• 4
  • 5
2025-09-20, 22:35
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Man kan dö av upprepade täta anfall men inte av ett enda anfall.

Ett generaliserat (hela hjärnan) anfall gör att andningsmotoriken inte fungerar och när hjärncellerna inte längre får syre kan de inte fortsätta skicka elektriska impulser. Då upphör anfallet.

Man kan dö av ett enda epilepsianfall, om personen i fråga ligger i sängen och ansiktet hamnar rakt mot kudden under ett flera minuter långt anfall. Alltså kvävning på samma sätt som om någon skulle hålla för personens mun och näsa samtidigt. Detta hände en närstående till mig häromåret, så jag vet.
Citera
2025-09-20, 23:18
Medlem
Vilket konstigt ämne och vilka konstiga svar. Detta var den dummaste tråden jag läst på länge.

- ”Vad kan man dö av som 17-åring?”
- ”X! Jag vet någon som gjorde det!”
- ”Y också faktiskt. En 17-åring har också det organet”
- "Z också kanske? Har för mig att jag läste den delen kan skadas även på en 17-åring”

En 17-åring kan väl för fan dö av exakt samma saker som en 90-åring kan?

Riskerna är mindre för en 17-åring, men det betyder såklart inte att det är omöjligt

Så svaret på frågan vad en 17-åring kan dö av är — exakt samma saker som en 90-åring kan dö av.

Så det stämmer att en 17-årings hjärta kan vara skadat eller få en skada — faktum är att det gäller alla organ
Senast redigerad av Ballooong 2025-09-20 kl. 23:33.
Citera
2025-09-21, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Man kan dö av upprepade täta anfall men inte av ett enda anfall.

Ett generaliserat (hela hjärnan) anfall gör att andningsmotoriken inte fungerar och när hjärncellerna inte längre får syre kan de inte fortsätta skicka elektriska impulser. Då upphör anfallet.

Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Man kan dö av ett enda epilepsianfall, om personen i fråga ligger i sängen och ansiktet hamnar rakt mot kudden under ett flera minuter långt anfall. Alltså kvävning på samma sätt som om någon skulle hålla för personens mun och näsa samtidigt. Detta hände en närstående till mig häromåret, så jag vet.
Jupp, man kan garanterat dö av ett enda epilepsianfall genom olycka under anfallet. Ett annat exempel är väl att man helt enkelt trillar och slår i huvudet. Inte helt ovanligt.
Senast redigerad av Ballooong 2025-09-21 kl. 02:07.
Citera
2025-09-22, 17:04
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag har också blivit hyperkänslig mot koffein. Drack stora muggar kaffe förut utan problem. Nu får jag problem av jättelite! Typ en dl kaffe känner jag mig jättepåverkad utav!

Typ så, synd då jag älskade en riktigt good kopp svart kaffe eller en stadig kopp med Earl Grey svart Té. Nu blir det rooibos i Tévägen

Koffeinfritt är inte riktig det samma inom kaffegrenen. Däremot Coca Cola koffeinfritt smakar riktigt bra.
Citera
2025-09-22, 20:10
Medlem
Blomsoppas avatar
Jaha, vem var han? Brukar cirkulera videos på TikTok tidigt men ännu inte fått upp ngt
Citera
2025-09-25, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Jupp, man kan garanterat dö av ett enda epilepsianfall genom olycka under anfallet. Ett annat exempel är väl att man helt enkelt trillar och slår i huvudet. Inte helt ovanligt.
Det händer oftare än man tror.
Jag vet folk som dött i samband med epilepsianfall, de har fallit/kvävts/drunknat
Citera
2025-09-26, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsoppa
Jaha, vem var han? Brukar cirkulera videos på TikTok tidigt men ännu inte fått upp ngt
Folk har väl lite hyfs i det här fallet.
Citera
2025-10-02, 01:29
Medlem
Jimjamjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan

Anfallet kan leda till döden JA, av olika orsaker JA, Men det är extremt svårt att kväva sig själv med en kudde, det är inte som i filmerna när någon står och kväver någon på sån minut. En kudde kan du andas igenom så länge ingen trycker den emot luftvägarna extremt hårt.
Så NEJ, din vän dog inte pga kvävning av en kudde så länge ingen ”hjälpte” honom.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in