Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Min övertygelse, baserat på tekniska och ekonomiska grunder, är att solpaneler, vindkraft, och batterier kommer leverera den billigaste elen i framtiden. (Det är omfattande utveckling på batterisidan och Na-jon batterier kan bli väldigt billiga med tiden).
Jag kan bara utgå från kalkyler för solpaneler i Sverige. Vi hade en konsult som kollade om det var värt att sätta upp solpaneler på vårt tak i brfn. Och det visade sig att med nuvarande marknadsregler och elpriser så var det inte värt.
Tanken var att konsumera den mesta elen själva utan att sälja till nätet och det skulle ändå inte löna sig.
I Sverige sker den mesta generreringen på sommaren.
Men då behövde vi ju inte heller brösta en 4000km lång kabel ned till marocko lixom..
Och visst, man får mer el på dagen där nere, men det är väl inte riktigt ekvatorn lixom. Och sen ska allting underhållas också. Du kommer aldrig ifrån att solkraft bara genererar sol på dagtid, vilket inte passa så bra för t.ex elbilsladdning.
Vad är säljargumentet för vindkraft i marocko?
Är det inte billigare med offshore?
Min huvudfråga är, skulle det vara lönsamt utan offentliga subventioner och EU bidrag? Att det är privat är nämligen bara sunt om det finansieras marknadsmässigt.