Citat:
Ursprungligen postat av
maktspel
Ok, men om begreppet är så godtyckligt att vem som helst är fri att definiera vem som är skyldig eller oskyldig är det väl ganska värdelöst, eller?
Det finns varken godtycklighet eller att "vem som helst är fri att definiera vem som är skyldig eller oskyldig". Rapporten jag länkade till innehåller nästan 70 sidor argumentation, bevisning, och resonemang. Ingen har sagt att vi ska acceptera att Israel begår folkmord bara för att man säger det - naturligtvis ska man ha kött på benen om man påstår något sådant.
Saken är att det har man ju.
Och precis som man inte kan göra ett sådant anklagande godtyckligt, kan man inte lika godtyckligt förneka existensen av något som uppenbarligen existerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
maktspel
Jag vet inte om någon stat dömts för folkmord. Men många individer har blivit det.
Haha va? Förutom det uppenbara problemet med att rättegångar dröjer månader eller år så förstår du väl att en straffrättslig rättegång (inklusive ICC:s rättegångar mot individer) inte har för uppgift att bedöma existensen av ett brott?
Citat:
Ursprungligen postat av
maktspel
Varför använda termen "oprovocerat", om du inte blev provocerad av vad jag skrev? Du påstod att det begicks folkmord, vilket är ett starkt uttryck. Jag tror inte att något sådant är fallet.
Jag menade inte "oprovocerat" i bemärkelsen "provocerande", utan att du utan någon anledning sådde tvivel om olika nyhetskällors pålitlighet. Jag tror på de nyhetskällor du har presenterat. Min poäng är att det inte är något försvar att "brottet inte längre begås", alternativt "att situationen inte är lika seriös". Det förringar ju inte att 400 som redan dött i svält, eller att hundratusentals människor har drabbats av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
maktspel
Om du lyssnar på Smotrich och Ben Gvir får du lätt intryck att det handlar om folkmord. Men de är från stödpartier och de verkar ärligt talat inte ha fått igenom många förslag. Israel har accepterat Trumps plan. Hamas funderar fortfarande på om det är bättre att fortsätta kämpa med de några få dussin soldater de har kvar sina
Nu är det ju inte så att jag har format "intrycket" av att lyssna på Smotrich och Ben Gvir. Jag har nu för andra gången länkat till en rapport som ganska ingående förklarar varför det som pågår där ska ses som ett folkmord. Jag tror du skulle må bra av att faktiskt läsa den, så förstår du kanske sen.
Annars blir du skyldig till att i förnekandet bero av just den godtycklighet som du anklagar andra för.