2025-09-16, 23:36
Medlem
Enl. uppgift ska Microsoft i Sverige minska antalet anställda med 80 personer. Någon här som vet varför?
Citera
2025-09-16, 23:59
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
Enl. uppgift ska Microsoft i Sverige minska antalet anställda med 80 personer. Någon här som vet varför?
Antagligen för att spara pengar?

För andra gången i mitt liv ringde jag dem faktiskt igår då min mail strulat ända sedan jag började använda VPN. Tror ni man kom fram och fick prata med en människa? Nej.
För ca. 10 år sedan blev min ena mail blivit hackad, då kom jag fram och fick prata med en människa. Fem minuter senare var problemet löst.
Citera
2025-09-17, 02:18
Avstängd
Jag tycker det är riktigt sorgligt att Microsoft väljer att säga upp så många medarbetare. Det handlar ju inte bara om siffror i ett Excel-ark – det är människor med erfarenhet och engagemang. Jag har själv haft kontakt med deras support tidigare och märkt hur mycket kompetens som finns där. Det känns som att stora företag ibland glömmer bort det mänskliga perspektivet när de jagar effektivitet. Man undrar vad det kostar i förtroende i längden.
Citera
2025-09-17, 07:04
Moderator
Protons avatar
0.02 - Trådstart och forumval.

Programvara: Windows --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2025-09-17, 10:20
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Jag tycker det är riktigt sorgligt att Microsoft väljer att säga upp så många medarbetare. Det handlar ju inte bara om siffror i ett Excel-ark – det är människor med erfarenhet och engagemang. Jag har själv haft kontakt med deras support tidigare och märkt hur mycket kompetens som finns där. Det känns som att stora företag ibland glömmer bort det mänskliga perspektivet när de jagar effektivitet. Man undrar vad det kostar i förtroende i längden.
Man säger inte upp någon. De som varit anställda i många år får ett frikostigt avgångsvederlag och en rejäl hacka så det är inte synd om någon här.
Citera
2025-09-17, 10:25
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever

Det ska väl organiseras om för att spara pengar som alla andra företag håller på med!
Hur många anställda har Microsoft i Sverige?
Citera
2025-09-17, 17:31
Medlem
Adelsdams avatar
De kanske ska minska ned på sin HR-avdelning?
Citera
2025-09-17, 19:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Man säger inte upp någon. De som varit anställda i många år får ett frikostigt avgångsvederlag och en rejäl hacka så det är inte synd om någon här.
Det är sant att många får bra avgångsvederlag, särskilt de som varit anställda länge. Men det betyder inte att uppsägningar är helt oproblematiska. Det påverkar arbetsmiljön, skapar osäkerhet och kan urholka förtroendet för företaget – både internt och externt. Effektivisering är viktigt, men det är också viktigt hur den genomförs och kommuniceras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in