2025-09-19, 03:23
Medlem
Jag har aldrig problem med dålig andedräkt, och därför så blev jag förvånad när det för ungefär en vecka sedan började att lukta illa när jag använde tandtråd på två ställen. Typisk bakterielukt. Problemet försvann inte. Men av en slump så använde jag inte tandtråd på tre dagar, och när jag sedan gjorde det så var alla dålig lukt borta. Hur kan bakterier försvinna genom att jag INTE använder tandtråd?
Citera
2025-09-19, 04:35
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag har aldrig problem med dålig andedräkt, och därför så blev jag förvånad när det för ungefär en vecka sedan började att lukta illa när jag använde tandtråd på två ställen. Typisk bakterielukt. Problemet försvann inte. Men av en slump så använde jag inte tandtråd på tre dagar, och när jag sedan gjorde det så var alla dålig lukt borta. Hur kan bakterier försvinna genom att jag INTE använder tandtråd?
Beror på vad du käkar med.
Citera
2025-09-19, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Beror på vad du käkar med.

Samma saker som de senaste åren då jag inte har haft dålig andedräkt.
Citera
2025-09-19, 05:26
Medlem
Du fick väl bort bakteriehärden?
Citera
2025-09-19, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Du fick väl bort bakteriehärden?

Då borde det ju ha blivit mindre och mindre lukt för varje dag under de dagar då det luktade illa, men det gjorde det inte, det luktade lika mycket varje dag, för att plötsligt inte lukta alls.
Citera
2025-09-19, 05:38
Medlem
Tavastehuss avatar
Hur vet du att du inte har dålig andedräkt? Visst, man kan ha frågat någon som man vet aldrig skulle ljuga för en, men i regel går folk runt och tror att de inte luktar ur munnen alls eftersom spontan återkoppling i ämnet är ovanligt.
Citera
2025-09-19, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Hur vet du att du inte har dålig andedräkt? Visst, man kan ha frågat någon som man vet aldrig skulle ljuga för en, men i regel går folk runt och tror att de inte luktar ur munnen alls eftersom spontan återkoppling i ämnet är ovanligt.

1. En väldigt ärlig person blev helt chockad och sa att han aldrig hade varit med om någon som inte hade luktat nåt överhuvudtaget ur munnen.

2. När den dåliga smaken plötsligt kommer när man använder tandtråd, då märker man en klar och tydlig skillnad mot de senaste åren då det inte har smakat någonting alls.

Jag kanske gjorde fel som skrev dålig andedräkt. Jag borde ha begränsat mig till att beskriva hur det smakar när jag använder tandtråd. Men häng nu inte upp dig på mitt ordval...

Har du nån teori om det som är frågan i den här tråden?
Senast redigerad av Mustellaminuta 2025-09-19 kl. 05:54.
Citera
2025-09-19, 05:55
Medlem
Aa precis, det som smakar tandsten luktar naturligtvis inte tandsten ur din käft. Och dina bajor luktar säkert aprikos också, enligt din mamma.
Citera
2025-09-19, 06:06
Medlem
Kanske du överanvänder tandtråd o det skadar tandköttet så att bakterier får fäste.
När du sedan inte använder tandtråden så hinner såret läka o kroppen själv tar hand om angriparna.

Varför blir man ibland sjuk?
Varför lyser inte solen varje dag utan göms av moln då och då?
Varför roterar inte jorden åt andra hållet?

Ibland händer det bara saker.
Citera
2025-09-19, 07:08
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Kanske bakterier på tungan eller du ätit mycket mejeriprodukter eller dåligt kött?

Men mest troligt är att du har hål där bakterier samlas när du slarvar med tandborsten.
Kan också vara inflammerat tandkött och inte tänderna. Hur ser tandköttet ut, det ska vara lätt rosa när det är friskt.
Citera
2025-09-21, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kanske du... skadar tandköttet så att bakterier får fäste.
När du sedan inte använder tandtråden så hinner såret läka o kroppen själv tar hand om angriparna.

Bästa förslaget hittills.
Citera
2025-09-21, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Aa precis, det som smakar tandsten luktar naturligtvis inte tandsten ur din käft. Och dina bajor luktar säkert aprikos också, enligt din mamma.

Jag har aldrig tandsten när jag går till tandläkaren. Och jag får alltid beröm av tandläkaren att mina tänder är väldigt rena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in