• 1
  • 2
2006-09-05, 23:21
Medlem
Avva66s avatar
3000 kr för luren, men det var 1.5 år sedan. Men med abbonemang blir dom ju billigare.
Jag har testat lite i skogen, och ibland måste man hålla upp gps:en mot luften, kanske för täta grenar. Men efter stigar och liknande så har jag den runt halsen.
Nackdelen är att det tar mycket batteri från mobilen.
Citera
2006-09-07, 08:45
Medlem
Fogelbergs avatar
Nokia 5140i som jag själv tänkte köpa ska du INTE ha....

GPS-enheten till denna är ruggigt kass, den tar lång tid på sig att hitta satelliter, samt att det inte finns något grafiskt gränssnitt för GPS-enheten.

Köp dig en ordentlig handburen GPS istället.
Citera
2006-09-07, 09:06
Medlem
Mulas avatar
har själv en M600i som är jag mycket nöjd med. Har lyckats koppla upp min BT-gps puck till den, dock ha den UIQ3 som det (mig veterligt) inte finns några bra kartprogram till ännu. Utbudet lär dock öka under hösten.
Planen är att använda den som navigator både i bil och båt, och även för lättare skogsutflykter.
Nackdelen är ju som sagt att det inte tål seriös utomhusverksamhet, jag vill nog inte ta fram och knappa på min 4000-kronorstelefon i hällregn och halv storm ute på ett fjäll.
Om det är det som är användningområdet så skulle jag nog satsa på en robust handhållen GPS som inte ballar ur när det gäller.
Citera
2006-09-07, 10:17
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Då ska vi se.
Nackdelar med telefon med gps
- inte vattentät
- dålig upplösning på skärm
- liten skärm

Fördelar
allt i samma enhet förutom en xtra puck man måste ha för att ta in sateliterna

Så som dom sagt i tråden satsa på en lös gps och en ny telefon istället.
Jag har en garmin Quest2 den går att ladda med friluftskarta samt sjökort förutom bilnavigeringen.
Nackdel har du bilnavigering i och laddar sjökort så försvinner bildelen.

Jag har själv en Quest 2 och jag vet till 100 % att bildelen alltid ligger kvar, oavsett vad du än gör. Däremot försvinner allt innehåll om man laddar Quest (1). Quest 2 behåller sina Europa-kartor.
Citera
2006-09-11, 21:36
Medlem
Gyldenes avatar
Ni som har erfarenhet, hur vanligt är det med kartor i GPS'r och stiger de mycket i pris om de kan hantera kartor? De mobiler jag kikat på verkar har varit med kartor och detta anser jag vara helt nödvändigt för att överhuvudtaget skaffa en GPS.
Citera
2006-09-12, 20:55
Medlem
Jag kan varmt rekommendera en Mio a701 http://www.sovida.com/bin/setpage?doc=02633&lang=sv

I min så har jag nu enbart Tomtom navigerings programvara men jag har provat med något som jag tror heter Terängkartan och det fungerade perfekt, jag har även provat med något program som hanterade sjökort och det fungerade lika bra. Dock så har jag en bit till närmasta sjö men det verkade som det fungerade

För navigering samt terängkartan så kan jag enbart ge den mobilen/pda/gps fem poäng utav fem möjliga.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in