2025-09-17, 16:27
Medlem
För att göra en historia kort. Separation, vi sålde huset, fick lite vinst.

Flyttat akut till nytt boende då jag inte hade någon annanstans att ta vägen. Boendet är egentligen för dyrt för min inkomst + en miljon räkningar. Jag klarar mig därför på lön + vinsten på huset för att kunna betala varje månad.

Pengarna från vinsten går hastigt ner varje månad och inom en snart framtid så kommer dom vara på 0 kr. Jag ansökte därför om bostadsbidrag förra året för att få lite extra hjälp.

Nu i dagarna fick jag brev från försäkringskassan att jag blivit återbetalningsskyldig nästan all bostadsbidrag som jag fått under 2024. Och jag fick då veta att dom beräknar bostadsbidraget på årsinkomst + kapital. Hade verkligen ingen som helst aning om det när jag ansökte om bostadsbidrag. Jag har bara angett min årsinkomst. Jag har världens sämsta årsinkomst så bara den ger mig bidrag. Men + kapitalet ihop gör att jag "tjänar mer" om året, och därför är årsinkomsten fel som jag ansökte med från första början..

Vi pratar inte om några extrema summor. årsinkomst + kapital blev tillsammans runt 400000 kr. Och dom vill ha tillbaka 15000 kr.

Jag har i skrivande stund bostadsbidrag för detta året och jag har även nu fortfarande kvar lite kapital från vinsten. Så Jag kommer även detta året haft för stor inkomst mot det jag angett förstår jag ju nu. Jag har därför skickat in nya uppgifter till försäkringskassan på summan av mitt kapital så nu lär väl jag få betala tillbaka igen eller få indraget bidrag.

Min fråga med all denna text, kan jag lägga mitt kapital på revolut? Rapporterar Revolut in kapitalet till skatteverket?

Det är inga stora summor, runt 120000 kr. Men det här är det enda jag har att ta ifrån som räddat mig från att bli hemlös + den lilla summan som hjälp till bostadsbidraget. Vill inte dom ska synas som kapital.
Citera
2025-09-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiihoo
För att göra en historia kort. Separation, vi sålde huset, fick lite vinst.

Flyttat akut till nytt boende då jag inte hade någon annanstans att ta vägen. Boendet är egentligen för dyrt för min inkomst + en miljon räkningar. Jag klarar mig därför på lön + vinsten på huset för att kunna betala varje månad.

Pengarna från vinsten går hastigt ner varje månad och inom en snart framtid så kommer dom vara på 0 kr. Jag ansökte därför om bostadsbidrag förra året för att få lite extra hjälp.

Nu i dagarna fick jag brev från försäkringskassan att jag blivit återbetalningsskyldig nästan all bostadsbidrag som jag fått under 2024. Och jag fick då veta att dom beräknar bostadsbidraget på årsinkomst + kapital. Hade verkligen ingen som helst aning om det när jag ansökte om bostadsbidrag. Jag har bara angett min årsinkomst. Jag har världens sämsta årsinkomst så bara den ger mig bidrag. Men + kapitalet ihop gör att jag "tjänar mer" om året, och därför är årsinkomsten fel som jag ansökte med från första början..

Vi pratar inte om några extrema summor. årsinkomst + kapital blev tillsammans runt 400000 kr. Och dom vill ha tillbaka 15000 kr.

Jag har i skrivande stund bostadsbidrag för detta året och jag har även nu fortfarande kvar lite kapital från vinsten. Så Jag kommer även detta året haft för stor inkomst mot det jag angett förstår jag ju nu. Jag har därför skickat in nya uppgifter till försäkringskassan på summan av mitt kapital så nu lär väl jag få betala tillbaka igen eller få indraget bidrag.

Min fråga med all denna text, kan jag lägga mitt kapital på revolut? Rapporterar Revolut in kapitalet till skatteverket?

Det är inga stora summor, runt 120000 kr. Men det här är det enda jag har att ta ifrån som räddat mig från att bli hemlös + den lilla summan som hjälp till bostadsbidraget. Vill inte dom ska synas som kapital.

Om Revolut eller någon annan onlinebank har 0% privatkonton så finns det inget att rapportera till skatteverket i form av ränteinkomster , har själv ingen erfarenhet av Revolut , de har ju svensk banklicens men så vitt jag vet håller till i Litauen.
Citera
2025-09-17, 19:19
Medlem
Polismyndighets avatar
Ja 100%.
Citera
2025-09-17, 22:00
Medlem
FuckSwedens avatar
Ja.

Lägg dem hos Wise istället.
Citera
2025-09-18, 00:33
Medlem
_killahs avatar
Hur har du levt med en sådan låg inkomst i över 1.5 år utan att ha gjort något åt situationen är min fråga. Att ens kunna fp bostadsbidrag utan barn hemma är typ omöjligt.
Citera
2025-09-18, 07:12
Medlem
Dags att börja fundera redan nu på hur du ska betala skatten på vinsten från bostadsförsäljningen.
Citera
2025-09-18, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olsjoh902
Dags att börja fundera redan nu på hur du ska betala skatten på vinsten från bostadsförsäljningen.

Exakt. Det är typ 20-25% va?
Citera
2025-09-18, 16:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Exakt. Det är typ 20-25% va?

22% av vinsten, inte 22% av försäljningspriset.
Citera
2025-09-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiihoo
Nu i dagarna fick jag brev från försäkringskassan att jag blivit återbetalningsskyldig nästan all bostadsbidrag som jag fått under 2024. Och jag fick då veta att dom beräknar bostadsbidraget på årsinkomst + kapital.
Tittade på ansökan, och hur stort kapital du har ser jag inte att det påverkar.

Däremot påverkar troligen kapitalinkomster, som vinst på försäljningen av er bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in