Citat:
Ursprungligen postat av
Vansterpartiet
Det som är kruxet med börsnoteringar, full tilldelning betyder ju att den inte varit särskild populär och således risk att man går på en nit. Kommer ihåg att jag tecknade Komplett för ett flertal år sedan på flera konton och fick full tilldelning på alla, turligt nog öppnade den +-0 om jag minns rätt.
Brukar sällan vara någon idé att allokera mer kapital än minsta teckning i populära noteringar (har man kredit spelar det ju ingen roll dock) och eventuellt minsta teckning på flera konton istället för mycket på ett konto. Som idag fick jag ju 15x2 och du "bara" 15, trots att du tecknat fler aktier totalt.
De kan välja att ge en mer betydelsefull tilldelning till ett färre antal personer och sedan lotta ut vilka som ska få. Jag tänker att det borde ge mer efterfrågan på aktien vid handelsstart än att försöka blidka alla med vad som knappt blir mer än en gratislunch med korv med bröd på Biltema om aktien öppnar starkt.
Jag tycker det här med att alla ska få tilldelning känns bortkastat, särskilt vid erbjudanden man gärna vill åt(Paradox, Rusta, Asker som exempel). Tacka gud för värdepapperskredit när man ansöker så att man slipper ha likvider i förväg med tio-tjugo gånger mer pengar än man får tilldelning.
Såg att någon skrev om att teckningsförfarandet när alla får tilldelning snarare handlar om reklam och att få sitt varumärke inbitet i så många som möjligt. Det kanske är en rimlig förklaring. NOBA ger en dålig smak i munnen nu.