Citat:
Ursprungligen postat av
borrow
Andelen muslimer är mycket låg, och även de färgade grupperna som svarta och latinamerikaner har mycket låga födelsetal. Dessutom röstar de flesta latinamerikanska män på republikanerna, eftersom de har en starkt konservativ läggning.
Den vita majoriteten har inte heller särskilt låga födelsetal. Amish har faktiskt en fertilitet på över 7,0 och mormonerna nästan 3,0. Även övriga vita ligger runt 1,6, vilket är ganska normalt.
Jag förstår därför inte riktigt varför amerikanerna bråkar så mycket med varandra. Faktum är att konfliktnivån i USA verkar ännu mer extrem än i Sverige, trots att Sverige har en betydligt högre andel muslimer.
Varför är polariseringen mellan höger och vänster i USA så stark?
Ärligt talat skiljer sig demokraterna och republikanerna bara lite när det gäller skatterna, och i övrigt finns det inte så stora skillnader i deras politik. Men ändå bråkar höger och vänster så mycket med varandra, och det tycker jag är väldigt märkligt.
Du får ursäkta mig men jag svarar utan en genomläsning av tråden. Jag svarar dig istället direkt. Det är en mycket bra fråga du ställer, en av de bättre i forumet.
I ett totalitärt system som Nordkorea, som ett exempel låt säga, finns det ingen upphettad offentlig debatt, eller hur. Säkerligen finns det dissidenter men inget forum för dem att diskutera. På den andra änden av skalan finner vi västerländska demokratier.
Våra västerländska demokratier må verka rättvisemässigt identiska på ytan. Det finns dock åtminstone en fundamental skillnad bland oss demokratiska länder som de allra flesta inte är medveten om. Det finns nämligen två olika hållningar om yttrandefrihet. Här är de två:
1) Yttrandefrihet är given till medborgarna av staten
2) Yttrandefrihet är en naturlig rättighet som staten inte kan ta från en individ
Notera skillnaden mellan medborgare och individ i formuleringen ovan. Notera också att rättigheten (2) är medfödd medan rättigheten (1) är skänkt av härskaren/staten/kungen.
Det enda landet som tror på punkten (2) är USA. De håller upp principen att man inte behöver vara född i USA, eller ens en medborgare i landet, för att ha den fundamentala rätten till yttrandefrihet. I resten av världen, inklusiver Sverige, kan rätten till yttrandefrihet tas bort av riskdag/parlament.
Denna skillnad mellan USA och resten av västvärlden gör den extremt upphettade retoriken i USA både möjlig och laglig. Därför ser vi dessa extrema yttringar. Vår hållning, din och min och våra landsmäns, bör vara av respekt och uppskattning för detta.