2025-10-08, 11:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asa-nesse
Så här står det på Windows Update-sidan. Man kan undra vad Microsoft menar med "snart". "Registrering för Windows 10 utökade säkerhetsuppdateringar kommer snart."

Info jag fann: https://learn.microsoft.com/en-us/an...for-windows-10

Ett bättre alternativ är att gå över till W10 LTSC då ett förlängt W10 inte får, t.ex, buggfixar.
Citera
2025-10-08, 11:29
Medlem
asa-nesses avatar
Så här skriver Chatgpt: "🧾 LTSC är inte lagligt tillgängligt för privatpersoner utan företagslicens, även om ISO-filer ibland cirkulerar online."
Citera
2025-10-08, 11:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Så här skriver Chatgpt: "🧾 LTSC är inte lagligt tillgängligt för privatpersoner utan företagslicens, även om ISO-filer ibland cirkulerar online."

Det finns ett script man kan köra som förenklar processen. Detta är vad en Moderator på säkerhetsforumet Wilders Security Forum skriver om ett test av nämnda script.

I have a very old and not very fast Win 10 HP laptop which originally ran Win7. It has a local account only.
I keep it fully up to date in case my 'proper' machines fail for some reason

After reading here
https://www.ghacks.net/2025/10/08/wi...-your-options/
I decided to give the github script that was mentioned a run and see what would happen (I have a backup just in case)
https://github.com/abbodi1406/ConsumerESU

I downloaded the zip file to my desktop
I extracted it to a folder on my desktop
I opened Command prompt as administrator
It showed system 32 so I added cd\ and pressed enter
It then showed C and I inputted this below and that was the result. I ran it twice as someone suggested. It took only seconds really.
I then went to Win Updates on my machine and it said I was now Enrolled to get Extended Security Updates.
Note:- I am not suggesting people do this. I was merely looking around the web as to what people are doing about ESU. After all it could screw things up.

The recommended method by Microsoft is to pay them, use a Microsoft Account, or put your info in the cloud.
Senast redigerad av 1FF 2025-10-08 kl. 11:45.
Citera
2025-10-08, 12:03
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Mitt förslag om LTSC bygger på en artikel från tidningen Pc för alla i denna tråd: (FB) Använd W10, LTSC, till år 2032.
Citera
2025-10-08, 12:30
Medlem
asa-nesses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Mitt förslag om LTSC bygger på en artikel från tidningen Pc för alla i denna tråd: (FB) Använd W10, LTSC, till år 2032.

Verkar vettigt men efter att ha läst artikeln så inser jag att det är för svårt för en 80-årig pensionär. Alltför mycket kan hända som jag kan få problem med. Förhoppningsvis kommer Microsoft att förlänga uppdateringarna nästa år. Kanske mot en avgift. Vi får väl se. Sedan kanske deras hemsida pajar när de väl släpper på registreringarna.
Citera
2025-10-08, 12:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Verkar vettigt men efter att ha läst artikeln så inser jag att det är för svårt för en 80-årig pensionär. Alltför mycket kan hända som jag kan få problem med. Förhoppningsvis kommer Microsoft att förlänga uppdateringarna nästa år. Kanske mot en avgift. Vi får väl se. Sedan kanske deras hemsida pajar när de väl släpper på registreringarna.

Flera har ännu inte fått "erbjudandet". Är din dator bara kompatibel så kommer det att komma.
Citera
2025-10-08, 13:30
Medlem
Citat:
Det finns ett script man kan köra som förenklar processen. Detta är vad en Moderator på säkerhetsforumet Wilders Security Forum skriver om ett test av nämnda script.

I have a very old and not very fast Win 10 HP laptop which originally ran Win7. It has a local account only.
I keep it fully up to date in case my 'proper' machines fail for some reason

After reading here
https://www.ghacks.net/2025/10/08/wi...-your-options/
I decided to give the github script that was mentioned a run and see what would happen (I have a backup just in case)
https://github.com/abbodi1406/ConsumerESU

I downloaded the zip file to my desktop
I extracted it to a folder on my desktop
I opened Command prompt as administrator
It showed system 32 so I added cd\ and pressed enter
It then showed C and I inputted this below and that was the result. I ran it twice as someone suggested. It took only seconds really.
I then went to Win Updates on my machine and it said I was now Enrolled to get Extended Security Updates.
Note:- I am not suggesting people do this. I was merely looking around the web as to what people are doing about ESU. After all it could screw things up.

The recommended method by Microsoft is to pay them, use a Microsoft Account, or put your info in the cloud.
Körde detta på en av mina Win 10 Pro-burkar.
Verkar funka.
https://i.postimg.cc/XqxwpKkt/esu.jpg
Kollar jag Win Update så står det "Datorn har registrerats för att få utökade säkerhetsuppdateringar".
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-10-08 kl. 13:33.
Citera
2025-10-11, 12:31
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Flera har ännu inte fått "erbjudandet". Är din dator bara kompatibel så kommer det att komma.

Jag är en av dessa och nu börjar tiden rinna ut, verkar tyvärr bli så att jag får köpa en ny burk även om den jag har nu funkar bra för de spel jag lirar.

Kanske får bli en Mac dator, är så jävla sur på Windows just nu.
Citera
2025-10-11, 12:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Jag är en av dessa och nu börjar tiden rinna ut, verkar tyvärr bli så att jag får köpa en ny burk även om den jag har nu funkar bra för de spel jag lirar.

Kanske får bli en Mac dator, är så jävla sur på Windows just nu.

Du kan köra W11.
Citera
2025-10-11, 14:45
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Du kan köra W11.

Ja jag hade såklart gjort det om datorn uppfyllt kraven för W11.
Citera
2025-10-11, 15:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Ja jag hade såklart gjort det om datorn uppfyllt kraven för W11.

Det går att kringgå. Du kan även fortsätta med W10 1 år till.
Citera
2025-10-14, 21:37
Medlem
Nu trillade det in 5 uppdateringar på min första Win 10 IoT LTSC-burk.
Och där kom 4 på min Win 10 Pro.
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-10-14 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in