2025-09-26, 09:09
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
30% i öppningscallen på de 10 aktier som alla fått i ren kamratlig tilldelning.
Nästan.
Citera
2025-09-26, 10:28
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Nästan.

Jag har i alla fall "tjänat" 273 (svenska) kronor i dag.
Citera
2025-09-26, 12:45
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det som är kruxet med börsnoteringar, full tilldelning betyder ju att den inte varit särskild populär och således risk att man går på en nit. Kommer ihåg att jag tecknade Komplett för ett flertal år sedan på flera konton och fick full tilldelning på alla, turligt nog öppnade den +-0 om jag minns rätt.

Brukar sällan vara någon idé att allokera mer kapital än minsta teckning i populära noteringar (har man kredit spelar det ju ingen roll dock) och eventuellt minsta teckning på flera konton istället för mycket på ett konto. Som idag fick jag ju 15x2 och du "bara" 15, trots att du tecknat fler aktier totalt.
Citera
2025-09-26, 13:29
Medlem
Citat:
Det som är kruxet med börsnoteringar, full tilldelning betyder ju att den inte varit särskild populär och således risk att man går på en nit. Kommer ihåg att jag tecknade Komplett för ett flertal år sedan på flera konton och fick full tilldelning på alla, turligt nog öppnade den +-0 om jag minns rätt.

Brukar sällan vara någon idé att allokera mer kapital än minsta teckning i populära noteringar (har man kredit spelar det ju ingen roll dock) och eventuellt minsta teckning på flera konton istället för mycket på ett konto. Som idag fick jag ju 15x2 och du "bara" 15, trots att du tecknat fler aktier totalt.

De kan välja att ge en mer betydelsefull tilldelning till ett färre antal personer och sedan lotta ut vilka som ska få. Jag tänker att det borde ge mer efterfrågan på aktien vid handelsstart än att försöka blidka alla med vad som knappt blir mer än en gratislunch med korv med bröd på Biltema om aktien öppnar starkt.

Jag tycker det här med att alla ska få tilldelning känns bortkastat, särskilt vid erbjudanden man gärna vill åt(Paradox, Rusta, Asker som exempel). Tacka gud för värdepapperskredit när man ansöker så att man slipper ha likvider i förväg med tio-tjugo gånger mer pengar än man får tilldelning.

Såg att någon skrev om att teckningsförfarandet när alla får tilldelning snarare handlar om reklam och att få sitt varumärke inbitet i så många som möjligt. Det kanske är en rimlig förklaring. NOBA ger en dålig smak i munnen nu.
Citera
2025-09-26, 14:36
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
De kan välja att ge en mer betydelsefull tilldelning till ett färre antal personer och sedan lotta ut vilka som ska få. Jag tänker att det borde ge mer efterfrågan på aktien vid handelsstart än att försöka blidka alla med vad som knappt blir mer än en gratislunch med korv med bröd på Biltema om aktien öppnar starkt.

Jag tycker det här med att alla ska få tilldelning känns bortkastat, särskilt vid erbjudanden man gärna vill åt(Paradox, Rusta, Asker som exempel). Tacka gud för värdepapperskredit när man ansöker så att man slipper ha likvider i förväg med tio-tjugo gånger mer pengar än man får tilldelning.

Såg att någon skrev om att teckningsförfarandet när alla får tilldelning snarare handlar om reklam och att få sitt varumärke inbitet i så många som möjligt. Det kanske är en rimlig förklaring. NOBA ger en dålig smak i munnen nu.
Ja, det är väl olika från person till person. I och med att tilldelningen var typ en tiondel av minsta teckning så hade folk gnällt om bara var tionde person fick tilldelning istället. Tar hellre en liten tilldelning varje gång än att få minsta tilldelning var tionde notering.
Citera
2025-09-26, 17:08
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ja, det är väl olika från person till person. I och med att tilldelningen var typ en tiondel av minsta teckning så hade folk gnällt om bara var tionde person fick tilldelning istället. Tar hellre en liten tilldelning varje gång än att få minsta tilldelning var tionde notering.

Det som kan ifrågasättas är hur liten del av aktierna som riktade sig till allmänheten. Affärsvärlden skräder inte orden utan kallar det "ett långfinger åt privatspararna" - som av det totala erbjudandet på 7,6 miljarder kronor fick dela på aktier för sammanlagt 35 miljoner kronor.

Tidningen utfärdar även ett säljråd på aktien.

Citat:
Av det totala erbjudandet på 7,6 miljarder kronor så har endast 35 Mkr(!) allokerats till privata investerare. Institutioner, fondbolag och liknande har i stället fått dela på aktier för sammanlagt 4,4 miljarder kronor, om man räknar bort de 3,2 miljarder som redan var tingat av teckningsåtagarna.

Det här är en av de värre tilldelningsprocesserna vi hört talas om. Ännu sämre än vid noteringen av Apotea, som då kritiserades av bland annat Afv:s Peter Benson.

https://www.affarsvarlden.se/komment...privatspararna
Citera
2025-09-26, 18:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det som kan ifrågasättas är hur liten del av aktierna som riktade sig till allmänheten. Affärsvärlden skräder inte orden utan kallar det "ett långfinger åt privatspararna" - som av det totala erbjudandet på 7,6 miljarder kronor fick dela på aktier för sammanlagt 35 miljoner kronor.

Gissar att de flesta småsparare tänkte köpa och sedan omedelbart dumpa, så institutioner är väl mer prio som långsiktiga ägare.
Citera
2025-09-26, 18:35
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Ja, den uppdelningen får väl anses vara tämligen usel men småsparare får ju sällan någon prio inom något område.
Citera
2025-09-26, 19:37
Medlem
La faktiskt ett köp på 500000 aktier. Fick 15. Sålde vissa jag inte ville igentligen för att få finanser för mitt köp. Detta är fan sjukt.. kommer inte köpa en endaste till. Men försöka köpa tillbaka dom jag igentligen inte ville sälja. Kukukukukukukuikukukukukukkuukkuku.
Citera
2025-09-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
La faktiskt ett köp på 500000 aktier. Fick 15. Sålde vissa jag inte ville igentligen för att få finanser för mitt köp. Detta är fan sjukt.. kommer inte köpa en endaste till. Men försöka köpa tillbaka dom jag igentligen inte ville sälja. Kukukukukukukuikukukukukukkuukkukuk
Hoppas denna
Går ner mycket kommer oavsett aldrig köpa en endaste en,, hoppas fler är på så dom lär sig att inte behandla oss vanliga hur som helst..
Citera
2025-09-26, 19:50
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
15 aktier fick man 😆

Haha, jag också, hade tecknat mig för 15000, men alltså 15 st? Nå de gick upp 30% och jag sålde dem. 300 kr i vinst, sedan ska staten ha 100 kr och 69 kr i courtage. Men coola 131 kr i ren vinst, får bli lite fest i helgen
Citera
2025-09-26, 19:54
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre

Minus 30% skatt och courtage
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in