2025-09-25, 14:18
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
För att visa dig och andra vikten av billig indexfond.

-Swedbank Robur Bas A har gått +170% på 15 år. Årlig avgift på 1.30% * 15 år = 19.5% i avgift under 15 år

-Länsförsäkringar global index (DNB Indeks har inte funnits i 15 år) har gått +411% på 15 år. Avgift 0.22% * 15 år = 3.3% i avgift under 15 år.

Ett par hundra procent bättre med billig indexfond de sista 15 åren. Säger inget om framtiden, men forskningen pekar än så länge på att detta val är bäst.

Du har helt rätt i sak, men i praktiken är de högre avgifterna ännu värre.

Avgiften dras årligen på hela kapitalet, inte en gång i slutet. Det betyder att effekten är ränta-på-ränta negativ vilket innebär att det är en kontinuerlig dragning som växer i effekt ju längre tiden går.

Att bara multiplicera avgiften med antalet år (1,30 % × 15 år = 19,5 %) underskattar den verkliga kostnaden, eftersom kapitalet hinner växa och avgiften tas på hela beloppet varje år.
Citera
2025-09-25, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Du har helt rätt i sak, men i praktiken är de högre avgifterna ännu värre.

Avgiften dras årligen på hela kapitalet, inte en gång i slutet. Det betyder att effekten är ränta-på-ränta negativ vilket innebär att det är en kontinuerlig dragning som växer i effekt ju längre tiden går.

Att bara multiplicera avgiften med antalet år (1,30 % × 15 år = 19,5 %) underskattar den verkliga kostnaden, eftersom kapitalet hinner växa och avgiften tas på hela beloppet varje år.

Sant!

Inte så konstigt att stekarna på Söderberg&Partner och liknande firmor drar in miljoner i årslöner på sparare. Har otroligt svårt för dessa lirare som kör lyxbilar, har innerstadsvåningar och lgh i Spanien - lever på dessa avgifter som dessutom inte slår index.
Citera
2025-09-25, 14:41
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89

….

Menar inget illa utan som ett gott råd. Du behöver lära dig det mest basala innan du gör något annars är det VÄLDIGT stor risk att du förlorar allt.

Aldrig fattar detta, riskerna att man förlorar ALLT om man handlar med typiska index och global- fonder måste ju vara minimala.

Visst en börskrasch kan ju ske, men inte fasen förlorar man allt för det.
Citera
2025-09-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Den absolut viktigaste frågan är vilken fond (och därmed fondavgift) du betalar i Swedbank? Betalar du mer än 0.4% i avgift så säljer du fonden asap och sätter direkt in 30% av vinsten på ditt skattekonto (du kan swisha).

Din skatt blir 160.000 (nuvärde) - 80.000 (inköpsvärde) = 80.000 (vinst) * 0.30 (skatt) = 24.000 som du swishar till skattekontot direkt.

Sen öppnar du ISK på Avanza, Nordnet eller Montrose och köper indexfond DNB Indeks för 56.000 kr (det som är kvar) och skickar mig en virtuell kram.

Sen månadssparar du minst 25% av din lön till samma fond, så kan du sluta jobba när du är 50 bast.

(lyssna inte på polare som talar om ev. aktieklipp hit och dit - kör det som forskningen just nu menar är riskjusterat bäst = billiga indexfonder. Ska du pyssla med aktier så räkna givetvis med att du kan förlora allt)

Citat:
Avkastningen och värdet som visas från fonden är efter avgifter. Så det du ser är det du har.

Sen för att krångla till det lite ändå så brukar det ta ett par dagar för fondordern att gå igenom om man ska sälja eller byta fonder. Det är värdet fonden har vid brytpunkten som sedan säljpriset kommer hamna på. Det är mest en teknikalitet men det kan göra att det värde som stod på kontot kan skilja sig lite från det som sedan betalas ut på kontot.

Sen ska ska man undvika att hålla på och flytta runt och byta fonder för ofta. Som retina säger ska du köpa breda, billiga indexfonder och låt sedan pengarna ligga och växa. Vissa år kommer det gå dåligt, andra år kommer det bli bättre. Sparar du långsiktigt kommer det bli bra över tid.

Citat:
Du skattar inte på vinsten i ett ISK. Du skattar oavsett vinst eller förlust. När skatten betalas beror på om du vill betala ränta eller ej. Har du hög skatt bör du betala redan i februari alltså innan du ens vet hur mycket det är du ska betala.

Krångla inte till de för Ts han behöver lära sig de mest basala grunderna.

Får man utdelningar på aktiefonder? Hur funkar det i så fall och sköts det automatiskt i ISK och AF-konton med skatt etc så att man ej behöver skriva in något själv i deklarationen?

Jag nyligen investerat en ganska stor summa i DNB Global Indeks S på ett ISK-konto hos Avanza.

Sedan innan har jag även endel aktier på samma ISK-konto som det ovan hos Avanza från “AMC Entertainment A”, dessa är dock i princip värdelösa.

Sedan förr har jag även ett AF-konto hos Avanza med någon aktiefond kallad Barings som investerar i Hongkongaktier och kinesiska aktier, värdet är bara på runt 16 000 men avgiften ligger tydligen på hela 2,24%. Minns inte ens varför jag skaffat denna fond, men har inte brytt mig om den överhuvudtaget, den har bara funnits kvar.

I alla fall, påverkar aktierna från AMC på ISK-kontot samt aktiefonden på AF-kontot den skatt, de avgifter etc. jag betalar för den stora summa jag har i DNB Global Indeks S-fonden? Eller påverkar de enbart sig själva så att säga och deras egna värden/innehaven i just dessa?

Kanske var svårbegripligt hur jag menade nu men.
Citera
2025-09-25, 15:23
Medlem
Dubbelt på 15 år är inte alls illa. Låter som en stabil fond, nåt som är bra för en idiot som dig. Låt de ligga kvar, investera nya pengar istället.

Du kan öppna ett nytt ISK konto (gratis att öppna hur många du vill, men finns ingen anledning att ha mer än 1 för dig).

Ett ISK är som en korg du kan fylla med pengar (som du kan köpa för) och aktier/fonder. Fyll på med t.ex. 30 000kr, sen köper du aktier/fonder för dem. Om du vill flytta pengarna till ditt allkonto igen, så måste du sälja dina aktier/fonder först.

Du måste ha koll på hur du skattas på de olika kontona:

Ett vanligt AF/depåkonto (har lite olika namn på olika banker) så skattas du på vinsten. Du verkar ha en liten hum om hur du går tillväga, så ja, spara pengar till det.

Ett ISK så skattas du inte på vinsten, så det är ganska smidigt om du vill köpa och sälja en del (Men lek för fan inte nån jävla day trader, kör SÄKRA bets och tänk ALLTID att investeringen ska hålla i minst ett år innan du säljer, du kommer ALDRIG tjäna ”snabba cash” på pissaktier dina idiotpolare rekommenderar).

På ISK så skattas på kontinuerligt (i början på varje kvartal) på ditt innehav, samt det du lägger in.

ChatGPT:

Schablonintäkten är kontots värde vid varje kvartals början + insättningar under året × statslåneräntan (med ett golv) / 4.

Just insättningarna är något folk tabbar med. De lägger in typ 50 000kr, köper en aktie, säljer för 55 000kr, sen gör de misstaget att ta ut pengarna och lägga det på ett sparkonto en tid tills de vet vad de vill köpa för sina 55k, sen sätter de in pengarna på nytt i ISKt för att göra köp. Detta är ett misstag då du kommer att beskattas om du tar ut och in pengar ofta sådär.

ISK är skattefritt upp till 150tkr för stunden, så utnyttja det. Det är OK mängd skatt på allt över den gränsen, så länge du inte tabbar till eller köper skräpaktier som du måste ha i flera år till pga att de kraschat.
Citera
2025-09-25, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Får man utdelningar på aktiefonder? Hur funkar det i så fall och sköts det automatiskt i ISK och AF-konton med skatt etc så att man ej behöver skriva in något själv i deklarationen?

Sedan förr har jag även ett AF-konto hos Avanza med någon aktiefond kallad Barings som investerar i Hongkongaktier och kinesiska aktier, värdet är bara på runt 16 000 men avgiften ligger tydligen på hela 2,24%. Minns inte ens varför jag skaffat denna fond, men har inte brytt mig om den överhuvudtaget, den har bara funnits kvar.

I alla fall, påverkar aktierna från AMC på ISK-kontot samt aktiefonden på AF-kontot den skatt, de avgifter etc. jag betalar för den stora summa jag har i DNB Global Indeks S-fonden? Eller påverkar de enbart sig själva så att säga och deras egna värden/innehaven i just dessa?

Utdelningar i DNB Indeks är s.k ackumelerande, vilket betyder att utdelning återinvesteras automatisk i fonden. Du ser inga pengar. Detta är den vanligaste varianten av fond

Det finns även utdelande fonder där pengarna delas ut till dig. Vanguard Global Equity Fund är en sådan fond, avgift 0.40%.

Nej, varken aktier eller fonder på AF konto påverkar skatten/avgiften på ISK.

(Svälj sura pillret och sälj Baring-fonden och putta in i ISK, DNB Indeks)
Citera
2025-09-25, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Dubbelt på 15 år är inte alls illa.

Vill inte sätta igång nått tjafs, men är du allvarlig med det citerade?

Den kostar 1.3% och har avkastat ca dubbelt under 15 år.

En vanlig global indexfond som riskjusterat är bättre enligt forskningen kostar 0.22% och har avkastat över 400% samma period.
Citera
2025-09-25, 16:21
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Aldrig fattar detta, riskerna att man förlorar ALLT om man handlar med typiska index och global- fonder måste ju vara minimala.

För att man ska förlora allt man investerat i en global indexfond måste alla storbolag i hela världen (som finns i indexet) gå i konkurs samtidigt. Sannolikheten för att det ska inträffa är inte särskilt stor.
Citera
2025-09-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Om man inte vet skillnaden på en kontotyp och ett värdepapper så vet man inte vad man pysslar med och inte vad en indexfond är heller och inte hur han ska köpa den.

Har man så lite kunskap i ämnet så är risken stor att man gör fel och kanske köper nått helt annat även om man tänkt sig en typisk indexfond. Man kanske råkar blanda ett index eller köpa bull/bear cerifikat mot index med 50x hävstång osv osv

Jag menar inte att det är riska att förlora allt om man vet vad man gör och gör det man tänkt. Men vet man inte grunderna så kan ju vad som helst hända och risken är STOR att man gör bort sig.

Håller du inte med?
Citera
2025-09-25, 16:42
Medlem
Citat:
För att man ska förlora allt man investerat i en global indexfond måste alla storbolag i hela världen (som finns i indexet) gå i konkurs samtidigt. Sannolikheten för att det ska inträffa är inte särskilt stor.

En global indexfond är ju ofta 95% USA aktier och just nu är de skakigt där borta både på börsen och dollarn.

Har du själv någon globalfond? Vet du ens vad den innehåller?

Råder dig till att läsa på lite mer så du vet vad du investerar i. Inget illa menat men du låter som en som hört att index fonder är säkert och bra det säger "proffsen" men egentligen vet du inte vad det innebär. Förmodligen har du kikat lite snabbt på rikatillsammans bloggen.

Globala indexfonder va väl typ de som tog mest stryk i våras och väldigt många nybörjare som fick kalla fötter och sålde i panik ohc därmed förlorade väldigt mycket. Bara för att man har en trygg aktie eller fond betyder de ju inte att du har kunskap nog för att förstå när du ska köpa och sälja och förstå hur handeln fungerar och vad som genererar pengar.

Investor är ett ganska stabilt och "säkert kort" om man ser till svenska börsen. Då får du som en fond till rabatt jämfört med att ha köpt bolagen var för sig och aktiv förvaltning utan avgift
Citera
2025-09-25, 16:52
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
En global indexfond är ju ofta 95% USA aktier och just nu är de skakigt där borta både på börsen och dollarn.

Råder dig till att läsa på lite mer så du vet vad du investerar i. Inget illa menat men du låter som en som hört att index fonder är säkert och bra det säger "proffsen" men egentligen vet du inte vad det innebär. Förmodligen har du kikat lite snabbt på rikatillsammans bloggen.

Läste du ens vad jag skrev? Jag pratade om vad som skulle krävas för att man skulle förlora allting man investerat i global indexfond. Det är någonting helt annat än att det råkar svänga lite aktiemarknaden i USA.

Du verkar ju inte själv ha särskilt bra koll. En vanlig global indexfond brukar innehålla runt 65-70% USA, inte 95%. Och ja, jag äger globala indexfonder.

Citat:
Globala indexfonder va väl typ de som tog mest stryk i våras och väldigt många nybörjare som fick kalla fötter och sålde i panik ohc därmed förlorade väldigt mycket. Bara för att man har en trygg aktie eller fond betyder de ju inte att du har kunskap nog för att förstå när du ska köpa och sälja och förstå hur handeln fungerar och vad som genererar pengar.

Investor är ett ganska stabilt och "säkert kort" om man ser till svenska börsen. Då får du som en fond till rabatt jämfört med att ha köpt bolagen var för sig och aktiv förvaltning utan avgift

Jaha? Vad har det att göra med någonting överhuvudtaget av vad jag skrev? Jag sa inte att globala indexfonder är en spikrak resa uppåt. De globala börsera gick ned kraftigt i våras, och då fyllde jag på i de felsta av minna innehav. Jag gör inga försök att tajma marknaden mer än att månadsspara och att fylla på lite extra efter stora börsfall, eftersom marknaden återhämtar sig förr eller senare. Det kan ta en vecka, det kan ta flera år.

Tack för tipset att investera i Investor. Det hade jag aldrig hört tidigare.
Citera
2025-09-25, 17:00
Medlem
Citat:

Det finns inga 100% säkra investeringar.

Om du anser att forskningen är fel som säger att är billiga globala indexfonder det bästa valet (riskjusterat) för de allra flesta - vad rekommenderar du - som forskningen har missat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in