• 4
  • 5
2025-09-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Nej, varken aktier eller fonder på AF konto påverkar skatten/avgiften på ISK.

Okej, men AMC-aktierna jag har på ISK-kontot påverkar inte heller innehavet, skatt eller avgifterna på pengarna jag har i DNB Global Indeks S alltså som ligger på samma ISK-konto som AMC-aktierna hos Avanza?

Citat:
(Svälj sura pillret och sälj Baring-fonden och putta in i ISK, DNB Indeks)

Man borde det ja, verkar så krångligt bara att man ska behöva deklarera själv då på vinst etc.
Citera
2025-09-26, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Okej, men AMC-aktierna jag har på ISK-kontot påverkar inte heller innehavet, skatt eller avgifterna på pengarna jag har i DNB Global Indeks S alltså som ligger på samma ISK-konto som AMC-aktierna hos Avanza?

Nej.
Citera
2025-10-01, 16:25
Medlem
Nu sitter jag och peatr. Det tog då en jävla tid att få lösa ut fonderna och få stålarna!

En praktiskt fråga gällande skatten. Om den nu ska betalas i november nästa år (om jag förstår det hela rätt). Ska man inte låta stålarna gå in i ISKn jag tänkte sätta upp och låta dem jobba?
Jag förstår att det innebär en viss risk att värdet går ner och plötsligt är det inte värt lika mycket. Men chansen är väl ändå större att de växer?
Citera
2025-10-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stronganoff
Nu sitter jag och peatr. Det tog då en jävla tid att få lösa ut fonderna och få stålarna!

En praktiskt fråga gällande skatten. Om den nu ska betalas i november nästa år (om jag förstår det hela rätt). Ska man inte låta stålarna gå in i ISKn jag tänkte sätta upp och låta dem jobba?
Jag förstår att det innebär en viss risk att värdet går ner och plötsligt är det inte värt lika mycket. Men chansen är väl ändå större att de växer?
Tänk på att du får betala ränta från början av maj på skatt som ska betalas in om det är <30000 kr och på belopp som överstiger 30000 kr får man betala ränta redan från mitten av februari. (se https://skatteverket.se/privat/dekla...048f106ca.html datumen gäller för i år, men det brukar vara ungefär samma datum varje år). Så väntar du med att betala in skatten till efter de datumen och istället sätter de pengarna i någon aktiefond blir det i praktiken som att du lånar pengar för att spekulera i att börsen kommer stå högre om några månader.
Citera
2025-10-03, 12:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stronganoff

Du tänker rätt, men pengarna jobbar ju inte av sig självt i en ISK. Du måste isf köpa en fond eller aktier, som du sen måste sälja för att få loss pengarna igen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in