Citat:
Ursprungligen postat av
Mazen123
Hur kan två trafik lagar motsäger varandra
Jag var allvarligt skadad
Bilisten på plats sa till mig efter olyckan att hen blev bländad av solen och såg inte mig
De säger inte emot varandra. Ni gjorde båda fel. Du bröt mot 6:6 och bilisten bröt mot 6:61.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
På cykelöverfart har båda väjningsplikt, eller mer noga nyanserat i texterna du refererar till (dvs båda anpassa fart och vara uppmärksamma, ingen kan dundra ut och anta att den anre skall stanna, särskilt inte skymt bakom nån annan cyklist eller av sol).
Fel. Det du säger gäller cykelpassage, men inte cykelöverfart. Hade det varit en cykelöverfart hade bilisten haft väjningsplikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mazen123
Bilen visade väjningsplikt till cyklisten framför och gasade realt på mig för att solen bländade föraren.
Jag pendlade till jobbet i 9 år, 2 mil varje dag, jag korsar 5 vägar, jag vet exakt vad som gäller.
Uppenbarligen vet du inte exakt vad som gäller.
Var glad att du lever. I trafikolyckor finns inga vinnare, och när en bilist krockar med en cyklist är det alltid cyklisten som är den stora förloraren oavsett vem som har rätt juridiskt. Den enda som kan ta ansvar för din säkerhet är du själv.