2025-10-20, 19:48
Medlem
Jag har precis läst klart boken och såg 3 avsnitt av serien. Varför är så himla mycket annorlunda från boken?

Walter heter Adam i boken. Och de kommer (och flyr) från Stockholm, vad jag minns nämndes inte USA en enda gång, och ingen av karaktärerna i boken pratade engelska. Mindre väsentlig detalj, men i boken var det Calle som friade och Vincent som sa nej. Förstår inte varför det var ändrat på?

Vampyrerna fungerar på ett helt annat sätt i serien också, där de tydligen bara får klara och smarta tankar om de dricker av en vampyrs blod när de vaknar. I boken är alla blodtörstiga vilddjur precis när de vaknat, och långsamt kommer tankarna och känslorna och minnena tillbaka till dem efter att blodtörsten lagt sig. (Förutom Dan, som var speciell just för att han var speciell. Minns faktiskt inte att de förklarade i boken hur han på en gång blev en smart vampyr som kunde hålla sitt blodtörst i styr).

Visst att några förändringar måste ske när en bok blir filmatiserad. Men jag förstår inte vitsen med att ändra namn på en av huvudkaraktärerna? Och att de kommer från USA?
Citera
2025-10-22, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelda888
Jag har precis läst klart boken och såg 3 avsnitt av serien. Varför är så himla mycket annorlunda från boken?

Walter heter Adam i boken. Och de kommer (och flyr) från Stockholm, vad jag minns nämndes inte USA en enda gång, och ingen av karaktärerna i boken pratade engelska. Mindre väsentlig detalj, men i boken var det Calle som friade och Vincent som sa nej. Förstår inte varför det var ändrat på?

Vampyrerna fungerar på ett helt annat sätt i serien också, där de tydligen bara får klara och smarta tankar om de dricker av en vampyrs blod när de vaknar. I boken är alla blodtörstiga vilddjur precis när de vaknat, och långsamt kommer tankarna och känslorna och minnena tillbaka till dem efter att blodtörsten lagt sig. (Förutom Dan, som var speciell just för att han var speciell. Minns faktiskt inte att de förklarade i boken hur han på en gång blev en smart vampyr som kunde hålla sitt blodtörst i styr).

Visst att några förändringar måste ske när en bok blir filmatiserad. Men jag förstår inte vitsen med att ändra namn på en av huvudkaraktärerna? Och att de kommer från USA?

Håller med… de ändrade på viktiga detaljer men behöll onödiga delar som gjorde tempot så otroligt segt. Helt onödiga detaljer, börjar ju inte bli särskilt intressant förs avsnitt 4.
Citera
2025-10-23, 05:50
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelda888
.........
Mycket frågor och länge sedan jag läste boken så jag tar de på slutet.

Vampyrers biologi och psyke är manusförfattare nästan alltid och pillar i, så varför inte fixa runt med namnen även..
Enligt Imdb är de tre med svenska namn

CBS studios skymtar förbi så jag tror att vi har vad som för 50 år sedan kallades Emil och Kommandoran.
Hon som spelar förestånderskan på fattighuset är en dubbad tyska som tyska investerare ville ha med misstänker jag.

De finns 16 producenter av olika dignitet/titelläng och nära hälften heter Cavendish och annat anglosaxiska. 🧑‍🍳

Mindre än 24 timmar till sista avsnittet dykerupp på SVTplay. 🚢🧛🧟
Citera
2025-10-23, 06:17
Medlem
Bra att titta på om man vill somna
Citera
2025-10-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Mycket frågor och länge sedan jag läste boken så jag tar de på slutet.

Vampyrers biologi och psyke är manusförfattare nästan alltid och pillar i, så varför inte fixa runt med namnen även..

Det konstiga med det är att det är författaren själv som styrt och ställt med manuset (till stor del iallafall). Varför har författaren valt att ändra på så mycket i serien till sin egna bok?

För övrigt tyckte jag det var en speciell sak att vampyrerna långsamt fick tillbaka kontrollen över sig själva, och således började minnas saker. Boken slutade ganska snabbt därefter (tänker inte spoila vad som händer) så tyvärr fick man inte se mycket av det. Men det beskrevs som att vampyrerna tvekade, blev långsammare och lite förvirrade. Någon fick till och med halvt tillbaka talförmågan och försökte kommunicera med de överlevande och hjälpa dem.

Som sagt hände detta i slutet och man får inte se så mycket, så kanske inte en jättestor detalj egentligen. Men jag tycker det är en intressant idé att utforska, mer intressant än att ”du blir bara vampyr på riktigt om du dricker vampyrblod, annars är du bara ett monster” iallafall. Men oh well
Citera
2025-10-24, 20:31
Medlem
lala-lands avatar
O herre jävlar vilken final!!!!!!! Det är ju för fan topp klass. Var länge sen jag såg en svensk serie som inte kändes så svensk, det här är svinsnyggt!!! Älskade hur den slutade. Mariaaaaaaan! Hahahah
Att de ändrade boken är väl helt självklart. Var ju bara bra ändringar. Och som krydda på steken så verkar det bara vara finkulturare som klagar och gnäller. Nej tack, äntligen gjordes en skräckserie i Sverige som är snygg och skräck! Inte kulturkramande skitnödig. Utan bara kul, härlig och äkta karaktärer. Som en finlandsfärja ska vara. Med vampyrer hahaha
Citera
2025-10-24, 23:41
Medlem
Crapmagics avatar
Vampyrer har också känslor, så jävla mesigt
Citera
2025-10-25, 01:29
Medlem
Bögarna lyckligt oskadda i filmen, minns inte om den ene var latinoskägg i boken. Var han verkligen hjälten vid livbåtarna, dog han inte?
Vampyrungen blond i boken, liksom de två kusinerna. Inte här minsann.
Gillade ändå filmen och skådespelarnas insatser, med Danne som superb vampyrkalkon.
Citera
2025-10-25, 15:29
Medlem
Sistan avsnittet har visats.
Riktigt usla skådespelare, förutom skurken "Dan"
Skådisen som spelade "Albin" måse vara SVTs värsta bottennapp någonsin.
Och självklart sååå tröttsamt med denna eviga pk-inkludering, alla ska kvoteras in.
Citera
2025-10-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Sistan avsnittet har visats.
Riktigt usla skådespelare, förutom skurken "Dan"
Skådisen som spelade "Albin" måse vara SVTs värsta bottennapp någonsin.
Och självklart sååå tröttsamt med denna eviga pk-inkludering, alla ska kvoteras in.

Skådespeleriet var väl inte dåligt alls? Är ju helt normal skådespeleri? Problemet var ju manuset/replikerna, inte skådespelarna. Och snälla det är pojkens första jobb ser det ut som, cut him some slack som man säger.
Citera
2025-10-26, 12:21
Medlem
lala-lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Håller med fullständigt. Har själv åkt en del finlandsfärjor och visst känner man igen de klassiska karaktärerna här. Till och med maskoten. Det här är nog den blodigaste serien som visats på SVT och jag applåderar dem för att de vågar visa det. Det mesta som händer i boken händer i serien än så länge även om vissa saker är annorlunda men det är bara bra.

Så himla tråkigt att se hur flera användare här skriver att det är kasst. De har ingen smak eller så måste de klaga för att dem ska se tuffare ut på flashback. Det verkar vara legi att klaga på allt här.

Hoppas att det släpps ett soundtrack så vi kan lyssna på hela feber låten.

Ja! Jag kollade Spotify och har inte sett nån låt där ännu. Kanske kommer. En hit hahaha
Och effekterna i sista avsnittet. Herre jävlar.
Citera
2025-10-27, 21:08
Medlem
Jag tyckte det var bra skådespelarinsatser och inte minst av barnen. Så duktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in