2025-09-25, 09:18
Medlem
SexualCafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Jag letar en billig bil nummer 2. Tittat på en 1,4 TSI Octavia från 2011 som har kört långt - 25.000 mil. Motorlampan ljuser. Pris 20.000,- kronor. Vad tänker ni? Sitter bra i bilen med stort bagageutrymme. Skiter i om bilen endast håller 5 år eller 5.000 mil men vill inta ha stora utgifter till ny kamkedja etc.
Är kamremen bytt? Googlade lite snabbt och fick upp att den ska bytas vid 24000, annars brukar 12000 vara standard på äldre vag. Så antingen är den nybytt eller så ska det göras helst idag.

Annars skulle jag inte vara rädd för en bil som gått långt. Iaf inte om den är billig. Nästan värre med bilar som gått 15000 då kommer ju felen. 25000 så är bilen redo 😄

Motorlampan kan vara värd att kolla upp alt pruta.

Eller så kan du köpa 4st 5000kr bilar ✌
Citera
2025-09-25, 09:23
Medlem
Citat:
Jag letar en billig bil nummer 2. Tittat på en 1,4 TSI Octavia från 2011 som har kört långt - 25.000 mil. Motorlampan ljuser. Pris 20.000,- kronor. Vad tänker ni? Sitter bra i bilen med stort bagageutrymme. Skiter i om bilen endast håller 5 år eller 5.000 mil men vill inta ha stora utgifter till ny kamkedja etc.
Köper hellre en bil som gått 25 än en som gått 17 då mycket slitagedelar då ofta redan är bytt.
Men du överväger att köpa en TSi som dessutom har en lysande motorlampa.... Tror det blir billigare att åka taxi närmaste 5000 milen
Citera
2025-09-25, 09:27
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Är det en ägare eller 20, är det en ägare så bör det vara ok, är det 20 kolla någon annan bil.
Citera
2025-09-25, 09:33
Medlem
blobben!!!s avatar
Skulle bilägaren kunna fixa felet så hade han givetvis gjort det innan han sålt den för att få ett högre pris. Varför köper man en bil som har uppenbara problem om man inte har tid/kompetens att fixa problemen själv? Du kommer knappast spara några pengar på att köpa en trasig bil och låta någon verkstad fixa den åt dig.
Citera
2025-09-25, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nu när vi ändå är inne på det, vilka motorer/tillverkare är bra när det kommer till långmilare?
Jag kan inget om detta men är nyfiken!
Japanska bilar
Honda Mazda Toyota tex
Citera
2025-09-25, 09:54
Medlem
Citat:

Att ge andra råd hur de ska välja i sina liv, kan man väl göra, men man vet ju inget om hurdan förare du är eller vilka som ska använda bilen. Inte vet man om den är fin för sin ålder heller. Inuti, under när den senast besiktigades, hur många ägare, och vilka som har varit ägare? Om den har gått igenom besiktningarna - eller har varit avställd. Ja du hör det är många saker ta hänsyn till.

Men min dotter köpte en andra-bil som gått 22000 mil - köpte för 20tusen kr. Och de är nöjda.

Fast det där med motorlampan.. man kan ju diagnostisera och se vad den säger..
Citera
2025-09-25, 10:30
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Det finns många bilar med denna motor. Är det verkligen så illa som du påstår? Var nära att köpa en Golf TSI i sommar.

Golf ska man hoppa över oavsett motor. Har skött min som ett litet barn. Rostar ändå. Känner ingen med VW äldre än rostskyddsgarantin, som inte har rostproblem. Vad gäller rostskyddsgarantin så är den skriven så jävla tight att det i princip är omöjligt att nyttja den.

Skitföretag...
Citera
2025-09-25, 10:48
Medlem
Citat:
Om man är vid sina sinnens fulla bruk köper man inte en VAG-bil - och i synnerhet inte en med lysande motorlampa!
Citera
2025-09-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nu när vi ändå är inne på det, vilka motorer/tillverkare är bra när det kommer till långmilare?
Jag kan inget om detta men är nyfiken!
Honda tillverkar erkänt bra motorer - kanske världens bästa!
Citera
2025-09-25, 11:14
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Frågar man om biltips på Flashback får man ALLTID ett gäng som säger ”det där är den sämsta bilen du kunde ha valt”.

Spelar ingen roll vilken bil man frågar om
Fast är det en användare med något slags bilnamn, som påstår sig jobbat med skiten bör man nog dra öronen till sig.
Citera
2025-09-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
1,4 TSI är förmodligen en av de sämsta motorerna som någonsin har tillverkats. Välj en annan bil istället.
this
Citera
2025-09-25, 13:00
Medlem
Anybodykillers avatar
Vid 30.000 så brukar de lite dyrare grejerna hända med bilar. Är det en stabil bil och du har tiden + lusten att lägga lite kärlek på den så går det att fixa.

Många ger upp när det börjar bli svårt att hitta delar, rost kommer på vitala delar eller större saker fastar på besiktningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in