Citat:
Jo, jag vet att det är så här.
Men jag har också jobbat som programmerare i decennier och förstår lite vad som ligger bakom. Även om man vill, så kan man inte supporta vad som helst i evigheter. Till slut är det någon hårdvarukomponent eller mjukvarukomponent som inte klarar alla nya krav längre, och till slut går det inte.
Det är inte ondska eller illvilja som gör att bolagen slutar ge support på gamla produkter, det är en livsnödvändighet. Om t.ex. Samsung skulle göra säkerhetsuppdateringar på alla telefoner de någonsin sålt i all evighet, så skulle de nya telefonerna till slut kosta så mycket att ingen köper dem, och då går Samsungs mobilavdelning till slut i konkurs.
Men jag har också jobbat som programmerare i decennier och förstår lite vad som ligger bakom. Även om man vill, så kan man inte supporta vad som helst i evigheter. Till slut är det någon hårdvarukomponent eller mjukvarukomponent som inte klarar alla nya krav längre, och till slut går det inte.
Det är inte ondska eller illvilja som gör att bolagen slutar ge support på gamla produkter, det är en livsnödvändighet. Om t.ex. Samsung skulle göra säkerhetsuppdateringar på alla telefoner de någonsin sålt i all evighet, så skulle de nya telefonerna till slut kosta så mycket att ingen köper dem, och då går Samsungs mobilavdelning till slut i konkurs.
Jag köper det du säger men nackdelen är just i det första fallet med mediaspelaren att ingen information kom ut innan allt släcktes ner och inte efter heller.
Lyckades efter en tid googla mig fram till att så var fallet men hade då redan köpt en ny lika dan då jag gillade prylen och trodde det var min fjärr som lagt av.
Kostade inga hutlösa pengar men ändå onödigt köp.
Då man hade ett konto till den så hade de också mailadresser men som sagt, inte ett knyst utan man bara släckte ner.
Frågan är om vi kommer få se samma sak på bilar i framtiden, för få bilar i trafik, stäng ner supporten och säkerhetsuppgraderingar och bilen blir mer eller mindre okörbar. Vi kanske inte är där än men tror vi kommer dit som på så mycke annat. Allt kräver snart en server att koppla upp saker till.
När vi samtidigt pratar om detta med att slit och släng är fel men i framtiden kommer det säkerligen bli mer sånt. Man kommer inte kunna ha en TV i 20 år utan den har helt enkelt gjort sitt redan efter tio eller ännu mindre.