2006-09-05, 15:21
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Det finns ingen som helst relevans att ens ta upp siffror från USA när man diskuterar Sverige.

Det leder endast till att många får uppfattningen om att det är många falskanklagelser i Sverige och anledningen till att bara några få procent av alla anmälda våldtäkter går till åtel och lika få till fällande dom är för att de egentligen aldrig har skett.

I USA finns ett helt annat incitament att falskeligen anklaga någon för en våldtäkt och det är de ska skadestånd som kan komma att betalas ut.

I Sverige är det då bättre att anmäla att man har blivit diskriminerad om man är ute efter skadestånd och definitift inte våldtäkt. Som är både svårt att anmäla, få till åtal och fällande dom är näst intill omöjligt.

Jag säger absolut inte att beviskraven ska sänkas. Och jag anser givetvis att alla som falskeligen anklagar någon för våldtäkt ska få kännbara konsekvenser.
Men det finns ju inga siffror från sverige, då måste vi väl kolla på de som finns? Jag hävdar att om en stor andel av kvinnorna i USA är kapabla att falskeligen anklaga någon för våldtäkt (som är ett rätt stort steg oavsett motivationen bakom) så borde en rätt stor del av de Svenska kvinnorna också vara det, så annorlunda är vi inte jämfört med dem.

Dessutom finns det en annan amerikansk studie som säger: "The most common reasons the women gave for falsely accusing rape were "spite or revenge," and to compensate for feelings of guilt or shame" (Forensic Science Digest, vol. 11. no. 4, December 1985).

De motiveringarna ändras väl inte nämnvärt bara för att vi befinner oss i Sverige?

Jag tror att du absolut har en poäng i skadeståndsfrågan men skillnaden borde inte vara mer än 10% mellan oss och USA, de har ju också rätt hårda diskrimineringslagar och det är duktigt mycket lättare att få någon fälld för det även i USA.
Citera
2006-09-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Men det finns ju inga siffror från sverige, då måste vi väl kolla på de som finns? Jag hävdar att om en stor andel av kvinnorna i USA är kapabla att falskeligen anklaga någon för våldtäkt (som är ett rätt stort steg oavsett motivationen bakom) så borde en rätt stor del av de Svenska kvinnorna också vara det, så annorlunda är vi inte jämfört med dem.

Kan ingen kolla upp hur många rent statistiskt som falskeligen anmälen någon för hot? Så kan vi jämföra falskanmälningarna mellan hot och våldtäkt...

Citat:
Dessutom finns det en annan amerikansk studie som säger: "The most common reasons the women gave for falsely accusing rape were "spite or revenge," and to compensate for feelings of guilt or shame" (Forensic Science Digest, vol. 11. no. 4, December 1985).

Ja, det visar ju att vårt sammhälle är totalt skevt, när kvinnor ska känna skuld och skamkänslor över sin sexualitet.....det är kanske där problemet ligger??

Eller som jag brukar säga "Ett litet ONS är aldrig fel, såvida man inte får sand i trosan"
Citera
2006-09-05, 15:28
Medlem
RedXs avatar
Det förekommer bevisligen våldtäkter.

Det förekommer bevisligen att kvinnor ljuger om våldtäkter.

Av dessa två ovanstående anledningar är det alltså av största vikt att en objektiv utredning genomförs varje gång en våldtäkt anmäls. Man kan, med andra ord, varken ta för givet att kvinnan eller att den anklagade talar sanning. I vissa fall kan säkerligen båda två tala sanning (som de ser den), i synnerhet när alkohol och narkotika har varit med i bilden. Då blir det väldigt knepigt. När ord står mot ord och ingen teknisk bevisning finns vore en fällande dom ett stort hån mot rättssamhället.

Personligen ser jag ingen anledning till varför våldtäktsmål skall behandlas på andra sätt än andra brottsmål. Att vi har få fällande domar kan bero på en hel del saker, däribland att grunderna för anklagelsen är få eller obefintliga. Det är emellertid inte samma sak som att kvinnan har ljugit vilket är viktigt att påpeka.

Om vi vill ha ett samhälle baserat på rättssäkerhet måste principen vara att den anklagade anses oskyldig tills dess att motsatsen bevisas. Bevisbördan måste ligga på den som anklagar och inte på den anklagade.

Vad gäller kvinnor som falskeligen anklagar män för våldtäkt så anser jag personligen att de bör få samma straff som våldtäktsmän får. Personligen skulle jag hellre vara ett offer för en våldtäkt än för en falsk våldtäktsanklagan.
Citera
2006-09-05, 15:31
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerbitch
Kan ingen kolla upp hur många rent statistiskt som falskeligen anmälen någon för hot? Så kan vi jämföra falskanmälningarna mellan hot och våldtäkt...

Den enda statistiken som skulle kunna visa något sådant som finns i Sverige (vad jag känner till) är statistiken över antalet nedlagda våldtäktsmål. Det är emellertid en ganska otillförlitlig statistik eftersom "brist på bevis" inte är samma sak som "kvinnan ljuger", även om kvällstidningar och feminister verkar tro det.

Citat:
Ja, det visar ju att vårt sammhälle är totalt skevt när kvinnor ska känna skuld och skamkänslor över sin sexualitet.....det är kanske där problemet ligger??

Eller så ligger problemet hos kvinnan som falskeligen anmäler mannen för våldtäkt.
Citera
2006-09-05, 15:44
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Så här är det alltid, kvinnorna vill att vi män skall arbeta åt dem, typiskt exempel på kvinnomaktsordningen...

Citat:
Ja, det visar ju att vårt sammhälle är totalt skevt, när kvinnor ska känna skuld och skamkänslor över sin sexualitet....det är kanske där problemet ligger??

Eller som jag brukar säga "Ett litet ONS är aldrig fel, såvida man inte får sand i trosan"
Nja, jag tror snarare att de känner skuld och skam över att ha dragit över någon annan än sin partner eller en partner de inte vill kännas vid efteråt. Problemet är snarare att man inte drar på alla som anmäler för en våldtäkt en lögndetektor och gör detsamma med den som är anklagad.
Citera
2006-09-05, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Eller så ligger problemet hos kvinnan som falskeligen anmäler mannen för våldtäkt.

Nä, men nu får du ge dig med din induvidualisering av olika problem. Till och med du måste väl inse att om man vill komma tillrätta med ett problem, som existerar, så kan det vara bra att hitta underliggande generella beteendemönster som kan ligga som grund. Ex. att kvinnor som falskeligen anmäler, gör det för att de känner skam och skuldkänslor över sin sexualitet. Då skulle ett sätt att förhindra framtida falskanmälningar vara att ändra på den punkten....dvs bedriva ett förebyggande arbete.

Det är en sk Win-Win situation.

- Färre falskanmälningar vad gäller våldtäkt
- Kvinnor känner inte skuld och skam över sin sexualitet
Citera
2006-09-05, 15:46
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Nä, men nu får du ge dig med din induvidualisering av olika problem. Till och med du måste väl inse att om man vill komma tillrätta med ett problem, som existerar, så kan det vara bra att hitta underliggande generella beteendemönster som kan ligga som grund. Ex. att kvinnor som falskeligen anmäler, gör det för att de känner skam och skuldkänslor över sin sexualitet. Då skulle ett sätt att förhindra framtida falskanmälningar vara att ändra på den punkten....dvs bedriva ett förebyggande arbete.

Först måste du väl etablera att det faktiskt är problemet. Skulle tro att män har minst lika stor känsla av skuld och skam om de bedragit sin partner eller dragit över en hemskt ful brud, men de anmäler inte någon för våldtäkt. Varför tror du att det är så?
Citera
2006-09-05, 15:49
Medlem
MacGayVers avatar
Citat:
Först måste du väl etablera att det faktiskt är problemet. Skulle tro att män har minst lika stor känsla av skuld och skam om de bedragit sin partner eller dragit över en hemskt ful brud, men de anmäler inte någon för våldtäkt. Varför tror du att det är så?

Ska vi fritt spekulera så skulle ingen ta mannen på allvar, till skillnad från kvinnan som alla står i kö över att ta på allvar
Citera
2006-09-05, 15:53
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Jag anser inte att kvinnor ska känna skuld över sin sexualitet och om du anser att så är fallet idag och vill bekämpa det så har du mitt fulla stöd. Men det ursäktar inte på något sätt den kvinna som falskeligen anmäler en man för våldtäkt.

Om problemet vore generellt och inte individuellt kan man ju fråga sig varför en överväldigande majoritet av kvinnorna som i onyktert tillstånd har sex inte anmäler mannen för våldtäkt. Dessa kvinnor bör ju rimligtvis stigmatiseras av samhället lika mycket som den som anklagar mannen för våldtäkt? Skillnaden är att dessa kvinnor har tillräckligt mycket karaktär för att säga att "jag skiter i om någon anser att jag har agerat felaktigt" alternativt "fan, det var inte särskilt begåvat gjort av mig, nåja jag lär mig till nästa gång".

Du kan förresten prova att framföra ditt "det är faktiskt ganska synd om kvinnor som folk tittar snett på" argument till en kille som blivit falskt anklagad för våldtäkt och se om du får några sympatier från honom.
Citera
2006-09-05, 15:57
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Nä, men nu får du ge dig med din induvidualisering av olika problem.

Problemet med att generalisera är att du alltid kommer att ha fel i varenda fall som på något sätt utgör ett undantag från normen. Det kan vara värt att ha i åtanke nästa gång du diskuterar ett "samhällsproblem".
Citera
2006-09-05, 16:20
Medlem
Snövits avatar
Citat:

De motiveringarna ändras väl inte nämnvärt bara för att vi befinner oss i Sverige?

Jag tror att du absolut har en poäng i skadeståndsfrågan men skillnaden borde inte vara mer än 10% mellan oss och USA, de har ju också rätt hårda diskrimineringslagar och det är duktigt mycket lättare att få någon fälld för det även i USA.

Jag hävdar å det bestämmdaste att vi är väldigt olika USA på dessa punkter. Visst skadeståndspunkten som jag nämnde är bara en del. Om man ser till det riktiga USA och inte bara det som sker i Hollywood och tv-serier så är Amerikanen väldigt tätt knuten till kristendomen och kyrkan. Sex är fortfarande något som helst inte ska ske innan äktenskapet. Unga vuxna människor av olika kön får inte dela rum på collage om de inte är gifta. I Sverige är det faktiskt ok för de flesta kvinnor att ha sex och det är inte heller skamfullt för de flesta familjer att deras dotter har synts utan förkläde med en kille.

Jag hävdar inte att det inte finns kvinnor även i Sverige som skulle anklaga någon falskt för våldtäkt. Men tror du på allvar att det är så mycket som hälften av alla anmälningar om våldtäkt som är falska?

Vad skulle alla dessa tro sig vinna? I Sverige blir du ju skuldbelagd även om du har blivit utsatt för en regelrätt överfallsvåldtäkt med inslag av misshandel. Enligt statistik så har du som kvinna störst chans att bli tagen på allvar om du som anmäler en våldtäkt, gift, högutbildad, icke berusad och inte horigt klädd.

Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Mycket klokt inlägg...

Jag håller fullständigt med dig i hela ditt inlägg.

Många av de problemen som finns runt just våldtäkt är att media har en väldigt polariserad rapportering. De skriker ut rubriker om gruppvåldtäkt och hur hemskt det är när någon inte blir dömd, helt utan att egentligen ha läst rättegångsprotokoll eller teknisk bevisning. Media gottar sig verkligen i våldtäkt.

Det som är det viktigaste är att det finns poliser med utbildning och kunskap om hur de ska utreda en våldtäkt och behandla alla inblandade med respekt. Både misstänkte och utsatta. De måste också finnas tillräckligt med resurser och teknisk bevisning måste dokumenteras och provtagningar ska det inte sparas pengar på. Sen måste straffskalorna upp skyhögt mycket mer än vad de är idag.
Citera
2006-09-05, 16:37
Medlem
MacGayVers avatar
Citat:
Jag hävdar å det bestämmdaste att vi är väldigt olika USA på dessa punkter. Visst skadeståndspunkten som jag nämnde är bara en del. Om man ser till det riktiga USA och inte bara det som sker i Hollywood och tv-serier så är Amerikanen väldigt tätt knuten till kristendomen och kyrkan. Sex är fortfarande något som helst inte ska ske innan äktenskapet. Unga vuxna människor av olika kön får inte dela rum på collage om de inte är gifta. I Sverige är det faktiskt ok för de flesta kvinnor att ha sex och det är inte heller skamfullt för de flesta familjer att deras dotter har synts utan förkläde med en kille.

Du har precis lika fel du, den genomsnittlige amerikanen lever inte på 30-talet. De enda college där de (såvitt jag vet) har sådana regler är religiösa college i stil med Bob Jones University (som inte ens är ett universitet).

Men nu tror jag att både du och jag tar oss vatten över våra huvuden och talar om saker vi inte riktigt har koll på. Amerikanen är varken den hollywood liberaliserade personen vi ser på tv eller den kristna galningen som spränger abortkliniker, sanningen ligger nog som vanligt någonstans där emellan.

Citat:
Jag hävdar inte att det inte finns kvinnor även i Sverige som skulle anklaga någon falskt för våldtäkt. Men tror du på allvar att det är så mycket som hälften av alla anmälningar om våldtäkt som är falska?

Vad skulle alla dessa tro sig vinna? I Sverige blir du ju skuldbelagd även om du har blivit utsatt för en regelrätt överfallsvåldtäkt med inslag av misshandel. Enligt statistik så har du som kvinna störst chans att bli tagen på allvar om du som anmäler en våldtäkt, gift, högutbildad, icke berusad och inte horigt klädd.

Många av de problemen som finns runt just våldtäkt är att media har en väldigt polariserad rapportering. De skriker ut rubriker om gruppvåldtäkt och hur hemskt det är när någon inte blir dömd, helt utan att egentligen ha läst rättegångsprotokoll eller teknisk bevisning. Media gottar sig verkligen i våldtäkt.

Det som är det viktigaste är att det finns poliser med utbildning och kunskap om hur de ska utreda en våldtäkt och behandla alla inblandade med respekt. Både misstänkte och utsatta. De måste också finnas tillräckligt med resurser och teknisk bevisning måste dokumenteras och provtagningar ska det inte sparas pengar på. Sen måste straffskalorna upp skyhögt mycket mer än vad de är idag.

Nu gör du misstaget att tro att de resonerar någorlunda rationellt (ja, jag tror att det faktiskt går att resonera sig fram till att man kan vinna något på att anklaga någon för ex våldtäkt). Både de kvinnor som falskanmäler och de män som våldtar är individer det är något fel på.

Skuldbeläggningen är som du säger ett problem, på bägge sidor och är något som vi måste komma till bukt med.

Som du säger så kan man skylla vissa problem på media. Det är just den polariserade mediabilden som gör att det blir svårt för vanligt folk att ta ställning och att man inte kan diskutera problemet med risk för att antingen bli beskylld för att vara en rabiat feminist eller på våldtäktsmännens sida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in