• 2
  • 3
2025-09-21, 20:06
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Jag antar att de är Palestinier utan att veta.

Qatar tillämpar som de flesta andra arabländer den djupt diskriminerande regeln att om du har en enda droppe palestinskt blod, så är du palestinier. Även om det är en, två, tre eller fyra generationer som någon i din familj befann sig i Palestina.
Citera
2025-09-21, 21:45
Medlem
Okej så om man planerar en terrorattack, så blir immun mot motståndarnas hämnd om man utser sig själv till förhandlare?

Vid direkta förhandlingar mellan Israel och Hamas hade Israel aldrig godtagit dessa "förhandlare".

Att USA/Quatar/whatever godtagit att förhandla med dessa individer innebär inte att Israel gjort det.

Så JG vinklar det hela, vilket jag tycker han gör rätt ofta.

Därmed inte sagt att jag tycker det var bra att bomba i Qatar, jag tycker man borde låtit bli för gisslans skull.
Citera
2025-09-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Har Jan Guillou rätt i att Israel går i Djinghis Khans fotspår och att det är första gången det sker i historien sedan dess?

Riskerar det att bli diplomatisk praxis även i andra konflikter?
det finns ingen "förhandlare" från Hamas.
Guillou är en jävla dåre som är förd bakom ljuset av arabstaterna. Han får säkert betalt från dem för att skriva skiten.
Citera
2025-09-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Noteras skall att detta är en diskussion om en fotnot i Guillous artikel och att huvudfrågan handlar om något helt annat, där Guillou har helt rätt, nämligen det program för inskränkningar av demokratiska fri- och rättigheter som Ebba Busch och Alice Teodorescu Måwe lagt fram för Israels skull och för att de sätter utländska intressen de sympatiserar med före det svenska folkets intressen och som är helt förkastligt.

Jag har inte riktigt klart för mig exakt vilken händelse Guillou syftar på när Israel mördat motpartens förhandlare.
Motparten han syftar på är FN och motpartens förhandlare Folke Bernadotte.
Citera
2025-09-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Qatar tillämpar som de flesta andra arabländer den djupt diskriminerande regeln att om du har en enda droppe palestinskt blod, så är du palestinier. Även om det är en, två, tre eller fyra generationer som någon i din familj befann sig i Palestina.
Qatar har inte med det göra. Det är folkrätten och Palestina som avgör vem som är Palestiner.
Citera
2025-09-22, 10:58
Medlem
george.sthlms avatar
Inse att dom som är ansvariga för massakern dem 7 Oktober
är dödsdömda. Israel kommer jaga dom tills sista man.
Dom går inte säkra någonstans.

Ismail Haniyeh kände sej nog rätt trygg i Tehran.

men, not so much !
Citera
2025-09-22, 11:56
Medlem
Citat:
Har Jan Guillou rätt i att Israel går i Djinghis Khans fotspår och att det är första gången det sker i historien sedan dess?

Jag använde AI för att få svar på din fråga och tydligen finns det ett eller två motsvarande exempel under Afganistankriget för över 10 år sedan då talibaner mördat förhandlare under pågående process.
För övrigt är det extremt ovanligt att så sker i internationella relationer.
Israel har ju dessutom bombat den iranska ambassaden i Damaskus vilket också är mycket ovanligt att man riktar våld mot ambassader.
Israel är en s.k. "rogue state" dvs de respekterar inga som helst internationella regler när de agerar i sitt eget intresse. Israel och Talibaner och AlQaida har mycket gemensamt.
Guillou spetsar ju till det med Djingis Khan men han har faktiskt en poäng här.
Och nej det lär inte bli praxis förutsatt att inte USA börjar härma Netanayu.
Senast redigerad av Mary99 2025-09-22 kl. 11:58.
Citera
2025-09-22, 15:32
Medlem
Citat:

Vad jag inte ser nämnas är att Israels attack mot Hamas i Qatar inte hade så mycket med förhandlingen att göra, utan var en reaktion på Hamas terrorattack i Jerusalem dagen innan då många sköts till döds och skadades på flera stadsbussar.
Citera
2025-09-22, 16:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Vad jag inte ser nämnas är att Israels attack mot Hamas i Qatar inte hade så mycket med förhandlingen att göra, utan var en reaktion på Hamas terrorattack i Jerusalem dagen innan då många sköts till döds och skadades på flera stadsbussar.
En attack som ägde rum på ockuperat palestinskt territorium. Samtidigt ägnar sig Israel åt folkmord så om något är det Hamas som borde vägra förhandla med massmördare.
Citera
2025-09-22, 16:32
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Har du någon källa till detta?
Citera
2025-09-22, 23:09
Medlem
Citat:

Konstigt att Jan endast tar upp den ena Djingis!!
Det finns nämligen en till
I Ryssland
Den håller Jan väldigt tyst om!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in