• 1
  • 2
2025-09-26, 15:34
Medlem
https://omni.se/m-vill-ta-krafttag-m...grupp/a/m6jWmg

Citat:
M vill ta krafttag mot unga män som skrämmer i grupp

Moderaterna lanserar begreppet ”antisocialt dominansbeteende” för att ringa in problemet när unga män kuvar eller skrämmer sin omgivning

Som exempel lyfter König Jerlmyr när unga män eller killar skapar otrygghet på offentliga platser i Stockholm genom bland annat att vara högljudda, provocerande eller hotfulla.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...eende_ha11774/

Citat:
Det dock finns en viss typ av ordningsstök som ligger på gränsen till vad som är tillåtet och någonting som samhället behöver bekämpa, något som många kallar för antisocialt dominansbeteende. Med det menar man allt från ordningsstök på bibliotek till grupper av ungdomar som tränger sig före i kön på nöjesfält eller ungdomar som upptar stor plats och tydligt markerar sin närvaro i kollektivtrafiken med musik, dålig attityd och allmänt stök.

Vissa menar på att detta är en rasistisk lag riktad mot Mena-invandrare som går i gäng och gapar och skrämmer omgivningen. Ett väldigt märkligt beteende enligt mig som jag inte förstår?

Vad tycker ni om denna nya ordningslag som Tidö regeringen tagit fram? Tror ni att det blir lugnt på gator och torg samt utanför den lokala Ica butiken nu?
Citera
2025-09-26, 15:34
Moderator
Ancistruss avatar
Tänkte först låsa eller korga tråden men gör ett försök att styra upp den med en mer korrekt rubrik:

Ny ordningslag - antisocialt dominansbeteende ---> Förslag på ordningslag från 2018 - antisocialt dominansbeteende

Detta är alltså långt ifrån något nytt lagförslag.

Jag önskar också påminma om att frågan om vad som är rasism inte i första hand är en fråga för forumet Integration och invandring utan för forumet Jämställdhet och diskriminering.

Men vi ger ändå tråden en chans och ser hur det går.

/Mod
Senast redigerad av Ancistrus 2025-09-28 kl. 16:26.
Citera
2025-09-26, 15:36
Medlem
Det låter som om varenda snut åker på det där. ”antisocialt dominansbeteende”…
Citera
2025-09-26, 15:38
Medlem
Bassplays avatar
Låter utmärkt. Ska man komma hit ska man kunna bete sig också.
Citera
2025-09-26, 15:46
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
Vad tycker ni om denna nya ordningslag som Tidö regeringen tagit fram? Tror ni att det blir lugnt på gator och torg samt utanför den lokala Ica butiken nu?

Jag är för demokratisk repressiv och auktoritär lagstiftning. Bristen på just detta är ett starkt bidragande skäl till att samhället idag förpestas av en stor volym respektlösa egoistiska människor tillhörandes samhällets bottenskrap.

För övrigt älskar jag att denna juridiska frågeställning placerats i det specifika integration- och invandringsforumet.
Citera
2025-09-26, 16:19
Medlem
Blir jobbigt för fotbollssupportrar då.
Citera
2025-09-26, 16:26
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Verkar ganska rimligt med en sådan lag faktiskt. Det är ju det där som är det störande med bråkstakar oavsett om det är svennar eller inte.
Folk som icke-verbalt försöker hota sin omgivning så man får lust att köra ett bollträ upp i stjärthålet på dem. Själv brukar jag nöja mig med att skälla ut sådana människor.
Citera
2025-09-26, 16:28
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Blir jobbigt för fotbollssupportrar då.

Vilket det bör vara. Har varit väktare och hanterat sådana. Vuxna män som beter sig helt tosigt.
Sådant beteende bör besvaras med grovt våld från ordningsmakten.

Anser att polisen borde ha rätt att bryta armarna av folk som beter sig totalt oförskämt.
Citera
2025-09-26, 16:32
Medlem
Låter alldeles för brett för min smak, detta är ännu ett steg mot polisstaten.

Jag förstår tanken bakom den men detta kommer att användas mot fler människor än "dom tilltänkta grupperna".
Citera
2025-09-26, 16:36
Medlem
triptykens avatar
Oj! Kul vet såååå många SD'are och högerungdomar med Kalleskaviar som jag kommer ringa snuten på! Ska organisera en massa Dragons and Drag Queens för att fälla alla som höjer rösten för "antisocialt deminansbeteende". Såååå många swish journalister på extremhögern kommer torska för detta.

Sorgligt med ett land som vill dra demokratin inför rätta för att den är "störig". Men fuck it, om folk vill dra mig inför rätta - lika för lika eller hur? Vad heter han skalliga med skottsäker väst från temu när han är i TV? Nu måste vi bara hitta han också!
Citera
2025-09-26, 16:37
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Låter alldeles för brett för min smak, detta är ännu ett steg mot polisstaten.

Jag förstår tanken bakom den men detta kommer att användas mot fler människor än "dom tilltänkta grupperna".

Skriv ut "blattar, vänster och fackförenings-folk mestadels gubbar" istället. Mer exakt än dina citatbundna varianter
Citera
2025-09-26, 16:41
Medlem
Det finns redan lagar för att sätta dit folk om man vill. Problemet är att viljan inte finns, ingen åklagare tjänar rättvisan och saknar vilja att upprätthålla ordningen i samhället. Samhällskontraktet är brutet sedan länge.

Att förnedra och klämma till folk för tankebrott och åsiktsbrott däremot, för att inte tala om brottet att vilja ha en svenskt land med svenskar i, store tid, då är det inte så nogräknat med existerande lagar utan då skapar man bara en ny praxis.

Vi har fått nya lagar non-stop sedan urminnes tider, tycker du samhället är tryggare och bättre nu?
Knappast va, bara en smustig journalist eller deras totalt hjärndöda konsumenter skulle hävda något sådant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in