• 1
  • 2
2025-09-22, 14:38
Medlem
Burkens avatar
Enkel liten fråga - om jag håller en laglig laserpekare direkt mot en kameralins, bränner jag sönder eller förstörs någon elektronik i kameran?

Vilken typ av laserpekare bör vara effektivast för det, vilken färg och styrka isåfall?

Hoppas på intressant svar.
Citera
2025-09-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Enkel liten fråga - om jag håller en laglig laserpekare direkt mot en kameralins, bränner jag sönder eller förstörs någon elektronik i kameran?

Vilken typ av laserpekare bör vara effektivast för det, vilken färg och styrka isåfall?

Ja, finns åtminstone en 'youtuber' som gjort just detta. Blir väl ungefär som döda pixlar på en LCD panel, fast här är det de ljuskänsliga receptorerna som skadas. Man får nog hålla på en bra stund för att sabba många av dem.

https://m.youtube.com/watch?v=KmWGm3IM0Kg
Citera
2025-09-22, 15:01
Medlem
Staffearas avatar
äh det är väl bara å testa men jag tror nog int va du nu på temu köt kommer klara det
Citera
2025-09-22, 15:06
Medlem
448s avatar
Citat:

Du kan bränna sönder själva sensorplattan
Citera
2025-09-22, 15:21
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staffeara
äh det är väl bara å testa men jag tror nog int va du nu på temu köt kommer klara det

Har inte köpt någon laserpekare..........än.
Citera
2025-09-22, 17:18
Medlem
OneTaps avatar
ja har en 50 mw grön laser pekare o råka lysa typ 1 sekund in i en polares mobil kamera o den brann upp direkt :P den e dock smått olaglig men skulle tro att de blir typ samma effekt även med en laglig eftersom de e själva laser principen som skadar kameran o inte styrkan i sig :P
Senast redigerad av OneTap 2025-09-22 kl. 17:21.
Citera
2025-09-23, 00:32
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
ja har en 50 mw grön laser pekare o råka lysa typ 1 sekund in i en polares mobil kamera o den brann upp direkt :P den e dock smått olaglig men skulle tro att de blir typ samma effekt även med en laglig eftersom de e själva laser principen som skadar kameran o inte styrkan i sig :P
Varför skaffar man en sån? För att kunna skydda sig mot polishelikoptrar, kommersiellt flyg, eller små jäla flugor på altanen? Frågar åt en vän.
Citera
2025-09-23, 10:32
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:

Håll dig till hastighetsbegränsningarna istället för att rånkfantisera om att förstöra fartkameror!

Och behöver du fråga om färg är det uppenbart att du inte bör hantera något starkare än ficklampor.
Citera
2025-09-23, 15:21
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Håll dig till hastighetsbegränsningarna istället för att rånkfantisera om att förstöra fartkameror!

Tyvärr fel typ av kameralins, men din tanke är god😁

Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Och behöver du fråga om färg är det uppenbart att du inte bör hantera något starkare än ficklampor.

Finns det i gredelin färg?
Senast redigerad av Burken 2025-09-23 kl. 15:24. Anledning: fel ord
Citera
2025-09-23, 22:30
Medlem
cyber_zekes avatar
Jag pekade med en rätt kraftig laser som används för inskjutning av gevär mot min TV, den släckte en hel pixlar på 2meters håll. Jag fick byta tv efter den fadäsen. Nyare volvo har tydligen också bränt en och annan lins på mobiltelefoner som filmat dem, så ja, jag är rätt säker på att det går.
Citera
2025-09-24, 09:55
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
tro att de blir typ samma effekt även med en laglig eftersom de e själva laser principen som skadar kameran o inte styrkan i sig :P

Nej 🤣

Det är effekten som bränner sönder ccd/cmos

Ts kanske är gängbabbe o skall grilla polisens kameror.
Citera
2025-09-24, 15:42
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ts kanske är gängbabbe o skall grilla polisens kameror.

Tyvärr - är så långt ifrån gängbabbe det går och det är inga kameror från polisen som är i fråga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in