2025-09-16, 21:14
Medlem
I min bransch är det dåligt betalt som anställd
Jag kör eget AB
*Har max lön i månaden för få 100% full pension
*Tjänstepension sätter jag av 6000kr/månaden

Denna lön o pension är stört omöjlig få i min bransch

Sen kan jag ta ut arbetskläder mm på Ahsell för hålla ner kostnaderna
Samt mobil o läsplatta blir nya varje år då de slits mkt

Jag vill inte växa med anställda utan vill behålla jag o mig själv ( förteckt anställning kallades det förr)?

Vissa säger det existerar än

Jag har 1 huvudkund jag jobbar åt men sen gör jag några småjobb oxå så 4-5 kunder per år

Är detta ok eller ?
Citera
2025-09-17, 15:02
Medlem
auruns avatar
Vad är frågan? Om det är ok att köra enmansbolag? Klart det är.
Citera
2025-09-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Jag kör eget AB

Jag vill inte växa med anställda utan vill behålla jag o mig själv ( förteckt anställning kallades det förr)?

Jag har 1 huvudkund jag jobbar åt men sen gör jag några småjobb oxå så 4-5 kunder per år

Är detta ok eller ?
FÖRR var det förbjudet att ha bara en kund,
men jag TROR den regeln är borttagen sedan det blev vanligt med långa konsultuppdrag.

TROR din situation skulle blivit godkänd även förr.
Citera
2025-09-17, 15:58
Medlem
Du får nog leta upp rättsfall på det där om du vill vara helt hundra.
Men sannolikheten för revision och kontroll är väldigt liten också, och du har trots allt lite olika småkunder här och där.
Citera
2025-09-17, 16:53
Medlem
Adelsdams avatar
Det borde inte vara några problem, men det kan vara bra att kolla med skatteverket.
Citera
2025-09-18, 21:14
Medlem
OurFranks avatar
Om det är ok eller inte låter jag vara osagt.

Men det finns en uppsjö IT-konsulter som kör detta upplägg och har haft samma kund i åratal. Så jag skulle tro att det är helt ok.
Citera
2025-09-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Jag kör eget AB

Är detta ok eller ?

Förtäckt anställning (aka "anställningsmässiga förhållanden") är mer av ett problem för din uppdragsgivare än för dig. Det finns fall då "konsulter" missat att betala in skatt och egenavgifter och skatteverket har då gått på uppdragsgivaren istället.

Vad är det konkret du oroar dig för?
Citera
2025-09-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Förtäckt anställning (aka "anställningsmässiga förhållanden") är mer av ett problem för din uppdragsgivare än för dig. Det finns fall då "konsulter" missat att betala in skatt och egenavgifter och skatteverket har då gått på uppdragsgivaren istället.

Vad är det konkret du oroar dig för?

Det kom upp i fikarummet idag bland oss konsulter
Tror de flesta betalar skatt o sociala avgifter
Nån tar ut aktieutdelning
Nån kör lite minus varje år för slippa xtra bolagsskatt men duktig tjpavsättning
Nån myntade förtäckt anställning och vill minnas det va förr och borttagen nu
Citera
2025-09-22, 21:38
Medlem
Lobengulas avatar
"Förtäckt anställning" existerar även idag och är olagligt.

Anledningen är egentligen att skydda utsatta personen som "tvingats" starta ett bolag för att sedan hyra ut sig som resurs till en och samma uppdragsgivare och med det tappar fackliga krav som LAS, utvecklingssamtal, personalvård etc etc.

Och visst är det så, som egenföretagare som tar uppdrag så har man inga rättigheter. Däremot finns det en betydlig ekonomisk fördel så länge som man har uppdrag. Man får in pengarna i bolaget och kan själv styra lön, pensionssparande och utdelning. Dessutom kan man ta eb hel del kostnader på bolaget i stället för med skattad lön. TV, dator, internet, hyrbil, taxi, hotrell, flygresor som inte är uppenbar semester.

Nackdelen med upplägget är givetvis att man inte har garanterade uppdrag och därmed ingen säker inkomst. Uppdragsgivaren kan oftast på kort tid säga upp avtalet och då står man där. Det finns ingen LAS eller fackförbund som man kan gnälla till.

Men att det här skulle uppmärksammas av någon är tveksamt. Det skulle kunna vara att fackföreningsrepresentant hos uppdragsgivaren reagerar på att en resurs agerar som en anställd och därmed inte faller inom fackets maktsfär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in