2025-09-18, 19:59
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.von.Oben
Inte för att präster ingår i kategorin toppstyrande elit men likväl var det ju en sådan som berikade sig själv i en skumrask-affär med en lägenhet i församlingens sålda hus. Han drog in 7,5 mille på sin scam. Du har inte sett UG?

Prästerna var inte inblandade i besluten och som väntat väldigt balanserade och vettiga. De anser naturligtvis att allt hanterats åt helvete av de korrupta politikerna. Som sagt, avpolitisera den svenska kyrkan.
Citera
2025-09-18, 20:12
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giftpaddan
Församlingen ligger i ett rikt område, bara borgare bor där och kan ställa upp i valet. Andra borgare röstar på dem. Kyrkans tillgångar förskingras på samma sätt som statliga tillgångar förskingras till välfärdsföretag där borgare styr. Inga konstigheter.
Fast nu var det ju 11 sossar som också ställde upp.
Citera
2025-09-18, 20:58
Medlem
keckoishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De borde repetera budorden varje dag. Verkar ha fallit ur minnet.

De tio buden är uttryck för livets grundlag. De talar om vad vi bör göra och låta bli att göra.

Jag är Herren, din Gud. Du skall inte ha andra gudar.
Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.
Tänk på att hålla vilodagen helig.
Visa aktning för din far och din mor.
Du skall inte dräpa.
Du skall inte begå äktenskapsbrott.
Du skall inte stjäla.
Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
Du skall inte ha begär till din nästas hus.
Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans tjänstefolk, hans boskap eller något annat som tillhör din nästa
Du skall inte vittna falskt mot din nästa är något de också borde jobba med att pränta in i sina hjärnor. Tänker kanske mest på Hans von Schreeb som inför UG's reporter hävdat att han inte skulle ha dragit nytta av sin position eller profiterat på sina affärer.
Citera
2025-09-18, 21:29
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Nej, det liknar sunk-cost fallacy väldigt mycket.
"Investera ännu mer tid, pengar och engagemang, så kommer det säkert bli bättre än förr".

Vissa saker får man se som läropeng helt enkelt, kyrkan är hemsk.
Tar bort vitala delar ur bibeln, med berått mod förespråkar att gå emot andra stycken som står kvar, och beter sig på ett sätt som vem som helst förstår är djupt omoraliskt.
Det är inte en organisation man bör sälla sig till, utan ta avstånd från.

All kultur är inte värd att bevara, annat än kanske i vissa historieböcker.
Jag har inte "investerat" något, ser det mer som att jag är med och betalar "löpande driftskostnader" via skattsedeln, för något som jag ser har ett stort värde för andra människor.

Ämnet för tråden är ju inte egentligen kyrkan som sådan heller, utan svin till "politiker" som förväntas förvalta ett förtroende för församlingens bästa.

Det är för jävligt att dom skor sig själva istället för att jobba för församlingens bästa. I sämsta fall blir dom väl bara avsatta efter detta, i bästa fall blir dom även åtalade för något (jag vet inte vad) och ersättningsskyldiga. Men politiker och tjänstemän har ju inget ansvar för sina handlingar i dagen Sverige, tyvärr...

Gällande "kultur" så är ju kyrkobyggnader oftast en central punkt i väldigt många byar, samhällen och städer. Ofta med en upp emot 1000-årig historia. Att du inte tycker att dom har ett högre värde än gamla böcker, ändrar inte på det faktum att dom kan ha ett stort värde för andra, av många olika anledningar.
Senast redigerad av sykkelpump 2025-09-18 kl. 22:13.
Citera
2025-09-18, 22:11
Medlem
Väldigt tyst i DN o Göteborgspressen (inte hittat något). Kvällstidningarna hade en del på löpet under gårdagen, men hur ser det ut i övrigt? Skriver SvD något - har någon annan tidning följt upp eller är det en Stockholms-angelägenhet och tystnadskultur i högerpressen?

Synd i så fall - korrupta politiker skall hängas ut..... länge...... oavsett partifärg!!!
Citera
2025-09-18, 22:28
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag har inte "investerat" något, ser det mer som att jag är med och betalar "löpande driftskostnader" via skattsedeln, för något som jag ser har ett stort värde för andra människor.

Ämnet för tråden är ju inte egentligen kyrkan som sådan heller, utan svin till "politiker" som förväntas förvalta ett förtroende för församlingens bästa.

Det är för jävligt att dom skor sig själva istället för att jobba för församlingens bästa. I sämsta fall blir dom väl bara avsatta efter detta, i bästa fall blir dom även åtalade för något (jag vet inte vad) och ersättningsskyldiga. Men politiker och tjänstemän har ju inget ansvar för sina handlingar i dagen Sverige, tyvärr...

Gällande "kultur" så är ju kyrkobyggnader oftast en central punkt i väldigt många byar, samhällen och städer. Ofta med en upp emot 1000-årig historia. Att du inte tycker att dom har ett högre värde än gamla böcker, ändrar inte på det faktum att dom kan ha ett stort värde för andra, av många olika anledningar.
Ja förhoppningsvis resulterar allt detta i långt större konsekvenser, men det är nog ingen större mening att dryfta exakt vad just nu.

Jojo, gamla kyrkbyggnader kan jag hålla med om att de är fina och har spelat en central roll.
Fast så tycker jag också att de gärna kan få renoveras till härbärgen eller dylikt hela bunten, så att de fortsätter fylla en större samhällsfunktion.
Här i närheten finns det en som har renoverats till bostäder och kontor med öppen planlösning, men fortfarande ser ut precis som en liten kyrka på utsidan.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-09-18 kl. 22:33.
Citera
Schlesiens avatar

Moderatormeddelande

Postat av Schlesien 2025-09-19, 02:57
Moderator
Skärp er.

36 inlägg raderade.

Trådämnet är inte:
- Religion
- Vilka partier ni gillar
- Om ni gått ur eller med i nån kyrka
- Att du är arg på präster generellt

Trådämnet är hur S:t Johannes församling förvaltats ekonomiskt.

/ Moderator
Senast redigerad av Schlesien 2025-09-19 kl. 03:42.
2025-09-19, 06:47
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olleibyn
Väldigt tyst i DN o Göteborgspressen (inte hittat något). Kvällstidningarna hade en del på löpet under gårdagen, men hur ser det ut i övrigt? Skriver SvD något - har någon annan tidning följt upp eller är det en Stockholms-angelägenhet och tystnadskultur i högerpressen?

Synd i så fall - korrupta politiker skall hängas ut..... länge...... oavsett partifärg!!!
Ja det är märkligt att det bara i princip är public service och Uppdrag granskning som lyfter fallet som ju är ganska spektakulärt med extremt myglande under många år och iom kyrkovalet.
Kanske har Hasse von Schreeb & co försänkningar i Bonnierkoncernen?
På sätt och vis kan man ju säga att Hans och hans kompisar bara följer Antje Jackeléns stolta mångkulturella vision när de i princip ger bort en av Sveriges finaste kyrkor till katolska polacker och tyskar.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-09-19 kl. 07:12.
Citera
2025-09-19, 07:50
Medlem
Kommer denna händelse angående den ekonomiska förvaltningen att öka röstdeltagandet i denna församling?

https://www.svenskakyrkan.se/johanne...nes-forsamling

Valdeltagande 2021:
Procent: 22,40 % (2017: 24,10 %)

För S:t Johannes församlings Bästa (FSJfb):
Procent: 45,39 %
(2017: 40,92%)
Mandat i kyrkofullmäktige: 11

Antal röstberättigade: 5 461 | Avgivna röster: 1223
Giltiga röster: 1042 | Ogiltiga röster: 181

https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/...ss-visar-vagen

https://www.kyrkanstidning.se/valkompass

Valkompassen består av 20 frågor som ställs som påståenden. De besvaras på skalan från: Instämmer helt 😃, till: Tar helt avstånd ☹️

Denna historia visar vad den svenska likgiltigheten leder till. Svenska folket är kriminellt.

https://www.svenskakyrkan.se/johannes/kyrkoval2025

Förtidsrösta

Tag med röstkort och legitimation
Plats: Församlingskansliet, Frejgatan 31, Stockholm

https://kartor.eniro.se/?c=59.347137...ockholm%22;geo

Frejgatan 31
11349 STOCKHOLM
Senast redigerad av ViSocialModerater 2025-09-19 kl. 08:33.
Citera
2025-09-19, 09:24
Avstängd
fuzemans avatar
Det måste rimligen polisanmälas och utgöra grov trolöshet mot huvudman.

Farligt mycket makt till några få särintresserade i ett kyrkoval med cirka 10% valdeltagande.

Uppsåten och planering att själv sälja av kyrkans tillgångar där man själv får köpa bostäder kraftigt under marknadspris och dessutom helt utan konkurrens från andra är helt uppenbart en konstruktion som inte bör vara laglig. Spelar ingen roll att man är folkvald politiker med mandat och bestämma eller har fått ansvarsbefrielse - det är ett brott.

Bör också utredas vad uppgörelsen och intresset var att snabbt under semesterperioden sälja den andra hyresfastigheten till ett bolag i Kalmar för 73 miljoner kronor (som sedan såldes för 85 vid budgivning) utan konkurrens.

Rimligen bör de fällas för brott, fullt återbetalningsskyldig och fängelse.
Citera
2025-09-19, 10:22
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Haha såg denna också. Så sjukt korrupt kyrkan är. Och att sälja den efter renovering. Helt sjukt att sko sig på kyrkan av allt man kan blåsa folk på.

Har försökt hitta adressen till denna Hans. Har han skyddade uppgifter?

Edit. Jag frågar inte efter adressen.
Citera
2025-09-19, 10:49
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViSocialModerater
Kommer denna händelse angående den ekonomiska förvaltningen att öka röstdeltagandet i denna församling?
Jag kan inte få det till annat är att röstdeltagande är meningslöst i kyrkovalet. För hur skulle man någonsin kunna tänka sig att de som ser så prydliga ut på papper och på nätet är skurkar värre än bankrånare, som tar alla dina pengar som du inte ens visste att du hade?

Kyrkovalet har överlevt sig självt. När den sista generationen kyrkobesökare nu fyllt 70 så kan man avveckla det hela.

Jag kommer aldrig mer att rösta i kyrkovalet. För jag har faktiskt ingen aning om de jag röstat på också varit skurkar. Det finns inget sätt att konrtollera vad de kyrkovalda gör under året annat än att lägga ner massor med tid. Som jag inte har..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in