Citat:
Ursprungligen postat av
retina
Den absolut viktigaste frågan är vilken fond (och därmed fondavgift) du betalar i Swedbank? Betalar du mer än 0.4% i avgift så säljer du fonden asap och sätter direkt in 30% av vinsten på ditt skattekonto (du kan swisha).
Din skatt blir 160.000 (nuvärde) - 80.000 (inköpsvärde) = 80.000 (vinst) * 0.30 (skatt) = 24.000 som du swishar till skattekontot direkt.
Sen öppnar du ISK på Avanza, Nordnet eller Montrose och köper indexfond DNB Indeks för 56.000 kr (det som är kvar) och skickar mig en virtuell kram.
Sen månadssparar du minst 25% av din lön till samma fond, så kan du sluta jobba när du är 50 bast.
(lyssna inte på polare som talar om ev. aktieklipp hit och dit - kör det som forskningen just nu menar är riskjusterat bäst = billiga indexfonder. Ska du pyssla med aktier så räkna givetvis med att du kan förlora allt)
Citat:
Ursprungligen postat av
Adelsdam
Avkastningen och värdet som visas från fonden är efter avgifter. Så det du ser är det du har.
Sen för att krångla till det lite ändå så brukar det ta ett par dagar för fondordern att gå igenom om man ska sälja eller byta fonder. Det är värdet fonden har vid brytpunkten som sedan säljpriset kommer hamna på. Det är mest en teknikalitet men det kan göra att det värde som stod på kontot kan skilja sig lite från det som sedan betalas ut på kontot.
Sen ska ska man undvika att hålla på och flytta runt och byta fonder för ofta. Som retina säger ska du köpa breda, billiga indexfonder och låt sedan pengarna ligga och växa. Vissa år kommer det gå dåligt, andra år kommer det bli bättre. Sparar du långsiktigt kommer det bli bra över tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
johannes89
Du skattar inte på vinsten i ett ISK. Du skattar oavsett vinst eller förlust. När skatten betalas beror på om du vill betala ränta eller ej. Har du hög skatt bör du betala redan i februari alltså innan du ens vet hur mycket det är du ska betala.
Krångla inte till de för Ts han behöver lära sig de mest basala grunderna.
Får man utdelningar på aktiefonder? Hur funkar det i så fall och sköts det automatiskt i ISK och AF-konton med skatt etc så att man ej behöver skriva in något själv i deklarationen?
Jag nyligen investerat en ganska stor summa i DNB Global Indeks S på ett ISK-konto hos Avanza.
Sedan innan har jag även endel aktier på samma ISK-konto som det ovan hos Avanza från “AMC Entertainment A”, dessa är dock i princip värdelösa.
Sedan förr har jag även ett AF-konto hos Avanza med någon aktiefond kallad Barings som investerar i Hongkongaktier och kinesiska aktier, värdet är bara på runt 16 000 men avgiften ligger tydligen på hela 2,24%. Minns inte ens varför jag skaffat denna fond, men har inte brytt mig om den överhuvudtaget, den har bara funnits kvar.
I alla fall, påverkar aktierna från AMC på ISK-kontot samt aktiefonden på AF-kontot den skatt, de avgifter etc. jag betalar för den stora summa jag har i DNB Global Indeks S-fonden? Eller påverkar de enbart sig själva så att säga och deras egna värden/innehaven i just dessa?
Kanske var svårbegripligt hur jag menade nu men.