2025-09-22, 15:02
Avslutad
Jag satt och funderade lite över siffror kring svenska nätvanor. Sverige har runt 9 miljoner invånare. BankID har över 8 miljoner användare – alltså nästan hela befolkningen. Samtidigt har Flashback "bara" 1,6 miljoner medlemmar. Det fick mig att undra:
Varför är det så stor skillnad?

Är det för att Flashback är anonymt och inte kräver BankID?

Eller är det så att folk är rädda för att bli förknippade med forumet?

Kan det vara att många bara läser utan att skapa konto?

Vad tror ni? Är det en fråga om teknik, kultur, rädsla eller något helt annat?
Citera
2025-09-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Jag satt och funderade lite över siffror kring svenska nätvanor. Sverige har runt 9 miljoner invånare. BankID har över 8 miljoner användare – alltså nästan hela befolkningen. Samtidigt har Flashback "bara" 1,6 miljoner medlemmar. Det fick mig att undra:

Att betala sina räkningar måste ju alla, att vara medlem på flashback är ju bara ett "fritidsintresse"!
Citera
2025-09-22, 15:10
Medlem
Är man kvinna, hbtq eller har invandrarbakgrund krävs det ju ett visst mått av självspäkningslusta för att vilja vara här.
Citera
2025-09-22, 15:30
Medlem
Citat:

Det är ca 2,3 miljoner som är under 18 i Sverige som altså inte når upp till Flashbacks åldersgräns. Sen är det ca 1,2 miljoner som är över 75 år vilket kan är den åldersgrupp där fler inte har datorvana.
Så av Sveriges 10,5 miljoner innebevånare kan du direkt dra bort 3,5 miljoner.
Sen bör det ca 700 000 personer (18-65år) i Sverige som saknar tillräckliga läs och skrivfärdigheter (dvs analfabeter). Även dessa lär knappast använda ett textbaserat internetforum.
Så kvar blir kanske runt 6 miljoner potentiella flashbackmedlemmar.
Att skriva nånting kräver lite engagemang, så troligtvis är det en större andel som bara läser jämfört med att faktiskt skriver något.
Så totalt sett bör 1,6 miljoner medlemmar ses som en ganska stor del av befolkningen.
Citera
2025-09-22, 15:30
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:

Många människor har ett liv och är upptagna med andra saker som distraherar dom från att veta vad Flashback är för något. Det finns direkt inget att gå miste om här, detta forumet är var alla samhällets kloakråttor och bottenskrapet samlas och jag personligen är en autist med ADHD som tycker det här är en väldigt spännande och intressant plats.
Citera
2025-09-22, 15:34
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag killgissar att bara runt 30 % som regelbundet läser Aftonhoran skulle överväga att gå in och läsa här för att se om det fanns mer exakta rykten vem som skulle bombas denna gång på Ramels väg i Rosengård.

... att dessutom registrera sig för att kunna, hjälpa till.
Citera
2025-09-22, 15:34
Medlem
holmiums avatar
Det finns bara 1,6 miljoner troll i vårt språkområde.
Citera
2025-09-22, 15:35
Avstängd
trasig-axels avatar
Tänk på att majoriteten har 2 eller fler konton, och ca hälften har över 10 konton var.
Citera
2025-09-22, 15:37
Medlem
Citat:

Tänk på på oss som haft 5 användare eller fler. Unika användare är nog under miljonen. Jag känner ingen som använder flashback. Forumet har riktigt dåligt rykte.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-09-22 kl. 15:42.
Citera
2025-09-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Är man kvinna, hbtq eller har invandrarbakgrund krävs det ju ett visst mått av självspäkningslusta för att vilja vara här.

Tro mig, oavsett ursprung så är vissa här lite av samma skäl som man ibland vill se en tågkrasch. Man kan aldrig sluta bli förvånad över vissa trådar.
Citera
2025-09-22, 16:04
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tänk på på oss som haft 5 användare eller fler. Unika användare är nog under miljonen. Jag känner ingen som använder flashback. Forumet har riktigt dåligt rykte.

Flesta jag känner läser men har ingen användare. Alla vet vart man ska leta om något händer.
Citera
2025-09-22, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det är ca 2,3 miljoner som är under 18 i Sverige som altså inte når upp till Flashbacks åldersgräns. Sen är det ca 1,2 miljoner som är över 75 år vilket kan är den åldersgrupp där fler inte har datorvana.
Så av Sveriges 10,5 miljoner innebevånare kan du direkt dra bort 3,5 miljoner.
Sen bör det ca 700 000 personer (18-65år) i Sverige som saknar tillräckliga läs och skrivfärdigheter (dvs analfabeter). Även dessa lär knappast använda ett textbaserat internetforum.
Så kvar blir kanske runt 6 miljoner potentiella flashbackmedlemmar.
Att skriva nånting kräver lite engagemang, så troligtvis är det en större andel som bara läser jämfört med att faktiskt skriver något.
Så totalt sett bör 1,6 miljoner medlemmar ses som en ganska stor del av befolkningen.
Då borde det finnas ungefär 5 miljoner medlemmar eller 3 miljoner medlemmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in