2025-09-26, 20:01
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Haha, jag också, hade tecknat mig för 15000, men alltså 15 st? Nå de gick upp 30% och jag sålde dem. 300 kr i vinst, sedan ska staten ha 100 kr och 69 kr i courtage. Men coola 131 kr i ren vinst, får bli lite fest i helgen

Citat:
Minus 30% skatt och courtage

Dags att skaffa ISK/KF och en annan mäklare, tror jag.

69 kr per affär var vad jag betalade hos Nordea för sisådär tjugo år sen.
Citera
2025-09-26, 20:29
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Minus 30% skatt och courtage

Good point! Men jag hare inte sålt dem än...
Citera
2025-09-26, 22:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Haha, jag också, hade tecknat mig för 15000, men alltså 15 st? Nå de gick upp 30% och jag sålde dem. 300 kr i vinst, sedan ska staten ha 100 kr och 69 kr i courtage. Men coola 131 kr i ren vinst, får bli lite fest i helgen
Varför spred du inte dina 15000 aktier på minst 30 depåer, så att du kunde få åtminstone lite större tilldelning?

Och varför betalar du courtage på en nivå som vi andra slutade med på 90-talet?
Citera
2025-09-27, 00:34
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför spred du inte dina 15000 aktier på minst 30 depåer, så att du kunde få åtminstone lite större tilldelning?

Och varför betalar du courtage på en nivå som vi andra slutade med på 90-talet?

Jag orkar bara med en depå.

Vet inte om courtagen är så dyr, jag gör inte jättemånga köp/sälj per år och nästan alltid 50-100K åt gången. 69 kr är liksom fast courtage. Men det sticker ju ut när man får en skitpost på 1000 kr som bara kluddar ner K4:an.
Citera
2025-09-28, 00:25
Medlem
Vem vill satsa på detta osäkra aktie?
Småsparare fick typ 30.miljoner!!
Citera
2025-09-28, 00:32
Medlem
Aktien har stigit typ.30% och för vad! Ja de noterade den och bara därför? Det är ju samma bolag ändå, noterade eller inte? Bara för att folk i onoterade bolag som kommer in på en börs så.att de kan sälja?
Citera
2025-09-29, 10:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Denna hade jag för mig var noterad tidigare, och det stämde, bolaget köptes ut från börsen 2018 men nu ska det alltså vara på börsen igen.

Nordic Capital är utan tvivel de stora vinnarna här, man kan ju räkna ut med lillfingret att de sålt bolaget till dunderpremie och att folk tror att de gjort en bra affär att köpa överprisade aktier i en bransch där konkurrensen är stenhård och tillväxten begränsad.
Citera
2025-09-29, 10:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Aktien har stigit typ.30% och för vad! Ja de noterade den och bara därför? Det är ju samma bolag ändå, noterade eller inte? Bara för att folk i onoterade bolag som kommer in på en börs så.att de kan sälja?

Stiger väl just pga. den höga efterfrågan, extremt övertecknad emission och sen när folk börjar trada så skjuter aktien i höjden, då är det dags att sälja av.
Citera
2025-09-29, 10:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vem vill satsa på detta osäkra aktie?
Småsparare fick typ 30.miljoner!!

Ser inget fel med det i sig, institutioner är mer långsiktiga ägare än småsparare som köper för att trada och sälja vidare, men värderingen är såklart orimlig och institutionerna köper nog mest pga. FOMO.
Citera
2025-10-02, 00:21
Medlem
https://www.placera.se/analys/zetterberg-noba-lamnar-bara-smulor-at-privatspararna-2025-09-29
NOBA lämnar bara smulor åt privatspararna!

Endast ca 0,5 % av aktierna tilldelades privata investerare. Av det totala erbjudandet på 7,6 miljarder kronor blev det bara smulor över till privata investerare, som fick dela på aktier för sammanlagt 35 Mkr.

Resten till institutioner, fonder, ägare och ledning i NOBA. Detta måste ha varit bestämt i förväg. Fy skäms NOBA och dess ägare, vilka i huvudsak är Nordic Capital (som kontrolleras av främst av riskkapitalisten Robert Andrén).

Aldrig sett en sådan skandal vid en nyintroduktion. Nordic Capital har skämt ut sig. Få privata investerare kommer att vilja äga aktier i NOBA eller vara kund där, när man läst hur ledningen kapat åt sig.

Men Avanza som medverkade i introduktionen genom att samla in intresse, är också en bad guy. De måste ha vetat om det (att privata investerare endast tilldelades 0,5 %). Inte en chans att Avanza gör ett upprop till alla sina kunder utan att orientera sig om, åtminstone den ungefärliga, tilldelningsandelen för privata investerare, dvs. Avanzas kunder. Var drar Avanza gränsen? Hade andelen varit 0,05 % istället - hade Avanza då gett sig in i det här? Det är klart att de visste. Annars stör man inte sina kunder. Och det är klart att Avanza tjänat något på det här spektaklet.

Mot bakgrund av det enormt stora antalet aktier som skulle emitteras förespeglades man möjligheten att teckna stora poster.

För mig är det svårt att avstå från att spekulera i hur många miljoner extra Avanza fick av Nordic Capital för att hålla käften (om den förutbestämda tilldelningen). Gissar att Avanza definitivt tog mer än standardtaxa för en vanlig intresseanmälan och att Nordic Capital gladeligen betalade.

Cover up för detta spektakel är en artikel på Avanzaägda Placera där skribenten säger ”fy fy dumma Noba”. Ungefär som att stackars Avanza skulle ha blivit förda bakom ljuset. Det är nästan lite komiskt. Det är i själva verket Affärsvärlden som utgör redaktion för Placera men det framstår som att skribentens åsikt är Avanzas åsikt. Skribenten har iofs bara gjort sitt jobb. Ingen skugga över honom. Han har uppmärksammat den här sjuka tilldelningen. Men längre kan ju inte skribenten gå. Han kan ju inte gärna intervjua sin uppdragsgivares (Avanza) delaktighet i bedrägeri, mer eller mindre.

33 333 st privata investerare har alla fått 15 aktier vardera (35 mkr/1 050 kr). Hur många av dessa människor är kunder hos Avanza? 15 000 st? Tror ni Avanza tänker svara på det?

Alla privata investerare fick bara 15 st aktier vardera till ett värde av 1 050 kr. Det är skandal. Aktierna har förvisso ökat i värde med 300 kr ungefär. Men då alla nu upptäckt att tilldelningen bara var smulor kommer många att sälja sina NOBA-aktier. Avanza kommer att nappa åt sig 1/3 av din vinst i courtage. Hur känns det? Inget skolexempel på kundvård precis.

Kan inte heller kväsa misstanken att de nya storägarna som fick 99,5 % av aktierna kan ha gjort upp att handla lite med varandra för att hålla kursen på en nivå som gör att de flesta nya NOBA-ägare säljer. Vad händer då? Jo då tjänar Avanza courtage! Är det bara 0,5 % av aktierna som omsätts så kan ju det lilla fåtal ägare som äger 99,5 % enkelt manipulera priset. Då vill man inte äga NOBA helt enkelt. Avanza tjänar courtage på typ 99 kr eller nåt multiplicerat med några tusen kunder, på detta spektakel.

Men med den kritik som NOBA nu fått (som indirekt pekar på Nordic Capital och Avanza) så tror jag att önskemålet snarare är att få denna skandal att tystna. Folk är riktigt arga. Då kan storägarnas önskemål om börskursen snarare vara att hålla den kvar på nuvarande nivå, oavsett om det sker massförsäljningar av 0,5 %-kollektivet.

Jag tycker inte att Avanza haft sina kunders bästa för ögonen. Jag tycker faktiskt att Avanza borde nekat NOBA hjälp att samla in intresseanmälan. Hur det hela gått till får vi nog aldrig veta. Avanza verkar synnerligen ointresserade att berätta i alla fall.

Vem känner för att bli kund i NOBA? Vem vill äga aktier i Noba? Dom har skämt ut sig. En styrelseledamot i NOBA fick nästan 15 000 st aktier. Alla vi andra privata investerare fick 15 st. Vi tjänade 300 kr, han tjänade närmare 300 000 kr.

Håller mig också långt borta i allt som Nordic Capital med Robert Andrén & co tagit i.

Och jag håller stor skepsis när Avanza håller i nyintroduktioner i fortsättningen. Mitt förtroende för Avanza är naggat efter att ha varit helnöjd, relativt stor, kund i 20 år även om jag bara är en liten privatinvesterare. Men det är många såna som jag. Det är vi som föder Avanza. Det är oss som Avanza ska värna om till hundra procent, dygnet runt. Deras levebröd är att värna om oss. Deras levebröd är inte att värna om sig själva - före oss. Avanzas förtroendet tål inte det.

Att tilldela 15 aktier till 33 333 st människor (för 35 mkr) är snarare att se som en billig direktreklam för NOBA – än att de söker privata investerare som aktieägare. Bli inte förvånade om ni blir kontaktade att skaffa kreditkort e.d. på NOBA-Bank, den närmaste tiden.

Skämmes NOBA! Skämmes Nordic Capital! Skämmes Avanza!

Någon seriös journalist borde granska detta. Fram med aktieboken före och efter. Vart tog aktierna vägen? Namn - värde på aktierna. NOBA Bank kan förlora stort i förtroende. Deras affärsmodell är bra men en sak behövs – kunder! De påstår sig ha 93 % nöjda kunder. Tror inte de vågar göra en survey över kundnöjdhet bland aktieägarna – en ägare, en röst. Eller vad tror ni?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in