• 1
  • 2
2025-09-26, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jepp evolutionen eller utveckling om man så vill är brutal. Troligen så dog en stor del människor som var tungt benägna till alkoholism i Europa och på andra håll i världen och kvar blev de som klarade det bättre. Indianerna som inte hade alkohol kunde inte utveckla motsvarande delvisa resistans...

Detta leder in på en annan sak. Jag har länge undrat (då jag inte tror det är en allmänt känd teori) om syftet med att jäsa drycker från början, var pga hållbarhet? Typ att det inte var främst den berusande effekten man var ute efter, utan ett sätt att konservera drycker.

Typ romarna hade tunnor med vin hemma som de blandade med vatten som måltidsdryck. Hade fruktsaften inte innehållit alkohol hade den inte hållt alls lika länge.

Många av de matvaror vi äter än idag som är rökta, saltade, fermenterade och torkade behandlades ju så en gång i tiden för att ge dem längre hållbarhet...
Ja, det är ju inte omöjligt! Men också troligt är väl att den "magiska" effekten av berusningen var viktig för våra förfäder. De levde ju i ett magiskt universum så att säga, där verklighet och fiktion ofta var sammanlänkade. Djuren och naturen var besjälade. De visste ju inte varför de blev berusade, bara att de kände av en "effekt" när de tillredde dryck på ett speciellt sätt. "Magi!" måste de tänkt
Citera
2025-09-26, 11:27
Medlem
Citat:
Kanske inte när det gäller att ge stora förändringar, men mindre anpassningar kan nog gå fortare.

De som ofta inte tål alkohol är ju många asiater, det som kallas asian flush! https://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_flush_reaction
Citera
2025-09-26, 12:51
Medlem
Majsmannen2s avatar
Är väl för att vi inte tål alkohol vi dricker alkohol.

För att dämpa den smärta och det lidande som livet ofta nångång innebär så hittar vi sätt att förblinda våra hjärnor och samveten.

Skulle vi tåla den så hade ingen missbrukat det.
Citera
2025-09-26, 17:30
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Jepp evolutionen eller utveckling om man så vill är brutal. Troligen så dog en stor del människor som var tungt benägna till alkoholism i Europa och på andra håll i världen och kvar blev de som klarade det bättre. Indianerna som inte hade alkohol kunde inte utveckla motsvarande delvisa resistans...

Detta leder in på en annan sak. Jag har länge undrat (då jag inte tror det är en allmänt känd teori) om syftet med att jäsa drycker från början, var pga hållbarhet? Typ att det inte var främst den berusande effekten man var ute efter, utan ett sätt att konservera drycker.

Typ romarna hade tunnor med vin hemma som de blandade med vatten som måltidsdryck. Hade fruktsaften inte innehållit alkohol hade den inte hållt alls lika länge.

Många av de matvaror vi äter än idag som är rökta, saltade, fermenterade och torkade behandlades ju så en gång i tiden för att ge dem längre hållbarhet...
Jag tror du har rätt, alla födoämnen som har behandlats med jäsning eller så är en ovänlig miljö för andra mikrober.

För övrigt är jag nykterist, och kan berätta att det tog flera år att gå från helg-drickande svensson till att tycka att alkohol var meningslöst, hjärnan minns.
Citera
2025-09-28, 22:40
Bannlyst
Haha vi vikingar dricker mjöd och går bäserk. Andra raser klarar inte av det. Men det gör vi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in