2025-09-20, 02:01
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
ingen att i göra någon höna av rysk råkade flyga i fel då många länder (nato) stör ut gps
Du har rätt. Det finns ingen anledning att göra 'en höna av en rysk stridspilot'. De flyger redan som höns.
Har du någon förklaring till varför ryssarna, enligt dig, använder GPS? Jag trodde de navigerade med hjälp av sitt eget satellitnavigeringssystem Glonass. Duger inte det?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Glonass
Citera
2025-09-20, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Hur funkar dessa internationella lagar egentligen? Har i det här fallet Estland rätten att skjuta ner ett ryskt plan om det är inne på estniskt territorium eller begår de ett brott? Hur blev reaktionerna när Turkiet sköt ner det ryska planet? Fick turkarna skäll av FN då? Jag har då inget minne av något sådant. Enda jag minns var att Putin/Ryssland blev förbannade och skulle demonstrera detta genom att skicka ett stort militärfartyg till Svarta havet om jag minns korrekt.

Det blev ingen större reaktion och Erdogan och Putin pratades vid efteråt, det är dock inte ett jämförbart scenario egentligen. Så det kan man släppa som jämförelse.

Den ryska ledningen har invaderat Ukraina utan en exit-plan och deras möjlighet är att försöka eskalera, det kommer de misslyckas med, likt de har misslyckats med att invadera Ukraina. Så agerar imperialistiska förlorare.
Citera
2025-09-20, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Det blev ingen större reaktion och Erdogan och Putin pratades vid efteråt, det är dock inte ett jämförbart scenario egentligen. Så det kan man släppa som jämförelse.

Den ryska ledningen har invaderat Ukraina utan en exit-plan och deras möjlighet är att försöka eskalera, det kommer de misslyckas med, likt de har misslyckats med att invadera Ukraina. Så agerar imperialistiska förlorare.

Det är jämförbart eftersom jag endast tänkte på hur lagarna funkar "enligt pappret", dvs i teorin. Inte i praktiken med olika kontexter. I praktiken är det olika scenarier ja, men i teorin är båda kränkningar av ett annat lands territorium.

Något som är värt att komma ihåg; att Ryssland kränker andra länders territorium är knappast något ovanligt. De har kränkt Sveriges territorium många gånger tidigare, långt före invasionen av Ukraina. Så att de kränker estniskt territorium behöver egentligen inte ha något att göra med Ukraina och de uppblossade spänningarna mellan Ryssland och Väst. De kanske helt enkelt bara beter sig som vanligt, dvs en blandning av inkompetens och respektlöshet. Men p.g.a. de nya allvarliga spänningarna, så borde ryssarna veta bättre.
Citera
2025-09-20, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Det är jämförbart eftersom jag endast tänkte på hur lagarna funkar "enligt pappret", dvs i teorin. Inte i praktiken med olika kontexter. I praktiken är det olika scenarier ja, men i teorin är båda kränkningar av ett annat lands territorium.

Något som är värt att komma ihåg; att Ryssland kränker andra länders territorium är knappast något ovanligt. De har kränkt Sveriges territorium många gånger tidigare, långt före invasionen av Ukraina. Så att de kränker estniskt territorium behöver egentligen inte ha något att göra med Ukraina och de uppblossade spänningarna mellan Ryssland och Väst. De kanske helt enkelt bara beter sig som vanligt, dvs en blandning av inkompetens och respektlöshet. Men p.g.a. de nya allvarliga spänningarna, så borde ryssarna veta bättre.

Under kalla kriget var ju ryssarna och härjade var och varannan dag, eller sovjet då som det hette. Försökte visa styrka och handlingskraft eller vad de nu försökte göra då.

Detta är något annat, den ryska ledningen är svag och de har som mål att ta över hela Ukraina. De lyckas inte med det och deras bästa chans till att nå sitt mål skulle vara om länder som stödjer Ukraina slutar göra det. Så när de märker att det går åt skogen på slagfältet så försöker de skifta fokus och få de länder som stödjer Ukraina att tänka att man kanske bör hålla sina resurser hemma eftersom ryska plan kränkt ens luftrum i 12 minuter...

Det är egentligen ett patetiskt försök från den ryska ledningen att få makt. Det kommer sluta med att de får ingenting.
Citera
2025-09-20, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Japp, vad jag vet? Han och putin var ju bästisar. Därför han bombade inne i Syrien och antagligen därför ett bombplan hamnade på fel sida av gränsen. Märkligt det inte lydde varningarna kan jag tycka? Turkiet och ryssland var för övrigt på rätt god fot med varandra.

Turkiet är ju ändå ett NATO-land. Erdogan ska ju åka till vita huset om 5 dagar. Trump och Erdogan kommer säkert skaka hand och vara glada.

Om du genuint undrar varför turkarna sköt ner ett ryskt plan år 2015 tror jag det beror på samma inkompetens i den ryska ledningen som lett dem till att tro att de kan invadera Ukraina 2022 och lyckas med det. Det bygger egentligen på att Putin är en jävla idiot som enbart tar beslut utifrån vad han i sin stund tror funkar. Det är ett helt hjärndött sätt att agera om man leder ett land med 140 miljoner invånare. Det är inget ovanligt för att vara en diktator historiskt, de brukar vara ganska korkade. Det funkar liksom aldrig som de tänkt sig.
Senast redigerad av hektorstyle 2025-09-20 kl. 02:35.
Citera
2025-09-20, 03:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Under kalla kriget var ju ryssarna och härjade var och varannan dag, eller sovjet då som det hette. Försökte visa styrka och handlingskraft eller vad de nu försökte göra då.

Detta är något annat, den ryska ledningen är svag och de har som mål att ta över hela Ukraina. De lyckas inte med det och deras bästa chans till att nå sitt mål skulle vara om länder som stödjer Ukraina slutar göra det. Så när de märker att det går åt skogen på slagfältet så försöker de skifta fokus och få de länder som stödjer Ukraina att tänka att man kanske bör hålla sina resurser hemma eftersom ryska plan kränkt ens luftrum i 12 minuter...

Det är egentligen ett patetiskt försök från den ryska ledningen att få makt. Det kommer sluta med att de får ingenting.
De testar vårt försvar och de retas lite, för de vet de kommer undan med det jämt. Skjut skiten ur luften så får vi se om de kan förneka när planet störtar på annat territorie. De retas inte med Turkiet. En gång och så pang!
Citera
2025-09-20, 03:11
Medlem
Såklart var det inte Ryssar som flög dom där planen.
Sverige är ju känt från ända sedan 1700-talet att iscensätta ”Ryska” fake attacket.
Citera
2025-09-20, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De testar vårt försvar och de retas lite, för de vet de kommer undan med det jämt. Skjut skiten ur luften så får vi se om de kan förneka när planet störtar på annat territorie. De retas inte med Turkiet. En gång och så pang!

De vet att de inte kommer undan med det, de hoppas att de kan få en reaktion när de försöker.

Deras mål är att få en reaktion som leder till mindre stöd till Ukraina, att man tänker att det är bättre att spara resurser på hemmaplan. Det är bättre att stödja Ukraina dubbelt upp när Ryssland håller på som de gör.
Citera
2025-09-20, 03:27
Medlem
PK-befriads avatar
Håll i kalsongerna banangossar, låt oss inte dra förhastade slutsatser. Rysshatarna tänker varken kritiskt eller klart just nu och det finns indikationer på att de sysslar med att göra hönor av fjädrar.
Citera
2025-09-20, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tengi99
Men för i helvete, skjuta ner ryssjävlarn!! Visa lite stake och skjut ner dessa jävla troll!
Jag längtar efter kriget mellan Ryssland och Nato. Ryssland kommer gå tillbaka till stenåldern.
Och nej Rysslands kärnvapen är inget att vara rädd för. Garanterat sönderrostat skrot, utan underhåll
För lågbegåvade individer är ditt tankesätt rätt vanligt. Människor med lågt IQ tar gärna till våld eftersom de styrs mer av primitiva impulser. Deras hjärnor klarar helt enkelt inte av analys och konsekvenstänk.

Ett krig mellan NATO och Ryssland skulle med största sannolikhet leda till miljontals döda på kort tid och potentiellt hundratals miljoner om kärnvapen används. Det skulle vara den mest förödande konflikten sedan andra världskriget och riskerar att överträffa den i mänskligt lidande.

Tack och lov är det inte dårar som du som styr.

För mig som växte upp under kalla kriget är dessa kränkningar inget jag ägnar särskilt mycket uppmärksamhet åt.
Under kalla kriget var kränkningar av luftrum och gränser mellan öst och väst mycket vanliga. Sovjetunionen och NATO-länderna flög ofta nära varandras territorier för att markera närvaro, samla underrättelser och testa motståndarens beredskap.

På den tiden var närvaron av sovjetiska flyg och ubåtar vardagsmat. De dök ofta upp nära Sverige och Finland. Sverige hade under kalla kriget hundratals rapporterade ubåtskränkningar, varav U 137, som gick på grund utanför Karlskrona 1981, är den mest kända.

Skillnaden idag är att varje enskild rysk kränkning får mycket medial uppmärksamhet.
Citera
2025-09-20, 03:37
Medlem
Det är kört för ryssarna. Tomma hot funkar inte längre. Putin kommer att störtas av sina egna.
Citera
2025-09-20, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
För lågbegåvade individer är ditt tankesätt rätt vanligt. Människor med lågt IQ tar gärna till våld eftersom de styrs mer av primitiva impulser. Deras hjärnor klarar helt enkelt inte av analys och konsekvenstänk.

Ett krig mellan NATO och Ryssland skulle med största sannolikhet leda till miljontals döda på kort tid och potentiellt hundratals miljoner om kärnvapen används. Det skulle vara den mest förödande konflikten sedan andra världskriget och riskerar att överträffa den i mänskligt lidande.

Tack och lov är det inte dårar som du som styr.

För mig som växte upp under kalla kriget är dessa kränkningar inget jag ägnar särskilt mycket uppmärksamhet åt.
Under kalla kriget var kränkningar av luftrum och gränser mellan öst och väst mycket vanliga. Sovjetunionen och NATO-länderna flög ofta nära varandras territorier för att markera närvaro, samla underrättelser och testa motståndarens beredskap.

På den tiden var närvaron av sovjetiska flyg och ubåtar vardagsmat. De dök ofta upp nära Sverige och Finland. Sverige hade under kalla kriget hundratals rapporterade ubåtskränkningar, varav U 137, som gick på grund utanför Karlskrona 1981, är den mest kända.

Skillnaden idag är att varje enskild rysk kränkning får mycket medial uppmärksamhet.

Jag läser det du skriver och jag ser inte ett ställningstagande om NÄR det är läge att angripa Ryssland.

Sen
Det här med att testa vår beredskap sannolikt med okulär besiktning över vart planen går upp och hur snabbt är ju information som inte gärna ska vara billigt för dom att få reda på nu när det är krig i Europa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in