2025-09-16, 18:32
Medlem
Jag och frugan håller på att kolla på hus, och inser att jag nog kommer behöver sälja av min krypto för att ha råd med handpenningen.

Har cirka 100k i bitcoin jag tänkte flytta till trijo, sälja och föra över till min bank. Bitcoinsen är köpte för över 7 år sedan och jag har inte ens längre kvar samma bank som jag gjorde min första (och största) överföring.

Insåg precis att detta kanske blir problem om banken fryser transaktionen och vill ställa en massa frågor, inte tänkt på att spara dessa gamla överföringar när jag köpte krypton.

Någon som har erfarenhet av detta och vet ungefär hur det brukar gå till?
Citera
2025-09-16, 18:41
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ring banken och prata med dom.
Varje gång jag har haft nått stort på väg in så har jag pratat med dom.
Varje gång har jag fått svaret att det är inga problem!
Citera
2025-09-16, 19:10
Medlem
Drugglarns avatar
Skaffa revolut konto, sälj dina bitcoin via Revolut ramp network, väldigt shysst avgift, de skickar pengarna till ditt revolut bank kort inom några minuter, sedan för du över pengarna från revolut till ditt vanliga bankkonto.

Inga frågor ställs, du behöver inte deklarera.I början behöver du verifiera dig lite men jag skulle kunna få hem 100k till nästkommande dag.
Citera
2025-09-16, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Ring banken och prata med dom.
Varje gång jag har haft nått stort på väg in så har jag pratat med dom.
Varje gång har jag fått svaret att det är inga problem!

Det där sköts centralt på en speciell fraud-avdelning/penningtvätt,

Går inte bara att ringa banken direkt, blinkar det till hos dem så skiter de i att du har ringt ditt lokalkontor de går efter sina algoritmer och de har extra koll på bitcoin.
Citera
2025-09-16, 20:45
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Skaffa revolut konto, sälj dina bitcoin via Revolut ramp network, väldigt shysst avgift, de skickar pengarna till ditt revolut bank kort inom några minuter, sedan för du över pengarna från revolut till ditt vanliga bankkonto.

Inga frågor ställs, du behöver inte deklarera.I början behöver du verifiera dig lite men jag skulle kunna få hem 100k till nästkommande dag.

Jag tror att dedär är väldigt förenklat utav dig.

Får jag in säg 500k från revolut till mitt bankkonto kommer dels banken ställa frågor men förmodligen även skattverket vill veta mer senare, och det är då det blir problem om jag inte kan bevisa var och när jag köpt min krypto.
Citera
2025-09-16, 20:59
Medlem
pumse1337s avatar
Vill tro att 100k är för lite pengar för att banken skulle reagera, men du kan alltid ringa innan och flagga för överföringen så kan dom skriva en kommentar om att du ringt in och förvarnat.
Citera
2025-09-17, 11:57
Medlem
Jag hade letat fram underlag på att du köpt dina bitcoin, när du köpte dem och för hur mycket pengar. Prata sedan med banken och förklara din plan. Fråga i samma veva hur du ska gå till väga för att skatta på vinsten.
Citera
2025-09-17, 16:18
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag tror att dedär är väldigt förenklat utav dig.

Får jag in säg 500k från revolut till mitt bankkonto kommer dels banken ställa frågor men förmodligen även skattverket vill veta mer senare, och det är då det blir problem om jag inte kan bevisa var och när jag köpt min krypto.

100k är inga problem,, 500k som en direktinsättning hade troligtvis utlöst några varningssystem, det är verkligen inte förenklat när det handlar om summor upp till 100,000 och när det är enstaka överföringar.
Citera
2025-09-17, 16:41
Medlem
Adelsdams avatar
Om du för över pengarna i mindre belopp i några omgångar så är det inte säkert att banken kommer reagera.
Citera
2025-09-17, 20:48
Medlem
Tack för svaren!

Jag har pratat med banken och de trodde inte att det skulle vara några problem även fast de "inte stödjer kryptohandel". De sa bara att de kan komma att vilja ställa några frågor om vars pengarna kommer ifrån. Antar att oddsen är ganska låga men isåfall kanske de inte behöver så ingående svar och redogörelse? Ringde iallafall min gamla bank och de kunde få fram gamla transaktioner 10 år bakåt så får väl fixa det i värsta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in