Citat:
Ursprungligen postat av
Disneylover
Haft psykiska besvär i större delen av mitt vuxna liv, har bland annat diagnosen fobisk personlighetsstörning (googla på det för en förklaring) ångest och depression. Nu de senaste dagarna har jag dock börjat fundera på om jag kan vara sjukare än vad jag själv insett. Ska förklara vad jag menar.
Tror det var i helgen som jag började forma en tanke om dödshjälp. Och idag, nu på morgonen googlade jag just orden "vem kan få dödshjälp". Problemet (eller vad man säger) är att tanken på dessa ord inte ens skrämde mig!! Och det i sig skrämmer mig lite; jag menar, vem vid sina sinnes fulla bruk googlar på det??!!
Hade jag sagt det här, som jag nu sitter och skriver på fb, till min närmsta familj hade jag förmodligen blivit inlagd på psyk direkt, och kanske är det där jag ska vara, men känner mig samtidigt inte sjuk. Men det är just det; är jag sjukare än vad jag vill förstå själv?
Bara tanken på att jag letar upp ord som "dödshjälp" borde få mig att bli vettskrämd, men jag kan ändå inte känna mer än ett slags lugn. Och DET skrämmer mig, för jag borde väl bli panikslagen egentligen? Förstår ni på ett ungefär vad jag menar?
Någon mer som har känt så här? Är jag verkligen mig själv längre, eller har någon annan tagit makten över mitt sinne?
Till att börja med så skulle jag inte säga att det är "sjukt i sig" att googla på dödshjälp.
Däremot är det helt klart en varningsklocka gällande depression, som du uppenbarligen redan brottas med. Jag har själv varit deprimerad en stor del av mitt vuxna liv, obehandlad, och ganska ofta fastnade jag i tankar på död, självmord, dödshjälp och så vidare. Tittade som sagt på dokumentärer om Dignitas, Golden gate-bron, självmordsöverlevare etc. etc. Det är ju ingen slump, naturligtvis!
När det gått riktigt långt så kände i alla fall jag ett stoiskt lugn av vetskapen att "Ja, jag kan ju faktiskt själv avsluta mitt liv om jag önskar, på mina villkor". Det kändes tryggt att ha den kontrollen när allting annat i livet faller samman. Kanske är du på samma plats?
Äter du någon medicin idag för depression?