2025-09-17, 22:23
Medlem
Jag har skyddad identitet och är därför särskilt mån om att inte dela min platsinformation i onödan. I samband med att jag behöver skaffa eller flytta mitt mobila BankID via bankens app har jag uppmärksammat att platstjänster måste vara aktiverade under själva processen.

Enligt information från BankID är det endast vid dessa specifika tillfällen – när ett nytt BankID skapas eller ett befintligt flyttas – som platsinformation krävs. Det är möjligt att genomföra ärendet på annan plats än hemadressen, vilket kan vara relevant för den som vill undvika att platsdata kopplas till bostadsorten. Platsinformationen delas enbart när BankID-appen används, och det går att när som helst avaktivera platstjänsterna igen.

Mer information finns att läsa här: 🔗 BankID – Skyddad identitet

Jag välkomnar erfarenheter och råd från andra användare med skyddad identitet. Hur har ni hanterat detta på ett säkert sätt?
Citera
2025-09-18, 15:27
Medlem
Här står det mer om det: https://support.bankid.com/sv/skaffa...-mobilt-bankid

Citat:
Jag har skyddad identitet och vill inte använda platstjänster, hur gör jag?

Det är bara tvingande att ha platstjänster på när du skaffar ett nytt, eller flyttar ett mobilt BankID via bankens app. Om du har skyddad identitet eller är orolig över att dela din adress kan du utföra ditt ärende på annan plats än hemma. Platsinformationen delas bara när BankID-appen används. Du kan när som helst välja att sluta dela din plats med BankID-appen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in