2025-10-09, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du lever i fantasiernas värld. Hade vi haft anarki hade vi också haft helt öppna gränser, du förstår väl det? Dina teorier vad gäller ekonomi går inte heller ihop, har aldrig gjort och kommer aldrig göra. Verkligheten bevisar det.

Nej, systemet som vi har beror på att sådana som du, Konrad, Annabella83 etc accepterar det. Ni är en överväldigande majoritet, medan sådana som jag, som faktiskt tänker och inte är lurade av "elitens" propaganda, är en liten minoritet.

Öppna gränser hade inte varit ett problem i en värld utan kapitalism. Medborgarlön och AI som används för att underlätta eller helt ta bort många skitjobb hade gjort att många hade kunnat sluta arbeta helt eller bara arbeta ett par timmar per dag.
Citera
2025-10-09, 19:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Book-Nerd
Nej, systemet som vi har beror på att sådana som du, Konrad, Annabella83 etc accepterar det. Ni är en överväldigande majoritet, medan sådana som jag, som faktiskt tänker och inte är lurade av "elitens" propaganda, är en liten minoritet.

Öppna gränser hade inte varit ett problem i en värld utan kapitalism. Medborgarlön och AI som används för att underlätta eller helt ta bort många skitjobb hade gjort att många hade kunnat sluta arbeta helt eller bara arbeta ett par timmar per dag.
Det tråkiga är att med ditt ekonomiska system hade det inte funnits någon AI, knappt några fungerande datorer heller...

I din ogrundade övertro på dig själv anser du dig vara "den enda som kan tänka" och att "alla andra är lurade", en föga smickrande inställning och hade du haft ett uns av självkritik och kritiskt tänkande (som du säger dig ha) skulle du inte resonerat på det rigida sättet.

Vissa familjer får 105 000 kr i bidrag i månaden:
https://www.youtube.com/watch?v=YOhE4G9k8xw
Senast redigerad av Karman 2025-10-09 kl. 19:37.
Citera
2025-10-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Jag läste vad du skrev, och att kalla svensk sjukvård för bra sjukvård är ett skämt. Men visst ska vi bara prata om vad den kostar så absolut, vi har billig sjukvård. Och vi får vad vi betalar för.
Skämt?? Jag har en nära anhörig som haft cancer och fått jättebra vård, operationer för miljoner mm mm. Och blir du skjuten blir du hämtad med helikopter mm. Så att inte kalla svensk sjukvård bra är jäkligt bortskämt.
Citera
2025-10-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommes3
Men ge dig själv och sluta sprid misinformation. Har du använt sjukvård eller akassa? Vi försörjer dig med! Dags att slå hål på att sverige är något slags bidrags utopia. Flera länder i Europa har subventionerad sjukvård, bidrag och allt som sverige har. Sverige var för kanske 20 år sedan ett första klass land för välfärd, det enda sverige sticker ut med är bidrag för barn, mamma och pappa ledighet osv.
Edit nästan alla länder har subventionerad sjukvård i Europa
Jag har knappt använt sjukvård, och aldrig a-kassa. Och varför blandar du in dessa saker i en diskussion som handlar om LÅNGVARIGA bidragstagare? Stor skillnad på att utnyttja välfärdssystemen en kort period jämfört med många år. Och att en person numer försörjer flera andra är fakta.
Citera
2025-10-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Skämt?? Jag har en nära anhörig som haft cancer och fått jättebra vård, operationer för miljoner mm mm. Och blir du skjuten blir du hämtad med helikopter mm. Så att inte kalla svensk sjukvård bra är jäkligt bortskämt.

Handlar väl kanske om vad man har för upplevelser i bagaget. Och säkert på var i Sverige man bor och vilka läkare man får träffa. Jag har haft underbara läkare, och fruktansvärda läkare 🤷‍♀️ idag väntar jag fortfarande på en tid till läkaren för att förnya min sjukskrivning som gick ut för en månad sedan, men det finns inga läkartider. När mitt barn hade hög feber i över en månad så fanns inga resurser, han fick inte ens komma till läkaren. Hur som helst till alla som hatar bidragstagarna så mkt. För att dom sjukskrivna ska ta sig i kragen och börja jobba igen. Så måste man först och främst kunna få rätt hjälp av läkarna. Annars kommer aldrig sjukskrivningarna att minska!
Citera
2025-10-09, 21:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Cancervården är ändå rätt bra, och inneliggande vård brukar vara bra. Däremot är vårdcentralsläkare ett pack. Blivit svårt felbehandlad fyra gånger, varav en gång livshotande. Om de skött sig kanske jag hade haft kvar arbetsförmåga. Senaste gången blev jag räddad av AI. Så ska det inte behöva vara. Eller menar du att man ska stå ut med sådant bara för att det inte kostar mig så mycket? Du värnar ju om skattebetalares pengar, kanske inte så smart då att göda sådana som inte kan sitt jobb. En av de värsta läkarna jag haft, skammade systemet. Hon påstod sig bo i Stockholm och var skriven där. Men hon bodde sedan många år i min stad. Då räknades hon som inhyrd läkare från annan region och fick då ungefär dubbel lön. Hon var "inhyrd" i minst tio år.

Men du har säkert en anledning att tycka att hon handlade korrekt, eftersom hon blev rik på andras bekostnad.
Citera
2025-10-09, 22:24
Medlem
Citat:
Jag har knappt använt sjukvård, och aldrig a-kassa. Och varför blandar du in dessa saker i en diskussion som handlar om LÅNGVARIGA bidragstagare? Stor skillnad på att utnyttja välfärdssystemen en kort period jämfört med många år. Och att en person numer försörjer flera andra är fakta.

Du pratar om sjukskrivningar och att vi har den bästa sjukvården i jämförelse till andra. Du pratar om att försörja andra och bidrag. A-kassa är en form utav bidrag. Vi alla försörjer varandra mer eller mindre, det är poängen till varför vi har så hög skatt. Jag var inte medveten om att vi pratade om långvariga bidragstagare, du pratar om bidragstagare i helhet konstant. Men om jag förstår dig rätt så ska vi sparka på folk som ligger ner så länge det inte drabbar dig? Betalar du för akassa? Man kan ju utnyttja den ganska länge också. Antingen har vi bidrag och högre skatt eller inga bidrag alls, det inkluderar akassan och allt subventionerat ifrån staten. Det håller inte och sitta och säga att du försörjer andra och man ska minsann vara tacksam som du uttryckte dig till zombie. Du utnyttjar också saker jag betalar skatt för, så visa nu tacksamhet till mig tack.
Citera
2025-10-10, 08:51
Medlem
Citat:
Handlar väl kanske om vad man har för upplevelser i bagaget. Och säkert på var i Sverige man bor och vilka läkare man får träffa. Jag har haft underbara läkare, och fruktansvärda läkare 🤷‍♀️ idag väntar jag fortfarande på en tid till läkaren för att förnya min sjukskrivning som gick ut för en månad sedan, men det finns inga läkartider. När mitt barn hade hög feber i över en månad så fanns inga resurser, han fick inte ens komma till läkaren. Hur som helst till alla som hatar bidragstagarna så mkt. För att dom sjukskrivna ska ta sig i kragen och börja jobba igen. Så måste man först och främst kunna få rätt hjälp av läkarna. Annars kommer aldrig sjukskrivningarna att minska!
Ja, det är säkert så att vi alla har olika erfarenheter av vården. Men när det gäller akuta och dödliga saker är det bara dumt att påstå att vi inte har en bra sjukvård.
Och om fler av er som lever på skattemedel började bidra istället skulle det ju finnas mer resurser till vården..😉
Citera
2025-10-10, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommes3
Du pratar om sjukskrivningar och att vi har den bästa sjukvården i jämförelse till andra. Du pratar om att försörja andra och bidrag. A-kassa är en form utav bidrag. Vi alla försörjer varandra mer eller mindre, det är poängen till varför vi har så hög skatt. Jag var inte medveten om att vi pratade om långvariga bidragstagare, du pratar om bidragstagare i helhet konstant. Men om jag förstår dig rätt så ska vi sparka på folk som ligger ner så länge det inte drabbar dig? Betalar du för akassa? Man kan ju utnyttja den ganska länge också. Antingen har vi bidrag och högre skatt eller inga bidrag alls, det inkluderar akassan och allt subventionerat ifrån staten. Det håller inte och sitta och säga att du försörjer andra och man ska minsann vara tacksam som du uttryckte dig till zombie. Du utnyttjar också saker jag betalar skatt för, så visa nu tacksamhet till mig tack.
Men herregud, du kan inte jämföra folk som jobbar och betalar skatt och har gjort det i stort sett hela vuxna livet(förutom en kort studieperiod på högskola) med folk som lever på skattemedel år ut och år in.
Och den här tråden handlar om långvariga bidragstagare.
Citera
2025-10-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ja, det är säkert så att vi alla har olika erfarenheter av vården. Men när det gäller akuta och dödliga saker är det bara dumt att påstå att vi inte har en bra sjukvård.
Och om fler av er som lever på skattemedel började bidra istället skulle det ju finnas mer resurser till vården..😉

Haha vi vill inget annat 😉 Kunde jag få rätt vård kanske jag kunde jobba deltid iaf. Men nu får man ingenting, för dom har inte tid att bry sig 🤷‍♀️
Citera
2025-10-10, 09:45
Medlem
Citat:
Haha vi vill inget annat 😉 Kunde jag få rätt vård kanske jag kunde jobba deltid iaf. Men nu får man ingenting, för dom har inte tid att bry sig 🤷‍♀️
Men det verkar ju på dig och dina inlägg som du varit sjukskriven rätt länge? Då måste du ju redan fått rätt mycket vård.
Citera
2025-10-10, 10:07
Medlem
Citat:
Men herregud, du kan inte jämföra folk som jobbar och betalar skatt och har gjort det i stort sett hela vuxna livet(förutom en kort studieperiod på högskola) med folk som lever på skattemedel år ut och år in.
Och den här tråden handlar om långvariga bidragstagare.

Jag jämför ingenting. Hur fan vet du om de som lever hela sitt vuxna liv på bidrag inte verkligen behöver det, du vet det finns människor som föds med funktionshinder. Alla lever på skattemedel hela livet, på ett eller annat sätt, och när du blir äldre kommer du troligtvis behöva utnyttja mer av våra skattepengar. Det är jävligt lätt att sitta där på din tron med så mycket hat, när livet leker. Jag vet inte hur gammal du är, hoppas inte du är född 83. Du beter dig som någon som är väldigt ung och inte förstår bättre. Jag skiter väl i om mina skattepengar fördelas till en med funktionshinder eller din sjukvård eller ålderdomshem, jag har inte det valet att kunna välja och det har inte du heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in