• 2
  • 3
2025-09-23, 19:09
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
En gammal klasskompis hävdar att han aldrig har behövt köpa någonting de senaste decenniet angående dator & nätverksprylar. Istället så har han gått ner till kvarterets lokala återvinningsstation och letat efter det han behöver. Det är inte det senaste i teknikväg, men hyfsat nytt.

Jag trodde att han skämtade och gick ner till min lokala återvinningsstation på gården för att kolla vad folk slänger. Jag vet inte om det var ren flax, men hittade mycket bättre prylar än vad jag själv har. Det låg en 8 portars hanterbar HP switch. Två stycken Netgear Orbi Mesh WiFi 6.

Jag har precis testat prylarna och allt fungerar. Jag gick dit igen och hittade två Chromecast, en JBL Clip, samt en powerbank.

Någonting måste vara trasigt, men allt verkar vara i toppskick. Har folk för bra ställt som kastar hyfsat nya prylar som funkar?
Instämmer. Har tillgång till 2 st soprum i ett område med ett par hundra lägenheter. Det mesta som slängs är visserligen från 2010-2015, och inte alltid i toppskick, men nog fan går det att få fräscht och fungerar ofta alldeles utmärkt. Har senaste 2-3 åren hittat åtminstone 10 datorer, flera handheldkonsoler som Game Boy, PSP och Switch, stationära konsoler som Xbox original och PS3, säkert 30 mobitelefoner m.m. Bäst av allt är att det finns ett ålderdomshem i närheten, så 80-tals stereoprylar dyker upp titt som tätt (en gammal stereorackbandspelare får man en tusenlapp för idag). Har t.o.m. hittat en gammal väckarklocka med flipsiffror för något år sedan, måste varit från 60-talet.

Håller man i pengarna och saknar behov att tvångsspendera kan man leva rätt gott på det här viset. Hade fyndat gaminglaptop två veckor innan den jag skriver på (i7 quadcore, 24GB RAM) oskyldigt dök upp i soprummet. Kompletterade med en fet laddare för en 400ing, kompenserade genom att sälja av 16GB RAM för 300:- och därefter gaminglaptopen med 800:- vinst. Så 700:- plus och en laptop i bättre skick än skiten jag betalade 1500:- för på blocket. Visst, den fixar inte nyare favoritspelen, men den stationära finns ju kvar när det behovet uppstår.

Det här får såklart enorm inverkan på ekonomin. Har spenderat totalt 678 kr sedan löneutbetalning i augusti (utöver rena räkningar, mat, och tågbiljetter). Tog ända till 15:e att blåsa första kronan. Standards down, ett extra förråd och ett soprum av guld lönar sig man än man tror i längden.
Senast redigerad av avc 2025-09-23 kl. 19:52.
Citera
Igår, 17:55
Medlem
Jag hittade en laddare från Chargeasap i elskroten. Varför slänga en fullt fungerande laddare som kostar över 2000 SEK?

https://chargeasap.com/collections/usbc-wall-chargers
Citera
Igår, 18:35
Medlem
StorFetAnkas avatar
Tror inte att folk har det så bra ställt då många av dessa prylar köps på krita. Mest inkompetens, ny version av produkten lanseras och folk vill ha det senaste för att vara "coola". Eller så har de inte lärt sig det här med att starta om enheten då och då samt att stänga av appar som inte används, så efter bara några månaders användning så blir prylen seg som sirap och clownen kastar bort den å köper nytt. Fullt fungerande prylar, och alla privat information lagrad okrypterat i många fall.

Samlar själv ihop gammal elektronik, mycket fint som kastas bort trots att det fungerar. Tänk dock på att det kan vara olagligt att "sno" saker från återvinningsstationer, soptunnor och liknande så kolla vad som gäller först, eller se till att vara diskret å försiktig, sannolikheten är låg att nån faktiskt anmäler då saken kastades bort för att nån inte ville ha den längre.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in