 spänn för en öl på puben, det måste vara Stockholmspriser!
Det är ju dock som billigast med öl på puben i storstäder som Stockholm, går ju att hitta öl så billigt som 29 kronor. I medelstora städer är ju det MINST 60 kr kronor oftast minst 70 eller på mindre orter där det bara finns en pizzeria får du ingen för mindre än 70-80 däremot så kan du få lite ”rabatt” om du är inföding/pålitlig.

Det enda jag tycker om med skithålet Stockholm är just att det är billig öl på krogen.
Senast redigerad av testtarlitebara 2025-09-27 kl. 02:49.
2025-09-27, 03:21
Medlem
FAB-3000s avatar
Alltså, jag ser inga överpriser på öl i Sverige. Tvärt om, alkohol är väldigt överkomligt, och antagligen är det menat så.

När jag vill unna mig lite bättre öl köper jag Erdinger, och jag tror bolagets pris ligger rätt bra till.
2025-09-27, 04:42
Medlem
Fantens avatar
Fast 95 spänn för en stöl är på intet sätt ett standardpris ens i Stockholm. Undviker man Gamla Stan, runt Drottninggatan och Östermalm så är det mer runt 50-lappen som man får betala för en bärsa.
2025-09-27, 07:03
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Jag har aldrig betalat 95 spänn för en öl på puben, det måste vara Stockholmspriser!
Det kanske var en öl på 7.5 %?
2025-09-27, 07:41
Medlem
95 spänn för en öl som kostar 15 kr på bolaget? Var har du varit och ölat TS?
Sen ska vi tänka på att puben ska ha sin del av kakan också. Det finns många som bara smuttar på en öl i uppåt en timme och tar upp plats.
2025-09-27, 07:45
Medlem
Bbobis avatar
Där jag bor kostar en öl 6kr och på pub 10-12kr.

På det kan man vinna en ny öl och upp till 100.000kr, motorcykel/bil när man öppnar burkarna.

Skulle säga att jag vinner en ny öl på ungefär varannan till var tredje burk vilket drar ner kostnaden till ca 3-4kr/burk att dricka hemma. Mesta jag har vunnit på en burk var 500kr samt en låda dvs 24 burkar i vinst från en burk.
2025-09-27, 08:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Restauranger, barer och nattklubbar --> Alkohol och dryck
/Moderator
2025-09-27, 08:22
Medlem
Vet inte var TS fått denna statistik ifrån, men om den ska representera ett genomsnitt är informationen felaktig.

Gör vi en snabb jämförelse med Finland kan man konstatera att det är dyrare att gå ut i Helsingfors än i Stockholm. Fördelen med Finland är att man köpa öl i livsmedelsbutiker, men det är märkbart dyrare än i Sverige och utbudet är inte särskilt imponerande.
2025-09-27, 08:24
Medlem
Citat:
I Stockholm är lägsta pris 32 kr på Hirschman Fridhemsplan. Många många pubar tar mellan 35 och runt 60 kr i Stockholm. Ingen behöver betala mer än så. Vin från 49 till 79 kr.
2025-09-27, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Nja. Lättöl är inte så farligt dyrt, man kan få en burk 33 cl för 6-7 kr.

Att dricka starköl till maten varje dag är varken nyttigt, billigt eller historiskt korrekt. Den öl som serverades på medeltiden var närmare folkölen än starkölen i alkoholprocent.

Däremot är starköl helt riktigt en "lyx" åtminstone i Sverige om man vill ha det varje dag. Men öl är inte bara starköl som sagt.

Det är för att det inte är någon alkoholskatt på lättöl.
Det är förövrigt olika skatter på olika alkoholhaltiga drycker beroende på alkohol %. Ju högre alkoholhalt desto högre skatt.
2025-09-27, 08:40
Medlem
Vet inte vad flashbackeliten går på för sunkpubbar. Men varenda restaurang tar väl minst 70:- för en "stor stark". Kollade Bishop Arms som knappast är någon finkrog. 72:- för en Hof var det billigaste (74 för en Staro eller Budvar). Upp mot 90:- är knappast ovanligt det heller.

I Sverige blir det ca 25% i skatt på det priset (15kr i moms och 5kr i alkoholskatt på 72:-).

I t ex Tyskland blir momsen i princip samma (14 kr men alkoholskatten försumbar på 50 öre).

Jag vet inte priserna på krogen i Tyskland, men bara sett till skatterna borde det inte skilja mer än 5-6 kr.

I butik slår alkoholskatten mer då 5 kr/burk pga alkoholskatten blir betydligt mer av totalen.
2025-09-27, 09:21
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Sluta trolla. Leichtbier.
Den som trollar är ju du din medeltidare.

Sverige och nordbor är enormt lurade.

Vi arbetar mest och har bland dem största tillgångarna till naturresurser för el, trä, järn,och norsk olja men vi betalar mest för el för att få ner priserna på kontinenten.
Maten är dyrare vs lön jämfört med kontinenten.
Tom bas varor som mjölk kött fisk som vi ska vara starka i är det dyrt och brist.

Norden är utsugen för vi bara knyter handen i fickan och skottar på.

Och vi betalar högst skatt och grundpris på tobak och alkohol.

Hårdast narkotikalagar. Odla lite gräs kan få dig inlåst i flera år.

Skandinavien...
Senast redigerad av Unoboss 2025-09-27 kl. 09:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in