• 2
  • 3
2025-09-17, 18:22
Medlem
Jag skogsbadade i söndags, simmade tio minuter. Tänkte mest "inte börja frysa nu din gnälliga jävel".

Men nu till frågan, vilken konsult, personlig tränare eller dyligt ska jag skicka pengarna till?

Det kan väl inte vara så enkelt att man bara går ut i skogen själv?
Citera
2025-09-17, 18:27
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
"detta"? Det jag ifrågasätter är inte vistelse i skogen och bortkoppling från skärmtid, utan "skogsbad" via ett flumföretag. Helt olika saker.

Skogsbad innebär vistelse i skogen. Och du kallar det flumföretag därav menar du ju att vistelser i skogen är flum. Men men ingen ide att diskutera med rysstroll som sprider negativitet.
Citera
2025-09-17, 18:50
Medlem
skalman1973s avatar
Det enda som är fel med konceptet är att man kallar det " skogsbad "

Det är annars ganska vedertaget att såväl frisk luft samt motion påverkar den allmänna hälsan . Med tanke på ditt inlägg kanske det är vad du behöver ? Lite mindre skärmtid och frisk luft och motion och lite tystnad som ger dig tid att reflektera över dina funderingar .
Citera
2025-09-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
Jag förstår att du gillar tanken på att skattepengar går till flumföretag.

Det finns bättre och effektivare sätt att tvinga ut människor med psykisk ohälsa i skogen. Skattepengar ska inte läggas på privata flumföretag.
Men är du dum på riktigt? Jag trodde du spelade men börjar på allvar tro att du är det.
PROJEKT. Sug på det i stället för att fokusera på din personliga åsikt.
Citera
2025-09-17, 19:36
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Och du tror att det är billigare än att skicka personer till massa olika läkare och psykologer? KBT är billigare än en skogspromenad?

Folk kan ju gå ut i skogen själv. Men problemet är att när man mår dåligt så är det jävligt svårt att ta eget initiativ. Då är det ju bra att någon annan organiserar det. Och en skogsmulle tar inte samma timlön som en läkare eller en psykolog.
Var inte så säker på det. Naturligtvis är såna här initiativ att föredra över att pumpa i läkemedel, men ta inte för givet att andra ser en möjlighet att göra stora pengar.
Citera
2025-09-17, 20:09
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Var inte så säker på det. Naturligtvis är såna här initiativ att föredra över att pumpa i läkemedel, men ta inte för givet att andra ser en möjlighet att göra stora pengar.

Pengar pumpas ut ändå. Hellre att det går till ett skogsprojekt än något annat skit.
Citera
2025-09-17, 22:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Den här trådstararen kacklar som en tupp samma ord om och om igen om att nåt är flum, helt utan närmare beskrivning eller belägg. För de som är intresserade på riktigt i enkla studier för extremt kostsamma sjukligheter och dra nytta av nåt vi har mycket av i landet nämligen skog så här hur de rekryterade patienter till försöket tidigare i somras. Notera pengarna från EU.

https://www.slu.se/nyheter/2025/06/studie-om-skogsbad/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in