2025-09-22, 16:58
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vad är detta nonsens? Samsung eller Apple har ingenting med Sveriges politik att göras. Ej heller företag som tillverkar kläder. Företagen anställer inte somalier! Fjärde gången jag påpekar detta nu. Du försöker påskina att somalier är extra produktiva nu? Herregud. Import, t.ex. av mobiltelefoner och kläder räknas på minuskontot när BNP beräknas. Det visste jag. Du visste det inte.

Och vad har BNP med något att göra? Försöker du ljuga ihop att invandringen är vinst?

Från januari förra året. Fortsatte förra året och även detta år.
Sjunkande skuldkvot för svenska hushåll

Sjunkande. Högt 2021 på grund av det vansinne riksbanken höll på med. Detta har noll och intet med mångkultur och att göra och det har i synnerhet ingenting alls att göra med HBTQ.

Det var du som påstod, utan antydan till argument, att mångkultur och HBTQ ökar Sveriges produktivitet - att det gjorde att svenskar producerar (producera - det ord du använde) mer.

Femte gången nu. De mångkulturella arbetar inte i speciellt stor utsträckning.

Du förstår inte. Att slänga bidrag på ett stort antal personer ökar inte BNP. Tvärtom. De pengarna hade kunnat investerats i något produktivt i stället, t.ex. mer kärnkraft tidigare eller bättre järnvägsnät och en oändlig lista med saker. Det vore saker som faktiskt höjer BNP.

Jag kommer inte att ödsla så mycket mer tid på en ignorant och korkad mupp som du. När du inte ens vill förstå hur BNP beräknas eller att BNP-tillväxt beror på både produktivitetsökningar och arbetskraftstillväxt så är det meningslöst.

Kan du åtminstone svara på denna fråga? Om du menar att inga aktörer tjänat på samhällsutvecklingen, hur har den då uppkommit anser du?
Citera
2025-09-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Jag kommer inte att ödsla så mycket mer tid på en ignorant och korkad mupp som du. När du inte ens vill förstå hur BNP beräknas eller att BNP-tillväxt beror på både produktivitetsökningar och arbetskraftstillväxt så är det meningslöst.

Kan du åtminstone svara på denna fråga? Om du menar att inga aktörer tjänat på samhällsutvecklingen, hur har den då uppkommit anser du?

Sjätte gången nu som du pratar om "arbetskraftstillväxt" (eller utbud) samtidigt som vi vet att de mångkulturella inte jobbar i speciellt stor utsträckning.

Och hur skulle någon enskild politiker eller byråkrat tjäna pengar på det?

Dags för dig att ta det röda pillret och till slut inse fakta vilket är att så kallade "vänsterliberaler" faktiskt existerar. Vi kan ta Åsa Romson (mp) som exempel. Vice statsminister i slutet på 2015. Hon grät på TV när Löfven till slut "stängde" gränsen. Att inbilla sig att hon grät på grund av några hemliga inkomster på grund av invandring är befängt. Det har med hennes så kallade värdegrund att göra. Ingenting annat.
Citera
2025-09-22, 17:29
Medlem
Citat:
Eller så är det inget direktiv från judar. Det kommer kanske som en chock för dig men allt som sker kommer inte från judar. Därför kan FNs Generalförsamling officiellt anklaga Israel för folkmord på palestinier exempelvis.

Jag håller inte med dig och dessutom var det inte ”street thugs” jag refererade till utan etablissemanget. I Sverige är Antifa/AFA en vital del av etablissemanget på ett sätt som inte är fallet i USA. Inte minst då genom Expo.

Det är ju ett annat problem att Antifa/AFA är ett nätverk. Men det går att komma åt dem med lite fantasi och extensiva tolkningar. Researchgruppen exempelvis som bara är AFA/Doku med nytt namn. Allt handlar om vilja och vi får väl se om den finns.

I USA kommer inga direktiv som inte är godkända av judar.
Citera
2025-09-22, 17:57
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Allt det du framhåller som bra, kan istället tända brasan....

Har du redan glömt DDR ?
Ok, jag förstår hur du tänker. Men jag tror inte dom flesta upplever det så illa som DDR. Tror inte det kommer bli som i DDR heller.
Citera
2025-09-22, 18:03
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Sjätte gången nu som du pratar om "arbetskraftstillväxt" (eller utbud) samtidigt som vi vet att de mångkulturella inte jobbar i speciellt stor utsträckning.

Och hur skulle någon enskild politiker eller byråkrat tjäna pengar på det?

Dags för dig att ta det röda pillret och till slut inse fakta vilket är att så kallade "vänsterliberaler" faktiskt existerar. Vi kan ta Åsa Romson (mp) som exempel. Vice statsminister i slutet på 2015. Hon grät på TV när Löfven till slut "stängde" gränsen. Att inbilla sig att hon grät på grund av några hemliga inkomster på grund av invandring är befängt. Det har med hennes så kallade värdegrund att göra. Ingenting annat.

Du måste ha varit skolans trögaste elev. Så länge >0 % av invällarna arbetar så ökar BNP. Men du klarar ju inte av att skilja på BNP och BNP per capita tydligen.

Ifall du missat det så är myndigheter inte vinstdrivande utan lever på skattepengar. Ju fler invällare, desto större budgetar och fler anställda på väldigt många myndigheter.

Varför besvarade du inte min fråga? Om du menar att inga aktörer tjänat på samhällsutvecklingen, varför har den då uppkommit anser du?
Citera
2025-09-22, 18:07
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
I USA kommer inga direktiv som inte är godkända av judar.

Jag delar inte den åsikten. Men menar du att judar(som ju ursprungligen ligger bakom Antifa för 100 år sen) skulle ha något att tjäna på terrorklassning? Skulle Soros anse det?
Citera
2025-09-22, 18:10
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Ok, jag förstår hur du tänker. Men jag tror inte dom flesta upplever det så illa som DDR. Tror inte det kommer bli som i DDR heller.

De flesta i DDR upplevde ju inte heller baksidorna. De flesta i Stalins Sovjet fick inte ett nackskott eller hamnade i Gulag heller.
Citera
2025-09-22, 18:18
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Nej för det har ju inte brunnit i Europa tidigare.

WW-I, WW-II, Yugoslavien, Grekland - Turkiet, Ukraina osv.

Även "kalla kriget" var ett varmt krig i Europa.

Med ockupation av hela östeuropa av den totalitära diktaturen Sovjetunionen.
Men jag vill nog ändå tro att vi har ett starkare och mer enat europa idag, och som lärt sig av historien. Tiderna ser annorlunda ut. Världen är mer global, mindre nationalistisk.
Gubben i min avatar menar ju många hade stor del i att sovjet-imperiet föll sönder, och folket i ddr slapp diktaturen.

Att det brinner i Ukraina är Putins fel. Men ukrainarna ser till att det brinner en del i Ryssland också. Fast till skillnad från Ryssland, så gör man sitt yttersta för att undvika civila offer.

Det är en fantasi, att europa kommer brinna igen. Händer det något, så kommer dom eldarna att släckas relativt fort.
Att kriget i Ukraina blir långvarigt, har lite och göra med att Ryssland inte riktigt är en del av Europa, och att Ukraina inte ännu kommit med i eu, och flera andra skäl.
Citera
2025-09-22, 18:20
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
De flesta i DDR upplevde ju inte heller baksidorna. De flesta i Stalins Sovjet fick inte ett nackskott eller hamnade i Gulag heller.
Mjo, jag tror nog att dom flesta i DDR upplevde baksidorna. Men som det är i en diktatur, med all rädsla, så vågar man inte utmana makten hur som helst. Går ju jämföra med Ryssland idag. Många små mänskor vill kanske inte offra sitt enda liv, för ingenting. Dvs. sitta många år i fängelse. Kanske tvångsskickas till fronten.

Nackdelar är ju väldigt mycket annat, än gulag, nackskott. Avsaknad av, eller högst begränsad yttrandefrihet, pressfrihet, alla andra rättigheter.
Citera
2025-09-22, 19:01
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Mjo, jag tror nog att dom flesta i DDR upplevde baksidorna. Men som det är i en diktatur, med all rädsla, så vågar man inte utmana makten hur som helst. Går ju jämföra med Ryssland idag. Många små mänskor vill kanske inte offra sitt enda liv, för ingenting. Dvs. sitta många år i fängelse. Kanske tvångsskickas till fronten.

Nackdelar är ju väldigt mycket annat, än gulag, nackskott. Avsaknad av, eller högst begränsad yttrandefrihet, pressfrihet, alla andra rättigheter.

De flesta i DDR märkte faktiskt inte av några negativa sidor och det vet vi genom olika undersökningar. DDR var ju ett demokratiskt land där man kunde rösta på 6 olika partier och det rådde yttrande-och pressfrihet enligt konstitutionen.
Citera
2025-09-22, 19:03
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
De flesta i DDR märkte faktiskt inte av några negativa sidor och det vet vi genom olika undersökningar. DDR var ju ett demokratiskt land där man kunde rösta på 6 olika partier och det rådde yttrande-och pressfrihet enligt konstitutionen.
Var dom undersökningarna lika representativa som undersökningar om Putin är i Ryssland?

Ja, ja, DDR var ju ett demokratiskt land.... Du lär inte hitta många som håller med dig.
Nordkorea är väl också demokratiskt?
Citera
2025-09-22, 19:11
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Var dom undersökningarna lika representativa som undersökningar om Putin är i Ryssland?

Ja, ja, DDR var ju ett demokratiskt land.... Du lär inte hitta många som håller med dig.
Nordkorea är väl också demokratiskt?

Är du en sån där manisk anti-putlerist som rymt från PU? Men undersökningarna om DDR-medborgarna är gjorda efter återföreningen av västföretag. Så får du väl själv avgöra trovärdigheten.

Men om man får rösta på 6 olika partier och har grundlagsstadgad yttrande-och tryckfrihet så är det väl en demokrati? Eller måste överideologin vara liberalism för att demokratibluffen ska falla dig på läppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in