2025-09-22, 09:51
Medlem
Tjabba har hyosung klass 2 scooter. Vet inte mycket själv om mopeder . Är därför jag frågar här . Kan ladda batteriet manuellt och då funkar det som det ska en liten stund. Har fått hjälp med att både byta laddrelä och batteri men till ingen lycka. Så blinkisen funkar mycket dåligt startmotorn är död och tutan likaså. Problemen började när en grupp nysvenskar stal den genom tjuvkoppling och kraschade den.

Är det värt att prova med en ny generator eller är det jakt på ny moped som gäller ? Mvh
Citera
2025-09-22, 11:19
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davand1
Tjabba har hyosung klass 2 scooter. Vet inte mycket själv om mopeder . Är därför jag frågar här . Kan ladda batteriet manuellt och då funkar det som det ska en liten stund. Har fått hjälp med att både byta laddrelä och batteri men till ingen lycka. Så blinkisen funkar mycket dåligt startmotorn är död och tutan likaså. Problemen började när en grupp nysvenskar stal den genom tjuvkoppling och kraschade den.

Är det värt att prova med en ny generator eller är det jakt på ny moped som gäller ? Mvh

De har antagligen knipsat kabel eller kablar som går från generator till spänningsregulatorn. Beroende på antal, faser etc som generatorn har kan det röra sig om 3-7 kablar. Följ kablarna från generatorn till spänningsregulator/laddningsregulator. Du kan även följa kablarna från spänningsregulatorn och dit dom slutar. Någonstans på vägen kommer du hitta kabel/kablar som är knipsade.
Citera
2025-09-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
De har antagligen knipsat kabel eller kablar som går från generator till spänningsregulatorn. Beroende på antal, faser etc som generatorn har kan det röra sig om 3-7 kablar. Följ kablarna från generatorn till spänningsregulator/laddningsregulator. Du kan även följa kablarna från spänningsregulatorn och dit dom slutar. Någonstans på vägen kommer du hitta kabel/kablar som är knipsade.
Tack för tipset
Citera
2025-09-22, 21:22
Medlem
Som sagt sannolikt någon kabel/kontakt som har med laddning att göra som inte är korrekt inkopplad efter stöldförsöket.
Börja med att ta reda på exakt hur det systemet ska fungera, och jämför sedan med verkligheten på moppen. När du ringat in skillnaden är det vanligtvis enkelt att åtgärda problemet.
Citera
2025-09-22, 21:27
Medlem
Om den nu blev stulen, hade du försäkring för stöld? Om så låt en verkstad reparera den.
Citera
2025-10-06, 00:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
förmodar det är samma som eller liknande elsystem som baotian, kolla gul och vit kabel som går frå generatorn till spänningsregulatorn, kan resistansmäta vid kontakten till regulatorn.
Fan vet resistansen men ska inte vara 0 eller oändligt förmodligen nånstans runt 50-200ohm, grön kabel till jord ska ha 0 ohm och röd kabel är plus till batteriet.

Citat:
De har antagligen knipsat kabel eller kablar som går från generator till spänningsregulatorn. Beroende på antal, faser etc som generatorn har kan det röra sig om 3-7 kablar.
Förmodligen 2 och det är inte faser, det är 1 spole med 2 utgångar.
Citera
2025-10-06, 05:43
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
förmodar det är samma som eller liknande elsystem som baotian, kolla gul och vit kabel som går frå generatorn till spänningsregulatorn, kan resistansmäta vid kontakten till regulatorn.
Fan vet resistansen men ska inte vara 0 eller oändligt förmodligen nånstans runt 50-200ohm, grön kabel till jord ska ha 0 ohm och röd kabel är plus till batteriet.

Förmodligen 2 och det är inte faser, det är 1 spole med 2 utgångar.

Det beror på vad man har för system. Själv har jag 3 faser ut (AC) från generatorn in i voltregulatorn. Totalt 5 eller 6 kablar går ut från generatorn.

Det sitter 12 spolar på den statorn jag har. Brukar sitta 6-8 spolar i vanliga fall på gy6
Senast redigerad av eldrattan 2025-10-06 kl. 06:17.
Citera
2025-10-06, 07:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det sitter 12 spolar på den statorn jag har. Brukar sitta 6-8 spolar i vanliga fall på gy6
Att det sitter flera spolar är inte detsamma som att det elektriskt är flera spolar, en statorplatta med 8 spolar till gy6 kan vara kopplad så som jag beskriver innan med 2 sladdar till spänningsregulatorn.

1 sladd till pickupen och 1 sladd till matarspolen för tändsystemet, 1 sladd går till spänningsregulatorn och 1 sladd till viss belysning och spänningsregulatorn för elsystemet och sen givetvis jord.
Senast redigerad av Arne.Anka 2025-10-06 kl. 07:12.
Citera
2025-10-06, 07:20
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Att det sitter flera spolar är inte detsamma som att det elektriskt är flera spolar, en statorplatta med 8 spolar till gy6 kan vara kopplad så som jag beskriver innan.

1 sladd till pickupen och 1 sladd till matarspolen för tändsystemet, 1 sladd går till spänningsregulatorn och 1 sladd till viss belysning och spänningsregulatorn för elsystemet och sen givetvis jord.

Rent elektriskt så kan det sitta samma typ av spänningsregulator på kinesfordon som ex: baotian som till bla honda mt50 med denna typen av ljusspole.
https://m-shop.nl/produkt/ljusspole-honda-mb50-mb80-mt50-mt80/?lang=sv

Ne du har inte riktigt rätt där. Du pratar om en kombinerad stator som ger både lik och växelström.
Om du kollar på tex denna. Den skulle säkert kunna passa min.

https://dinhoj.se/stator-gy6-50cc-125cc-kina-scooter-viarelli-matador-sprint-50-4t-mfl-16-5296?srsltid=AfmBOopwUZwEYZK Z6CXTq8-5L-avql6qdsfxmDegF7yMKXKu7RWwSDkwW_Q

Så ser du dom 3 gula kablarna. De är alla AC faser. (+). Sedan finns det impulsgivare, magnetisering(-), någon referens(-). Denna är bara AC.

Det finns även stator som har kombinerad AC och DC (inbyggd likriktare). På de äldre, så brukar man ta ut ac till belysning/tändning och likspänning gick till batteriet.

De nyare mopparna kör oftast enbart ac som sedan likriktas i voltregulatorn. Vanliga är 5-7 kablar från statorn.
Senast redigerad av eldrattan 2025-10-06 kl. 07:33.
Citera
2025-10-06, 08:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ne du har inte riktigt rätt där. Du pratar om en kombinerad stator som ger både lik och växelström.
Nej jag talar inte om något kombinerat, DC får man efter spänningsregulatorn, från spolarna får man bara AC.

Citat:
https://dinhoj.se/stator-gy6-50cc-125cc-kina-scooter-viarelli-matador-sprint-50-4t-mfl-16-5296?srsltid=AfmBOopwUZwEYZK Z6CXTq8-5L-avql6qdsfxmDegF7yMKXKu7RWwSDkwW_Q

Så ser du dom 3 gula kablarna. De är alla AC faser. (+). Sedan finns det impulsgivare, magnetisering(-), någon referens(-). Denna är bara AC.
Vad är det för vits med att länka till något annat än det jag talar om? vidare kan man se det jag talar om, spolar som är elektriskt ihopkopplade, magnetisering och referens används inte på denna typen av generator.

Var finns dom 3 gula sladdarna? magnetisering? referens?
https://a.co/d/89lhTJa

Bara för att...vit går till spänningsregulatorn, gul till belysning och spänningsregulator, övriga är jord, pickup och matarspole.
https://www.asiamotor.se/pdf/Elschema_Baotian_Classic.pdf
Citera
2025-10-06, 08:56
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Nej jag talar inte om något kombinerat, DC får man efter spänningsregulatorn, från spolarna får man bara AC.

Vad är det för vits med att länka till något annat än det jag talar om? vidare kan man se det jag talar om, spolar som är elektriskt ihopkopplade, magnetisering och referens används inte på denna typen av generator.

Var finns dom 3 gula sladdarna? magnetisering? referens?
https://a.co/d/89lhTJa

Bara för att...vit går till spänningsregulatorn, gul till belysning och spänningsregulator, övriga är jord, pickup och matarspole.
https://www.asiamotor.se/pdf/Elschema_Baotian_Classic.pdf

Ne den statorn har ju inte så, det är nog 2 ac faser på den du visade. Om TS har en äldre scooter så kan det sitta en sådan stator i hans moppe. På de nyare så går allt enbart via DC. Alla AC faser går direkt till voltregulatorn och omvandlas till DC, även belysning, tändning etc. Sedan är inte alla spolar ihopkopplade, det är en kombination med hur många magneter som finns i svänghjulet och antalet faser som skall tas ut.

Såhär är det kopplat på nyare moppar med EFI. Allt går till voltregulatorn och likriktas direkt.
https://www.youtube.com/shorts/Ph-c54CiNMo

Om du pausar så kan du se att det är säkert AC 4-5 faser som tas ut på den 18poliga statorn i klippet. Eftersom vågorna klipps i likriktaren så får du en jämnare DC ström ju mer AC faser du kör in i likriktaren. Det går även ta ut mer ström ur en sådan.
Senast redigerad av eldrattan 2025-10-06 kl. 09:21.
Citera
2025-10-06, 12:12
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Sedan måste jag även tillägga att det är inte helt korrekt detta. Den statorn du länka till är antagligen en halvvågstator. Vissa stator är både hel och halvvåg på varsin fas. Den tar bara ut de positiva vågorna. Det blir ju då likström kan man säga. Det regulatorn efteråt gör i sådana fall är att den fasförskjuter de två inkommande faserna och lägger dom 180grader efter varandra. Det blir ett rippel och är inte optimalt, fast batteriet används som utjämnare. Fast det går eftersom på de äldre systemen så är det inga tunga förbrukare som går direkt på batteriet.

På de nyare systemet där allt går på DC så är det ofta helvåg stator och då vill man ta ut minst tre faser för att få lite rippel som möjligt.

Edit. Såhär ser en typisk halvvågsstator ut med dess kopplingar till en gammal baotian mf.l.

https://motorsweden.se/stator-halvvag-4-kablar-gy6-baotian-jonway-kymco-masaru-nordia-peugeot-vento-viarelli-16-4333?gad_so urce=1&gad_campaignid=22196616402&gbraid=0AAAAADz1 qNIiCHB-hDhXbPWnXx8m-vSef&gclid=Cj0KCQjw0Y3HBhCxARIsAN7931W9HLWyuAJM-tk7aSwF4fEjamfcxrMkhOscERDbl6_sm5eui7NyBggaAgq_EAL w_wcB
Senast redigerad av eldrattan 2025-10-06 kl. 12:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in