Citat:
Bilden du målar upp fanns på 50, 60 och 70-talet.
Vilka är dom bästa och tryggaste bostadsorterna man kan bo på där det bor minimalt med svennar? Jag vill bo med så få svennar som möjligt och i ett tryggt och sprudlande mångkulturellt område. Där det finns massor med spännande restauranger och småbutiker som säljer allt möjligt, där det är liv och tjo och tjim på gatorna, där folk hälsar på sina grannar och ser efter sina medmänniskor. Där man kan slå sig ned vid ett kafébord och ha livliga diskussioner om persisk poesi eller hamna på en kvartersfest där alla kommer ut och dansar och ler och äter och har det bra. Ett ställe som alla är välkomna till bara dom släpper till lite. Och inte är så stela och hatfyllt svenska.
Och på den tiden fanns inte utanförskapsområden, utan de invandrare som kom hit då hade som mål att så snabbt som möjligt bli en del av Sverige.
De klarade detta utan massa bidrag och andra förmåner.
När jag var liten bodde jag i ett område där flera invandrarfamiljer flyttade in. Det var positivt och faktum.är att de tillförde trevlig gemenskap.
Men med tiden förändrades detta då man både höjde och införde mer bidrag och andra förmåner vilket fick till följd att det kom hit en massa annat folk som inte hade samma intensioner.
Vi vet ju hur det slutade..
Ska du finna det liv du beskrev tror jag tyvärr du får leta.
Kanske i lite bättre bostadsområden där de som sedan länge integreras bor, eller deras barn eller barnbarn ?