Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-10-11, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
0.25 procentenheter! Att det ska vara så svårt.

Hans siffror var helt korrekt. 0,25% av 250 000 är 625 kr

Det bör 52 kr mindre per månad.

Eller hängde upp dig på att han inte skrev just procentenheter???

Behövs inte i det här fallet när man säger att räntan gått ner 0,25% är det jävligt självklart att det inte är 0,25% av av räntan totalt, utan att den gått ner ifrån tex 6,25% till 6%
Citera
2025-10-11, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Hans siffror var helt korrekt. 0,25% av 250 000 är 625 kr

Det bör 52 kr mindre per månad.

Eller hängde upp dig på att han inte skrev just procentenheter???

Behövs inte i det här fallet när man säger att räntan gått ner 0,25% är det jävligt självklart att det inte är 0,25% av av räntan totalt, utan att den gått ner ifrån tex 6,25% till 6%
När det gäller siffror föredrar jag att man skriver korrekt.

Går räntan ner med 0.25% från 6.25% så blir den nya räntan 6.234375%
Citera
2025-10-11, 07:21
Medlem
Citat:
När det gäller siffror föredrar jag att man skriver korrekt.

Går räntan ner med 0.25% från 6.25% så blir den nya räntan 6.234375%

Men ingen tolkar det så.när man pratar om tex att styrräntan sänkts med 0,25% osv

Kan du ge nått exempel där man sagt att nu har räntan höjts med 20% när den höjts ifrån 5 till 6%? Nä, i alla sammanhang så säger man att räntan höjts med 1% ibland med det (helt korrekta) tillägget procentenhet, men det är så man säger i vardagligt tal när det gäller just räntor. Det är underförstått.

Så även om du har helt rätt i sak så gör man sig bara dum om man verkligen tror att man menar som i ditt exempel.

Ungefär som hjulskruv och hjulbult. Hjulskruv är korrekt ord, men alla fattar vad man menar med en hjulbult, och måste inte påpeka det varenda gång någon skriver/säger hjulbult.
Citera
2025-10-11, 08:29
Medlem
Citat:
Men ingen tolkar det så.när man pratar om tex att styrräntan sänkts med 0,25% osv

Kan du ge nått exempel där man sagt att nu har räntan höjts med 20% när den höjts ifrån 5 till 6%? Nä, i alla sammanhang så säger man att räntan höjts med 1% ibland med det (helt korrekta) tillägget procentenhet, men det är så man säger i vardagligt tal när det gäller just räntor. Det är underförstått.

Så även om du har helt rätt i sak så gör man sig bara dum om man verkligen tror att man menar som i ditt exempel.

Ungefär som hjulskruv och hjulbult. Hjulskruv är korrekt ord, men alla fattar vad man menar med en hjulbult, och måste inte påpeka det varenda gång någon skriver/säger hjulbult.
Jag tror inte att räntan minskar med 0.25% när man skriver att den gör det. Jag är liksom inte riktigt lika korkad som journalister och skribenter som använder fel begrepp. Kvällspressen skriver ständigt fel när de rapporterar om räntan eller om valresultat och liknande.

Procent är inte detsamma som procentenheter. Vet man skillnaden så skriver man rätt, vet man inte skillnaden kan det vara ett bra tillfälle att lära sig.

Jag vet själv inte allt, och är tacksam om någon påpekar när jag har fel.
Citera
2025-10-11, 08:37
Medlem
Citat:
Jag tror inte att räntan minskar med 0.25% när man skriver att den gör det. Jag är liksom inte riktigt lika korkad som journalister och skribenter som använder fel begrepp. Kvällspressen skriver ständigt fel när de rapporterar om räntan eller om valresultat och liknande.

Procent är inte detsamma som procentenheter. Vet man skillnaden så skriver man rätt, vet man inte skillnaden kan det vara ett bra tillfälle att lära sig.

Jag vet själv inte allt, och är tacksam om någon påpekar när jag har fel.

Fast då är du ju inte så smart om du inte kan tolka in hur ord och språk brukas till vardags, utan på riktigt tror att Riksbanken har sänkt styrräntan till 2,925% när de säger att de sänkt den med 0,25%, eller hur.

Det är sak att veta vad som är korrekt begrepp, en helt annan att förstå hur begreppen används, och du verkar inte riktigt ha den förmågan då.

Går säkert bra ändå.
Citera
2025-10-11, 08:41
Medlem
Citat:
Fast då är du ju inte så smart om du inte kan tolka in hur ord och språk brukas till vardags, utan på riktigt tror att Riksbanken har sänkt styrräntan till 2,925% när de säger att de sänkt den med 0,25%, eller hur.

Det är sak att veta vad som är korrekt begrepp, en helt annan att förstå hur begreppen används, och du verkar inte riktigt ha den förmågan då.

Går säkert bra ändå.
Det är inte ett vardagsbegrepp att använda sig av procent när man menar procentenheter. Skriver man fel där beror det på att man inte förstår skillnaden. Du skulle aldrig se DI skriva fel där, men Aftonbladet.

Att skriva hjulbult eller hjulmutter eller vad det var för exempel är ingen större fara, det finns liksom bara en av varianterna. När det gäller procent eller procentenheter så finns båda, och det är ofta en ganska stor skillnad mellan dem.

Jag har även sett varianten typ tvärt om, att Astra fallit med 2.5 procentenheter (det var bara ett exempel). Du får ursäkta, men jag har faktiskt lite svårt att ta resten av ett sådant inlägg eller artikel på allvar.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-11 kl. 08:49.
Citera
2025-10-11, 08:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ts ska köpa en begagnad bil, men visst är det så att biltillverkarna använder sig av räntefria lån istället för sänkt pris för att göra nyköp attraktiva.

Man kan höja priset på bilen och därmed låtsas om som att det inte är någon ränta på lånet. Tricket fungerar även om man som vanlig handlare säljer saker på avbetalning till de med en religion som förbjuder räntor.

Det finns inga gratisluncher.

De drar in de förlorade pengarna på service sen så de överlever ändå.
Citera
2025-10-11, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De drar in de förlorade pengarna på service sen så de överlever ändå.
Garanterat, men det fungerar att höja priset på en vara och erbjuda den på avbetalning utan ränta även på produkter som inte behöver service.
Citera
2025-10-11, 08:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Garanterat, men det fungerar att höja priset på en vara och erbjuda den på avbetalning utan ränta även på produkter som inte behöver service.

Absolut, det är också en lösning.
Inte konstigt att många saker nu för tiden säljs i abonnemangsform, en liten summa varje månad för att få se filmer, ha en telefon, ha en bil osv.
Folk har väldigt svårt att se helheten och vad saken egentligen kostar. Vissa saker av de jag räknade upp är rena abonnemang där du bara får tillgång till något.

Hade dessa företag istället skrivit en summa på 5000kr för att få funktionen resten av livet hade få hoppat på det fast man egentligen bara betalar för kanske fem år och sen har det gratis, kanske går det också att sälja det vidare då också.
Citera
2025-10-11, 10:19
Medlem
Här ännu ett fantastiskt exempel på någon som inte har speciell koll på procent.
”Nu kommer läkemedelspriserna att falla med 100 procent, 400 procent, 600 procent – 1.000 procent i vissa fall”, hävdar president Trump på pressträffen, i ett resonemang om hans många år av strävan att få ned läkemedelspriserna.
https://www.di.se/nyheter/klart-astra-zeneca-sanker-usa-priser-slipper-tullar/
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-11 kl. 10:21.
Citera
2025-10-13, 13:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
0.25 procentenheter! Att det ska vara så svårt.

25 punkter brukar man skriva.
Citera
2025-10-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
25 punkter brukar man skriva.
Visst, så kan man också skriva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera