Citat:
Men det finns ju inga siffror från sverige, då måste vi väl kolla på de som finns? Jag hävdar att om en stor andel av kvinnorna i USA är kapabla att falskeligen anklaga någon för våldtäkt (som är ett rätt stort steg oavsett motivationen bakom) så borde en rätt stor del av de Svenska kvinnorna också vara det, så annorlunda är vi inte jämfört med dem.
Ursprungligen postat av Snövit
Det finns ingen som helst relevans att ens ta upp siffror från USA när man diskuterar Sverige.
Det leder endast till att många får uppfattningen om att det är många falskanklagelser i Sverige och anledningen till att bara några få procent av alla anmälda våldtäkter går till åtel och lika få till fällande dom är för att de egentligen aldrig har skett.
I USA finns ett helt annat incitament att falskeligen anklaga någon för en våldtäkt och det är de ska skadestånd som kan komma att betalas ut.
I Sverige är det då bättre att anmäla att man har blivit diskriminerad om man är ute efter skadestånd och definitift inte våldtäkt. Som är både svårt att anmäla, få till åtal och fällande dom är näst intill omöjligt.
Jag säger absolut inte att beviskraven ska sänkas. Och jag anser givetvis att alla som falskeligen anklagar någon för våldtäkt ska få kännbara konsekvenser.
Det leder endast till att många får uppfattningen om att det är många falskanklagelser i Sverige och anledningen till att bara några få procent av alla anmälda våldtäkter går till åtel och lika få till fällande dom är för att de egentligen aldrig har skett.
I USA finns ett helt annat incitament att falskeligen anklaga någon för en våldtäkt och det är de ska skadestånd som kan komma att betalas ut.
I Sverige är det då bättre att anmäla att man har blivit diskriminerad om man är ute efter skadestånd och definitift inte våldtäkt. Som är både svårt att anmäla, få till åtal och fällande dom är näst intill omöjligt.
Jag säger absolut inte att beviskraven ska sänkas. Och jag anser givetvis att alla som falskeligen anklagar någon för våldtäkt ska få kännbara konsekvenser.
Dessutom finns det en annan amerikansk studie som säger: "The most common reasons the women gave for falsely accusing rape were "spite or revenge," and to compensate for feelings of guilt or shame" (Forensic Science Digest, vol. 11. no. 4, December 1985).
De motiveringarna ändras väl inte nämnvärt bara för att vi befinner oss i Sverige?
Jag tror att du absolut har en poäng i skadeståndsfrågan men skillnaden borde inte vara mer än 10% mellan oss och USA, de har ju också rätt hårda diskrimineringslagar och det är duktigt mycket lättare att få någon fälld för det även i USA.