2025-09-21, 10:13
Medlem
Hej!

Har en fråga om öppet köp som jag inte riktigt förstår hur det fungerar i praktiken.

Situation: Jag har beställt en iPhone 17 genom jobbet men den kommer troligen inte fram innan jag åker på en längre resa (30 dagar). Funderar på att köpa samma modell från en butik med öppet köp för att ha med på resan, och sedan lämna tillbaka den obrutna telefonen från jobbet när jag kommer hem.

Frågor:
- Registrerar butiker serienummer/IMEI vid köp? Kan de upptäcka om det är "fel" telefon som lämnas tillbaka?
- Vilka butiker har tillräckligt långt öppet köp för detta? Har sett att vissa har 50-100 dagar för medlemmar.

Har kollat Elgiganten (50 dagar som medlem), NetOnNet (90 dagar som medlem) och Kjell & Company (100 dagar som medlem). Alla verkar kräva obruten förpackning för mobiler.

Är detta något som fungerar i praktiken eller finns det fallgropar jag missat? Vill inte hamna i onödiga problem.

Tack på förhand!
Citera
2025-09-21, 10:33
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomretard
Hej!

Har en fråga om öppet köp som jag inte riktigt förstår hur det fungerar i praktiken.

Situation: Jag har beställt en iPhone 17 genom jobbet men den kommer troligen inte fram innan jag åker på en längre resa (30 dagar). Funderar på att köpa samma modell från en butik med öppet köp för att ha med på resan, och sedan lämna tillbaka den obrutna telefonen från jobbet när jag kommer hem.

Frågor:
- Registrerar butiker serienummer/IMEI vid köp? Kan de upptäcka om det är "fel" telefon som lämnas tillbaka?
- Vilka butiker har tillräckligt långt öppet köp för detta? Har sett att vissa har 50-100 dagar för medlemmar.

Har kollat Elgiganten (50 dagar som medlem), NetOnNet (90 dagar som medlem) och Kjell & Company (100 dagar som medlem). Alla verkar kräva obruten förpackning för mobiler.

Är detta något som fungerar i praktiken eller finns det fallgropar jag missat? Vill inte hamna i onödiga problem.

Tack på förhand!

Tror det kan bli problem, IMEI nummer brukar stå på kvittot. Men det beror givetvis på hur noga de kollar. Men skulle tro det blir problem.
Citera
2025-09-21, 10:50
Medlem
Graavargs avatar
Den största fallgropen är möjligen att om du åker fast så kan det rubriceras bedrägeri.

För att det ska vara bedrägeri så krävs att åklagaren kan visa på "avsiktlighet". Och med "fel" men identisk telefonmodell i en "sluten" förpackning kan det vara aningen knepigt att klämma fram en förklaring för hur det skulle ha gått till "i misstag".

Speciellt som de kan spåra den "felaktiga" telefonen via dess IMEI och se hur/när den kommit till dig. I det skedet går det ju att plocka fram info som visar att du redan använt den andra telefonen, så du har inget ben kvar att stå på. Antingen har du försökt återlämna en telefon du bevisligen använt men råkat sätta "fel" telefon tillbaka i förpackningen, eller så har du medvetet lämnat in "fel" telefon i dess nya förpackning.

Jag tror dessutom inte att företaget som sålt din andra telefon går på det. Det är inte helt ovanligt att kunder försöker göra sig av med söndriga eller fejk-telefoner genom att köpa en ny likadan i butik och lämna tillbaka den felaktiga i den "obrutna förpackningen".
Citera
2025-09-21, 11:21
Medlem
godboys avatar
Inget jag rekommenderar att försöka sig på. Varje telefon har väl ett unikt identifikationsnummer och det är väl möjligt att det kopplas till köpet (kvittot). Jag bara antar att alla butiker är lite på tå när det gäller såna här grejer, för är det något folk försöker fuska med så är det sånt här.

En annan sak är hur arbetsgivaren registrerar telefoner i sitt system. Jag har ett vagt minne att när man beställer en telefon genom arbetet så registreras den specifika enheten in i IT systemet i samband med beställning. Jag har verkligen inte koll på sånt, men vet att en typ inom regionen fick kicken för att fiffla med telefoner på det sättet.

Så mitt tips till TS är att stå ut med din gamla lur till du fått den nya. Dessutom så har jag alltid separat jobbtelefon och privattelefon. Jag föredrar att ha det så.
Citera
2025-09-21, 11:35
Medlem
IanMcEwans avatar
Nej det kommer inte funka.

Minns att det fanns en närmast identisk tråd om detta, kan dock inte hitta den nu.
Senast redigerad av IanMcEwan 2025-09-21 kl. 11:41.
Citera
2025-09-21, 16:23
Medlem
Tack alla för era svar, blir att vänta fint tills man kommer tillbaka helt enkelt.
Citera
2025-09-21, 17:17
Medlem
Gjorde samma sak fast med en SATA-hårddisk. En från Amazon och en från NetOnNet. Orkade inte vänta på Amazon (identisk fast billigare), så köpte en på NetOnNet också. Sen lämnade jag tillbaka Amazons till NetOnNet när jag hämtat ut den på ombud. Kan tilläggas att förpackningen från NetOnNet endast var anti-statisk plast runt och en streckkod med serienummer. Det funkade iaf!

Mobiler skulle nog inte funka.
Citera
2025-09-21, 19:41
Medlem
smokingdogs avatar
Butiken har full koll på IMEI, det scannas vid köpet och måste matcha kvittot. Här blir det dessutom ett dubbelfel – även arbetsgivaren/IT-avdelningen och leasingbolaget följer samma IMEI. Jobbmobiler är nästan alltid leasade på 2–3 år och ska lämnas tillbaka. Och eftersom andrahandsmarknaden är så etablerad är just den här enheten redan budgeterad för vidareförsäljning till t.ex. Inrego, Swappie etc. Med andra ord, inget man kan smyga undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in