2025-09-22, 03:30
Medlem
Pruttmuffs avatar
Kan jag koppla ihop två powerbank med y-kabel så att dom laddar min mobil samtidigt? Den ena är på 10000 mAh och den andra på 20000 mAh.

Jag tänkte ha dom i min ryggsäck som har USB-utgång, och tänkte att det vore smidigt om man slapp skifta powerbank när den ena är urladdad.
Citera
2025-09-22, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Kan jag koppla ihop två powerbank med y-kabel så att dom laddar min mobil samtidigt? Den ena är på 10000 mAh och den andra på 20000 mAh.

Jag tänkte ha dom i min ryggsäck som har USB-utgång, och tänkte att det vore smidigt om man slapp skifta powerbank när den ena är urladdad.

Varför bara två? Du kan ju koppla ihop precis hur många du vill i serie och så har du en USB kabel ut från en av dem. Då får du lyxproblemet sen att om du inte får ström == båda är döda. Men tänk lite också, 20,000 = du kan ladda upp en telefon 4-5 ggr, behöver du verkligen då även ha 10.000 extra?
Citera
2025-09-22, 07:13
Medlem
Brantforss avatar
Klart det går att seriekoppla, vet inte om det finns färdiga kablar men annars klipper du två kablar och kopplar plus på minus så får du serie.

Kanske inte optimalt att ladda packen via samma kabel dock, pack 1 lär väl gå över på underhåll vilket inte ger mycket över för pack 2 tänker jag. Men det finns ju pack som klarar genomströmning, att laddas samtidigt som de laddar, med två sådana bör det bli balans.

10 V är mer än 5 V men tänk för helvete på amperen så du inte steker något.

Annars kan man ju slakta packen och bygga ett stort, så gjorde jag till slut. Man blir dock beroende och snart i behov av större väska
Citera
2025-09-22, 07:21
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Jag skulle inte göra det. Med seriekoppling får du en fördubblat utspänning (5 plus 5 volt.) Våre mobiler är alla utrustade med 5 volts regulatorer i luren.
Om det överhuvudtaget fungerar så lär du bränna strömregulatorn i din mobil ganska så snart så fort temperaturen ökat nog OM din mobil inte har stöd för snabbladdningsteknik som via handskakning med laddare kan ta emot 10 volt
Senast redigerad av Upplyften 2025-09-22 kl. 07:26.
Citera
2025-09-22, 07:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Som om inte samhället redan har tillräckligt med spännande elbränder. Plus ändå för att man frågar innan. Minus för experiment i ryggsäck.
Citera
2025-09-22, 08:13
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:

Ja du kan parallellkoppla (Y-kabel) 2 batterier även om dom har olika kapacitet.
Citera
2025-09-22, 08:34
Medlem
låter som det kan bli en jävla smäll det här
Citera
2025-09-22, 09:12
Medlem
Fantens avatar
Uhm, om man vill göra en powerbank av två på det sätt som TS vill, så ska man väl parallellkoppla dom? Seriekoppling ökar spänningen, medans parallellkoppling ökar mängden ström som finns tillgängligt. Eller hur?
Citera
2025-09-22, 09:50
Medlem
Megaforces avatar
Parallellkopplar man med en ren dum Y-kabel så kommer laddströmmen att bli väldigt låg eftersom powerbankarna då kommer att ställa in sig på +5V 100mA om de inte klarar att komma överens om något annat. I de flesta fall kommer den ena powerbanken att ladda den andra istället.

Enklaste men inte effektivaste lösningen är att använda den ena powerbanken som passthrough dvs man laddar upp en powerbank med en annan samtidigt som den laddar en mobil. Det är i princip samma metod som när man kopplar en powerbank till en laddare samtidigt som man laddar en mobil från powerbanken (så att både mobilen och powerbanken laddas fullt i slutändan). De flesta större powerbanks har denna funktion. Man kan givetvis använda denna funktion när man bara har en laddare och skall ladda 3-4 powerbanks samtidigt, det tar bara längre tid än att ladda powerbankarna en och en men man slipper passa laddningen.
Citera
2025-09-22, 09:54
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Parallellkopplar man med en ren dum Y-kabel så kommer laddströmmen att bli väldigt låg eftersom powerbankarna då kommer att ställa in sig på +5V 100mA om de inte klarar att komma överens om något annat. I de flesta fall kommer den ena powerbanken att ladda den andra istället.

Enklaste men inte effektivaste lösningen är att använda den ena powerbanken som passthrough dvs man laddar upp en powerbank med en annan samtidigt som den laddar en mobil. Det är i princip samma metod som när man kopplar en powerbank till en laddare samtidigt som man laddar en mobil från powerbanken (så att både mobilen och powerbanken laddas fullt i slutändan). De flesta större powerbanks har denna funktion. Man kan givetvis använda denna funktion när man bara har en laddare och skall ladda 3-4 powerbanks samtidigt, det tar bara längre tid än att ladda powerbankarna en och en men man slipper passa laddningen.
Har dom inte passthrough så skadar man istället cellerna.
Citera
2025-09-22, 11:24
Medlem
Pruttmuffs avatar
Jag tänkte den här kabeln: https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07HNR4MQG

Så kopplar man en USB i varje powerbank. Vad är passthrough?

Jag tror inte att powerbankarna kommer ladda varandra. Dom laddas via USB C. Jag ska koppla ihop dom med USB A
Citera
2025-09-22, 13:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Varför bara två? Du kan ju koppla ihop precis hur många du vill i serie och så har du en USB kabel ut från en av dem. Då får du lyxproblemet sen att om du inte får ström == båda är döda. Men tänk lite också, 20,000 = du kan ladda upp en telefon 4-5 ggr, behöver du verkligen då även ha 10.000 extra?

Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
Klart det går att seriekoppla, vet inte om det finns färdiga kablar men annars klipper du två kablar och kopplar plus på minus så får du serie.

Kanske inte optimalt att ladda packen via samma kabel dock, pack 1 lär väl gå över på underhåll vilket inte ger mycket över för pack 2 tänker jag. Men det finns ju pack som klarar genomströmning, att laddas samtidigt som de laddar, med två sådana bör det bli balans.

10 V är mer än 5 V men tänk för helvete på amperen så du inte steker något.

Annars kan man ju slakta packen och bygga ett stort, så gjorde jag till slut. Man blir dock beroende och snart i behov av större väska.

Varför seriekoppla? Då ökar man bara spänningen, inte drifttiden.

Parallellkoppling är vad som gäller för ökad drifttid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in