• 8
  • 9
2025-10-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du kommer knappt hitta en Lexus som gått 25000 mil. De har pajat för 10000 mil sen.

Spännande, jag lyckades hitta en som gått 32.000 mil. Googlar man min modell dyker ETT typisk fel upp, min bil fick det felet åtgärdat vid 27.500 mil, så jag kanske kan nå 50.000 mil innan det dyker upp igen.
Jo, man kan även läsa om ett kosmetiskt problem, en spricka uppe på instrumentpanelen, min bil hade ingen spricka när jag köpte den 18 år gammal, men nu i somras när den fyllde 20 sprack den, å andra sidan bilen går lika fint med eller utan spricka.

1,4 TSI med rasad kamkedja går inte alls.
Citera
2025-10-07, 18:08
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Spännande, jag lyckades hitta en som gått 32.000 mil. Googlar man min modell dyker ETT typisk fel upp, min bil fick det felet åtgärdat vid 27.500 mil, så jag kanske kan nå 50.000 mil innan det dyker upp igen.
Jo, man kan även läsa om ett kosmetiskt problem, en spricka uppe på instrumentpanelen, min bil hade ingen spricka när jag köpte den 18 år gammal, men nu i somras när den fyllde 20 sprack den, å andra sidan bilen går lika fint med eller utan spricka.

1,4 TSI med rasad kamkedja går inte alls.

Så du tror inte på min åsikt om att Lexus är en lyxbil men att hållbarheten är sådär. Tror folk blandar ihop lyxbil med hållbarhet. Det är kanske bättre kvalitet på säten, inredning, större motorer, mjukar och tystare men det innebär inte att de håller 50 år för det. Tror du en Lamborghini, Ferrari, Koenigsegg håller bättre än en Volvo xc70.
Citera
2025-10-07, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Så du tror inte på min åsikt om att Lexus är en lyxbil men att hållbarheten är sådär. Tror folk blandar ihop lyxbil med hållbarhet. Det är kanske bättre kvalitet på säten, inredning, större motorer, mjukar och tystare men det innebär inte att de håller 50 år för det. Tror du en Lamborghini, Ferrari, Koenigsegg håller bättre än en Volvo xc70.

Nej, där har du fått nått om bakfoten.
Lexus har aldrig vunnit en test mot sina gelikar, MB, BMW, Audi mfl, de har haft mera fingertoppskänsla i det mesta. Just min bil testades mot en BMW när den kom, BMWn vann testen, lite bättre på det mesta.
Den stora skillnaden är just hållbarheten, jag vet för jag har haft ett dröse BMW, bilar jag älskar, men jag har slutat älska att meka, att ständigt ha en oljefläck på golvet i garaget mm.

Men vist, jag var skeptisk själv när jag åkte och tittade på bilen, 32" mil är ju 32" mil.
Bilen och all utrustning (mer än vad som fanns att få på motsvarande BMW) fungerade felfritt.
100% rostfri.
Servad dubbelt så många gånger mot sina konkurrenter (byter man olja oftare håller motorn längre)
Inte minsta tillstymmelse till oljeläckage på motor, växellåda, diff eller andra vätskor.
Föregående BMW var 2 årsmodeller nyare (då 14 år gammal) och hade gått 14" mil, den läkte olja om motorn och diffen. Den var även enligt BMWs tänk fullservad, det betyder att oljan i motorn var bytt 5 gånger !!! När Lexusen gått 14" mil var oljan bytt 9 gånger.

TSI motorns problem som vi diskuterar här är bla (förutom dålig kvalite/konstruktion på kedjan) åt helvete för lång intervall på oljan.
Citera
2025-10-07, 21:20
Medlem
Pungsvings avatar
Köpte TS bilen?
Citera
2025-10-07, 22:39
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Köpte TS bilen?

Nej

Tänker den hade för många problem som skulle fixas.

Tittar efter något annat i samma prisklass kanske en Avensis 1,8 jävla tråkig bil men säkert färre problem.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in