• 3
  • 4
2025-09-26, 10:46
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Kan man beställa The Turner Diaries? Söker på Sthlms stadsbibliotek och inte ett skit dyker upp.

Enligt Libris finns The Turner Diaries och den svenska översättningen Turners dagböcker på flera forsknings- och universitetsbibliotek runtom i landet [1]. Om du bor i Stockholm är det nog enklast att låna den på Polismyndighetens bibliotek eller beställa fram den svenska versionen till Kungliga bibliotekets läsesal. Bor du annorstädes kan nog ditt lokala bibliotek hjälpa till med fjärrlån.

Varför någon vill läsa The Turner Diaries övergår dock mitt förstånd. Den är väldigt illa skriven och berättelsen hänger knappt ihop. Boken saknar litterära kvaliteter och är renons på politiska insikter. Ren skit, om du frågar mig.

[1] https://libris.kb.se/hitlist?d=libri...t=true&mf=&p=1
Citera
2025-09-26, 11:35
Medlem
TotalWars avatar
Simona Mohamsson och hennes blågula islam. Nu senast, förbjudna böcker. Hon tänker utanför boxen.
Citera
2025-09-26, 11:46
Medlem
Jag förstår inte poängen med att ha ett svensk nationellt bibliotek för förbjudna böcker när böckerna inte är förbjudna i Sverige.
Citera
2025-09-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Varför ska dessa böcker ens vara förbjudna för? Allt blir bara löjligt när man ska censurera och gömma undan böcker som i deras ögon säger fel saker.
Då är det dax att sätta halva internet som hemligt också för vill man lära sig saker som är olagliga så är det där man letar och inte i biblioteket.

Är Tintin i Afrika och Pippiböckerna där pappa negerkung är med också några av de hemliga böckerna?
Se mitt svar om Pippi och Tintin högre upp! Hur kommer det sig att du också skriver "Afrika"?
Citera
2025-09-26, 11:53
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Se mitt svar om Pippi och Tintin högre upp! Hur kommer det sig att du också skriver "Afrika"?

Sorry, ska givetvis vara Tintin i Kongo.
Citera
2025-09-26, 11:54
Medlem
Citat:
Uppgifter om sånt riskerar att registreras och köras mot andra uppgifter, inköp av böcker etc. Spelar egentligen ingen roll vilken slags böcker, vilken sida om staketet man står på s a s.

När Liberalerna står för icke-censur kommer det alltid med ett aber. Det finns inget parti som är så mycket för förbud, registrering etc. Så, det kanske låter som en smula paranoia, men av alla partier så känns Liberalerna, hur märkligt det en verkar, vara det parti som skulle kunna införa åsiktsregistrering.
Varför skulle någon göra det? Om du har begått terrorbrott? Du köper dina böcker kontant alltid?
Citera
2025-09-26, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Sorry, ska givetvis vara Tintin i Kongo.
Och kolla bibliotekskatalogen hur förbjuden den är! Som sagt.
Citera
2025-09-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Äntligen!!

Den Liberala partiledaren Simona Mohamsson föreslår att man skall inrätta ett nationellt bibliotek för förbjudna böcker.

https://www.sverigesradio.se/artikel...rbjudna-bocker.

Äntligen kan jag låna Mein Kampf och klockkurvan. Eller är det bara vissa förbjudna böcker som kommer finnas på det nationella biblioteket?

Vad tror ni?

Det låter som en väldigt dålig idé av Liberalerna. Jag antar att det de menar är böcker som stoppats på vissa skolbibliotek i USA av republikanska och kristna föräldragrupper. Typ bögporr och böcker som uppmanar barnen att bli transsexuella. Sådant tycker nog L är fint och viktigt att värna.

Om de skulle mena allvar med att skapa ett bibliotek för alla sorts förbjudna böcker och inkludera fascistiska och nazistiska böcker till exempel så skulle det vara extremt olikt Liberalerna.

Men om man bara lyfter fram en viss sorts böcker och som dessutom inte är förbjudna i Sverige så blir ju projektet meningslöst. Vilket i och för sig passar bra eftersom Liberalerna själva är meningslösa.

(De kanske lägger till några böcker som är förbjudna i Kina eller Myanmar också..."Modigt"...)
Senast redigerad av LeTeigneux 2025-09-26 kl. 12:24.
Citera
2025-09-26, 12:05
Medlem
Citat:
Uppgifter om sånt riskerar att registreras och köras mot andra uppgifter, inköp av böcker etc. Spelar egentligen ingen roll vilken slags böcker, vilken sida om staketet man står på s a s.

När Liberalerna står för icke-censur kommer det alltid med ett aber. Det finns inget parti som är så mycket för förbud, registrering etc. Så, det kanske låter som en smula paranoia, men av alla partier så känns Liberalerna, hur märkligt det en verkar, vara det parti som skulle kunna införa åsiktsregistrering.
Jag har arbetat på bibliotek. Många skulle vilja vara registrerade, veta om de läst deckaren förut, eller glömt skriva upp i källförteckningen till uppsatsen. Men det går inte. Endast boken-kommer-lånare får vara registrerade för att inte få samma bok. Men lämnar du inte tillbaka är du registrerad.
Citera
2025-09-26, 21:59
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackcykeln
Enligt Libris finns The Turner Diaries och den svenska översättningen Turners dagböcker på flera forsknings- och universitetsbibliotek runtom i landet [1]. Om du bor i Stockholm är det nog enklast att låna den på Polismyndighetens bibliotek eller beställa fram den svenska versionen till Kungliga bibliotekets läsesal. Bor du annorstädes kan nog ditt lokala bibliotek hjälpa till med fjärrlån.

Varför någon vill läsa The Turner Diaries övergår dock mitt förstånd. Den är väldigt illa skriven och berättelsen hänger knappt ihop. Boken saknar litterära kvaliteter och är renons på politiska insikter. Ren skit, om du frågar mig.

[1] https://libris.kb.se/hitlist?d=libri...t=true&mf=&p=1
Jag har den redan. Jag var mest intresserad av det.faktum att den fanns i dessa kanaler.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in