Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Nu är jag inte 100% säker, men jag tror inte att Bokashi innehåller mykorrhizabildande svampar. Om man inte sätter till dem på nåt sätt. Mykorrhizabildande svampar finns däremot i vanlig kompost, bara man ser till att den har tillgång på den näring svamparna vill ha (trä, löv och/eller torkat gräs funkar bra).
Det går
inte att odla i ren bokashi, man måste göra kompost på bokashin så växterna förmultnar till jord.
Jag gör egen jord i en kompost där jag omvandlar bokashi till jord, för min chili-odling.
Bokashi är mjölksyrat livsmedels-avfall fermenterat i en luftfri miljö.
Det luktar surt men ser fortfarande ut som de hushållsavfall som ingår.
Min bokashi består mest av fermenteraade växtfibrer från mina herbal infusions jag dricker för hälsaan, d v s jag dricker upp de flesta näringsämnena och det är de näriongs-fattiga växtfibrerna som blir bokashi.
Slutsats: Bokashi blir näringsfattig jord om man stoppar in näringsfattiga ämnen i sin bokashi.
Därför måste jag blanda ut min komposterade bokashi med brunnen hästgödsel för att få upp näringen i jorden.
Min bokashi blir dessutom väldigt kompakt och fuktig, nästan som lera i konsistensen. Jag måste därför blanda ut bokashin med andra beståndsdelar för att få en jord som både är näringsrik och som kan andas ex blanda med leca kulor.
Slutsats: Bokashi ger ibland en kompakt jord som en kompakt luftfri jord som växternas rötter lätt ruttnar i, istället för att ge ett friskt rotsystem.
Det bästa med min bokashi är att den är gratis, men den fungerar inte att odla mina chili plantor i om jag inte blandar ut dem med andra jordförbättrande ämnen.