Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-09-21, 08:30
Medlem
Man kan ju beställa in en shot med ren sprit o sedan fiska fram sin refraktometer och sitt egna mätglas.
Stämmer in mängden och alkoholhalten så gör man en polisanmälan och sedan kan man även gå ut på sociala medier där man sprider sin nyfunna kunskap om att kunderna blir lurade på ett visst ställe.

Kanske en anmälan till kommunens tillsynsenhet om att de lurar kunderna och även serverar folk som är uppenbart fulla.
Citera
2025-09-21, 09:58
Medlem
StigEngstroms avatar
Såhär tycks det ju vara i stort sett överallt.
Senast på krogen var min stor stark med minimal skumkrona max en 33 cl, inte i närheten av 0.4 strecket.
Men 100 spänn ska dom ha för blasket.
Och resturangbranchen undrar varför folk väljer att stanna hemma...
Citera
2025-09-21, 10:03
Medlem
Är helt övertygad om att detta är vanligt förekommande och beställer därför aldrig drinkar/shots på krogen samt undviker fatöl om det inte är ett ställe jag känner till sedan tidigare. Det är jävligt illa som det är redan. Att som bartender servera öl i ett 35-40cl-glas borde besvaras med spott, hån och kanske även misshandel.
Citera
2025-09-21, 11:36
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Det handlar inte om mängden sprit du tappar upp, utan vad kunden kan bevisa. Dessutom är det alltid lite jobbigare uppförsbacke för fula människor att vara övertygande inför sittande rätt.

Du kan fortsätta med ditt förfarande, men du får också vara med på att jag kommer lappa till dig om du försöker den skiten med mig. Dels för att jag får för lite sprit, och dels för att du i sådana fall också kallar mig ful.
Citera
2025-09-21, 16:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasig-axel
Jag är en bartender som serverar folk 5cl istället för 6cl och ibland helt sjukt typ 2.5cl om någon ful jävel beställer 4cl, eller om tjejen är det som fan!

Men är detta lagligt egentligen?

Äger du baren? Om inte - varför i helvete hjälper du din chef att tjäna mer pengar genom att lura folk?
Citera
2025-09-21, 18:28
Medlem
trasig-axels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Äger du baren? Om inte - varför i helvete hjälper du din chef att tjäna mer pengar genom att lura folk?
Jag får provision på varje bedräglig droppe.
Citera
2025-09-21, 18:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasig-axel
Jag får provision på varje bedräglig droppe.
Om du dessutom tjänar pengar på bedrägeriet så borde det bli extra allvarligt rent juridiskt.
Citera
2025-09-21, 19:45
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Är det någon som på riktigt inte tror att man får mindre än vad man beställt. Sällan jag sätt mätglasen åka fram under en hektisk natt.

Olagligt och fult, men svårt att bevisa...
Citera
2025-09-22, 10:46
Medlem
Bukharins avatar
Jag skulle säga att det är helt normalt att göra så, och att vi suckers som går på restaurang kollektivt har valt att inte klaga. Just bartenders är ovanligt noga med mängden gentemot vad man får betala dock.

Det som är mer normalt är att övriga produkter kostar skjortan men att det snålas ordentligt med vad man får på tallriken. Nötkött för totalt 20 spänn, med potatis, sås och rårörda lingon, kan säljas för 350 spänn. En försvinnande liten räkmacka säljs för 180 och då är innehållet för torrt medan brödet är svettigt. Köket gör exakt allt de kan för att snåla på råvarorna.

Så fortsätt du servera för lite sprit i glaset, för på matsidan är vi alla nöjda med snåleriet som det verkar, och röstar med plånboken på att det gärna får bli än värre än det redan blivit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in