Citat:
Ursprungligen postat av
Kottkompott
Nej, det liknar sunk-cost fallacy väldigt mycket.
"Investera ännu mer tid, pengar och engagemang, så kommer det säkert bli bättre än förr".
Vissa saker får man se som läropeng helt enkelt, kyrkan är hemsk.
Tar bort vitala delar ur bibeln, med berått mod förespråkar att gå emot andra stycken som står kvar, och beter sig på ett sätt som vem som helst förstår är djupt omoraliskt.
Det är inte en organisation man bör sälla sig till, utan ta avstånd från.
All kultur är inte värd att bevara, annat än kanske i vissa historieböcker.
Jag har inte "investerat" något, ser det mer som att jag är med och betalar "löpande driftskostnader" via skattsedeln, för något som jag ser har ett stort värde för andra människor.
Ämnet för tråden är ju inte egentligen kyrkan som sådan heller, utan svin till "politiker"
som förväntas förvalta ett förtroende för församlingens bästa.
Det är för jävligt att dom skor sig själva istället för att jobba för församlingens bästa. I sämsta fall blir dom väl bara avsatta efter detta, i bästa fall blir dom även åtalade för något (jag vet inte vad) och ersättningsskyldiga. Men politiker och tjänstemän har ju inget ansvar för sina handlingar i dagen Sverige, tyvärr...
Gällande "kultur" så är ju kyrkobyggnader oftast en central punkt i väldigt många byar, samhällen och städer. Ofta med en upp emot 1000-årig historia. Att du inte tycker att dom har ett högre värde än gamla böcker, ändrar inte på det faktum att dom kan ha ett stort värde för andra, av många olika anledningar.