2025-09-19, 10:45
Medlem
Undersnusks avatar
En cannabisplanta kan må bättre av bokashi eftersom bokashi ger jorden ett tillskott av näringsämnen och ökar mängden nyttiga mikroorganismer runt plantans rötter. Bokashi fungerar genom att fermentera organiskt avfall, vilket resulterar i en jordförbättring med långsam frisättning av kväve, kolhydrater, enzymer och aminosyror—ämnen som gynnar cannabisplantans tillväxt och hälsa.

- Bokashi höjer kvävehalten i jorden, vilket är särskilt viktigt under tillväxtfasen.

- Mikroorganismer från bokashi skapar synergi i jorden och förbättrar upptaget av näringsämnen, vilket leder till starkare och friskare plantor.

- Plantor får ofta bättre motståndskraft mot sjukdomar och angrepp samtidigt som smaken, aromen och utbytet förbättras.

- Bokashi-leachate (vätskan som avges vid fermenteringen) kan användas utspädd för direkt bevattning som snabbnäring, men bör ej ersätta all grundgödsling.

- Bokashi är mycket näringsrikt och bör blandas in i jorden och inte ligga direkt mot rötterna, särskilt för unga plantor.

- Det är bäst att låta bokashi-materialet efterfermentera i jord ett par veckor innan nyplantering av känsliga plantor.

- Bokashi lämpar sig särskilt väl vid ekologisk odling där man vill undvika kemiska gödselmedel.

Källa: How to prepare Bokashi composting for cannabis plants?

Har du provat bokashi och hur blev resultatet?
Citera
2025-09-19, 10:51
Medlem
Jag har inte testat bokashi men pissvatten. växer bra mkt bättre av det än annan skit jag prövat. bokashi vet jag inge om.
Citera
2025-09-19, 11:36
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undersnusk

Allt det där är ju sant för alla andra typer av gödningsmedel också.
Citera
2025-09-19, 11:59
Medlem
Roligt tills du får in lite syre och för mycket fukt i din bokashi och det börjar lukta som att hundratals lik ligger och ruttnar i ditt odlingstält. Det är dessutom dyrt jämfört med att köpa växtnäring. Nu odlar jag inte diskuterad planta men har en del erfarenhet av annat. Kör på någon relativt billig och för odlad art välbalanserad växtnäring med tillägg av Cal-Mag vid behov. Utöver det gillar jag mycorrhizae för att främja rötter och tillväxt. Finns att köpa separat att tillföra eller som färdigt tillskott i vissa produkter (ex Ugro Coco coir).
Citera
2025-09-19, 12:47
Medlem
Graavargs avatar
Bokashi kan vara en idé i storstan, eftersom metoden funkar med små behållare. Men egentligen är det bara fråga om kompostering, på ett litet annorlunda sätt (anaerob).

De ämnen som lösgörs i en Bokashi-kompost lösgörs ju också genom annan kompostering, så det är samma. De mikroorganismer som trivs i en Bokashi-kompost är delvis andra än i andra komposter, men också mikroorganismer från andra komposter är nyttiga i odlingsjorden.

Så det är absolut inget fel med Bokashi, men omvänt ger det enligt mig inga avgörande fördelar när det gäller "slutprodukten" (det komposterade material som man blandar ut med jord eller strör ut kring växter).

Nu har jag inte sysslat med cannabis-odling, men cannabis är en ettårig snabbväxande och förhållandevis stor växt och gemensamt för växter med en sån ekologisk "nisch" är att de trivs med näringsrik jord, vill ha mycket ljus och vill (generellt sett) aldrig torka ut. I princip en växt som definitivt gynnas av kompost, alltså. Men samtidigt inte så väldigt annorlunda än t.ex. en tomatplanta när det gäller faktorer som maximerar tillväxt.

Jag kör inte Bokashi-komposter eftersom jag har tillräckligt med utrymme för flera isolerade stora "utekomposter". Däremot sprayar jag Bokashi-mikrober på mitt komposterande material vid vissa tillfällen, eftersom det kan uppstå anaeroba förhållanden inne i kompostmaterialet. Och enligt mig har det en liten positiv effekt på hur snabb komposteringen är (men det är mellan tummen och pekfingret).

Om man inte vill hålla på med en kompost kan man köpa färdigblandad näring (det finns ju specifikt för Cannabis, men en riktigt bra produkt är det inhemska Blomstra).
Citera
2025-09-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Roligt tills du får in lite syre och för mycket fukt i din bokashi och det börjar lukta som att hundratals lik ligger och ruttnar i ditt odlingstält.
Om det ruttnar i ditt odlingstält har du gjort fel, bokashin måste efterfermenteras i jord innan den är färdig för plantering. Färdig jord från bokashi luktar aldrig illa. Jag efterfermenterar min bokashi i gammal jord i minst två månader innan jag planerar i den.

Men du har rätt i att det stora problemet med att göra bokashi inomhus är risken för att det blir för blött och luktar fan. Inte kul om man bor i lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Bokashi kan vara en idé i storstan, eftersom metoden funkar med små behållare. Men egentligen är det bara fråga om kompostering, på ett litet annorlunda sätt (anaerob).

De ämnen som lösgörs i en Bokashi-kompost lösgörs ju också genom annan kompostering, så det är samma. De mikroorganismer som trivs i en Bokashi-kompost är delvis andra än i andra komposter, men också mikroorganismer från andra komposter är nyttiga i odlingsjorden.

Så det är absolut inget fel med Bokashi, men omvänt ger det enligt mig inga avgörande fördelar när det gäller "slutprodukten" (det komposterade material som man blandar ut med jord eller strör ut kring växter).

Nu har jag inte sysslat med cannabis-odling, men cannabis är en ettårig snabbväxande och förhållandevis stor växt och gemensamt för växter med en sån ekologisk "nisch" är att de trivs med näringsrik jord, vill ha mycket ljus och vill (generellt sett) aldrig torka ut. I princip en växt som definitivt gynnas av kompost, alltså. Men samtidigt inte så väldigt annorlunda än t.ex. en tomatplanta när det gäller faktorer som maximerar tillväxt.

Jag kör inte Bokashi-komposter eftersom jag har tillräckligt med utrymme för flera isolerade stora "utekomposter". Däremot sprayar jag Bokashi-mikrober på mitt komposterande material vid vissa tillfällen, eftersom det kan uppstå anaeroba förhållanden inne i kompostmaterialet. Och enligt mig har det en liten positiv effekt på hur snabb komposteringen är (men det är mellan tummen och pekfingret).

Om man inte vill hålla på med en kompost kan man köpa färdigblandad näring (det finns ju specifikt för Cannabis, men en riktigt bra produkt är det inhemska Blomstra).
Nja, viss skillnad är det ju ändå på bokashi och traditionell kompost. En traditionell kompost bildar massa gaser bla koldioxid och kvävgas vilket resulterar i att värdefullt kväve och kol försvinner från komposten i gasform. Bokashi är bättre på att binda dessa och andra ämnen till jorden och blir således näringsrikare.

Dessutom har ju mikrolivet och mycorrhiza stor betydelse för hur bra växterna tar upp näring. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, bara att det påverkar.

Citat:
Har du provat bokashi och hur blev resultatet?
Har aldrig odlat i annat än bokashi så har inget att jämföra med men jag har bara goda erfarenheter av att plantera i bokashi. Autos är bättre om du vill att näringen i jorden ska räcka hela cykeln. Har din bokashi-hink avtappningskran så att du kan använda avrinningen (bokashi-te) för eftergödsling så kan du även odla stora plantor med gott resultat.
Citera
2025-09-19, 17:38
Medlem
Undersnusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman

Har aldrig odlat i annat än bokashi så har inget att jämföra med men jag har bara goda erfarenheter av att plantera i bokashi. Autos är bättre om du vill att näringen i jorden ska räcka hela cykeln. Har din bokashi-hink avtappningskran så att du kan använda avrinningen (bokashi-te) för eftergödsling så kan du även odla stora plantor med gott resultat.
Ska man späda ut avrinningen med vatten innan man använder det?
Citera
2025-09-19, 18:34
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Dessutom har ju mikrolivet och mycorrhiza stor betydelse för hur bra växterna tar upp näring. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, bara att det påverkar.

Nu är jag inte 100% säker, men jag tror inte att Bokashi innehåller mykorrhizabildande svampar. Om man inte sätter till dem på nåt sätt. Mykorrhizabildande svampar finns däremot i vanlig kompost, bara man ser till att den har tillgång på den näring svamparna vill ha (trä, löv och/eller torkat gräs funkar bra).

Mykorrhiza är ju det "interface" som finns mellan en växts rötter och svampen, och som gör att de kan byta näringsämnen med varandra. Kan vara helt avgörande för snabb tillväxt för vissa små plantor, jag brukar "så" in mykorrhizasvamp för vissa plantor (men det är rätt dyrt). Kan dock tänka mig att det skulle kunna ha en betydelse för hampa, eftersom den ska vara snabbväxande och näringskrävande.
Citera
2025-09-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ska man späda ut avrinningen med vatten innan man använder det?
Ja, men det var några år sedan jag odlade så jag vågar inte med säkerhet säga hur mycket. Gissar på någon matsked per liter.

Citat:
Nu är jag inte 100% säker, men jag tror inte att Bokashi innehåller mykorrhizabildande svampar. Om man inte sätter till dem på nåt sätt. Mykorrhizabildande svampar finns däremot i vanlig kompost, bara man ser till att den har tillgång på den näring svamparna vill ha (trä, löv och/eller torkat gräs funkar bra).

Mykorrhiza är ju det "interface" som finns mellan en växts rötter och svampen, och som gör att de kan byta näringsämnen med varandra. Kan vara helt avgörande för snabb tillväxt för vissa små plantor, jag brukar "så" in mykorrhizasvamp för vissa plantor (men det är rätt dyrt). Kan dock tänka mig att det skulle kunna ha en betydelse för hampa, eftersom den ska vara snabbväxande och näringskrävande.
Det stämmer, enda svampen i bokashi är jäst. Jag tillsatte en liten mängd vanlig kompost, maskkompost, gödsel, myccoriza och jord från skogen i min ”jordfabrik”, alltså där bokashin blandas med jord för att bli odlingsbar. Detta gjordes första gången, övriga gånger transplanterade jag jord från föregående jordfabrik till nästa.
Citera
2025-10-05, 14:56
Medlem
Bokashivätska ska vanligtvis spädas ut med vatten i förhållandet 1:100 innan den används till bevattning, det vill säga 1 del bokashivätska till 100 delar vatten. Det motsvarar till exempel 1 deciliter bokashivätska till 10 liter vatten. Vid sprayning på blad och till unga plantor kan en ännu svagare blandning användas, till exempel 1:1000.Bokashivätska späds oftast ut med vatten i förhållandet 1:100, alltså 1 del bokashivätska till 100 delar vatten, innan den används för vattning.

Till exempel motsvarar det 1 deciliter bokashivätska i 10 liter vatten eller 1 matsked per liter vatten. För sprayning på bladverk eller till unga plantor kan en ännu svagare blandning (exempelvis 1:1000) vara lämplig.
Citera
2025-10-09, 18:45
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Det går inte att odla i ren bokashi, man måste göra kompost på bokashin så växterna förmultnar till jord.
Jag gör egen jord i en kompost där jag omvandlar bokashi till jord, för min chili-odling.

Bokashi är mjölksyrat livsmedels-avfall fermenterat i en luftfri miljö.
Det luktar surt men ser fortfarande ut som de hushållsavfall som ingår.

Min bokashi består mest av fermenteraade växtfibrer från mina herbal infusions jag dricker för hälsaan, d v s jag dricker upp de flesta näringsämnena och det är de näriongs-fattiga växtfibrerna som blir bokashi.

Slutsats: Bokashi blir näringsfattig jord om man stoppar in näringsfattiga ämnen i sin bokashi.

Därför måste jag blanda ut min komposterade bokashi med brunnen hästgödsel för att få upp näringen i jorden.

Min bokashi blir dessutom väldigt kompakt och fuktig, nästan som lera i konsistensen. Jag måste därför blanda ut bokashin med andra beståndsdelar för att få en jord som både är näringsrik och som kan andas ex blanda med leca kulor.

Slutsats: Bokashi ger ibland en kompakt jord som en kompakt luftfri jord som växternas rötter lätt ruttnar i, istället för att ge ett friskt rotsystem.

Det bästa med min bokashi är att den är gratis, men den fungerar inte att odla mina chili plantor i om jag inte blandar ut dem med andra jordförbättrande ämnen.
Senast redigerad av DrJohnBWatson 2025-10-09 kl. 18:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in