Citat:
Ursprungligen postat av
FolkrepublikenKina
Mitt land
lanserade i dag chipsetet Ascend 950 med tillhörande kluster Atlas 950, samt presenterade en vägkarta för den kommande utvecklingen med 960 och 970 i samma serie fram till 2028.
Fast när jag tittar ser det inte alls ut som att det är något land. Utan i stället några privatkapitalistiska profitjägare.
Citat:
Ursprungligen postat av
FolkrepublikenKina
Kina gick nyligen ut med ett direktiv till landets techföretag om att inte längre köpa Nvidias nedbantade chips, och vi förstår nu varför. Nvidias aktiekurs dalade ytterligare i förhandeln.
Att Hua lanserar något är inte detsamma som att det är eller kommer vara tillgängligt inom rimligt tid och med rimlig kapacitet.
Att dödgräversektorns ledare pratar om att inte köpa produktionsmedel från utlandet handlar nog mer om att dom tappar ansiktet när dom pressas av motsvarande tomtar i USA.
Använder dom de simpla Nvidia chippen så kan USA dra in tillstånden för de.
Citat:
Ursprungligen postat av
FolkrepublikenKina
Per chips kan Huawei ännu inte matcha Nvidias bästa produkter, men man satsar istället på effektiv massiv klustring för att åstadkomma samma eller bättre effekt. Skurkstaten USA:s "argument" att man vill hindra Kinas "militär" från att nyttja AI är nu en "moot point".
Man får använda fler, och det drar mer effekt och kostar mer infrastruktur.
Men betalar man en sådan penalty så går det ju.
Citat:
Ursprungligen postat av
FolkrepublikenKina
Är detta den definitiva spiken i kistan för Nvidia på Kinas jättemarknad?
Nja, för high end chip är det nog det. Men för ordinära chip lär väl Nvidia leverera för fullt.
Citat:
Ursprungligen postat av
FolkrepublikenKina
Har USA skjutit sig själv i foten igen?
Snarare så att ledarna för dödgrävarsektorn i USA har skjutit privatkapitalisterna i Nvidia i benet.
Citat:
Ursprungligen postat av
FolkrepublikenKina
Ser vi nu en förgrening i två parallella teknikvärldar, eller har den redan inträffat?
Ja så är det nog. Jag varnade för den här utvecklingen redan när Trump tillträdde första perioden.
Och successivt har det blivit så.
Sedan gäller det inte allt utan mest det som luktar high tech.
Leksaksfigurer från kina kommer nog gå bra att köpa i fortsättningen.
Och det som dödgrävarsektorn (offentlig sektor alltså) levererar är det ju ingen som är intresserad av.