• 4
  • 5
2025-09-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Japp, det är jag.
Det roliga är att då jag kör personbil och inte har någon färdskrivare så kan jag köra exakt hur långt som helst utan vila. Jag har inga problem att köra 100 mil med en kort matpaus vid driven och sen en snabb pisspaus men vi är alla olika.
Att stanna tar bara tid och ställer till det i planeringen så kör ofta raka spåret. Denna typ av resor görs inte vara vecka ska tilläggas.

Jag har två jobb, i ett av jobben använder jag min privata bil, men får ersättning för det jag kör. Då måste jag fylla i tidbok över vilotider. Då får inte schemalagd tid överskrida 4,5 timme om jag minns rätt. Sedan behövs 30min paus. Sen kan det så klart vara så att det drar över lite. Antar att det är OK, det handlar inte om många minuter, men sen måste jag ha minst 30min paus för att få köra igen.
Citera
2025-09-19, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Detta borde verkligen regleras hårdare. När EU:s utsläppskrav blir allt hårdare kommer Sverige betala ett högt pris för den långsamma elektrifieringen av bilar. Just nu är bränslebilar tok för billiga jämfört med el på tex Blocket för den gemene man att välja det senarenämnda. Priserna hålls höga pga den höga exporten av elbilar.

Håller med, speciellt just för elbilar. Det borde vara exportförbud första 4-5 åren. 4 skulle egentligen räcka eftersom leasing sällan är längre än 3 år. Sen vill ju inte banken eller den som äger leasingbilen sitta och trycka på den i ett år innan de kan exportera och då kan den säljas i Sverige istället.

Det skulle få ett stopp på att så många av våra elbilar försvinner utomlands.
Citera
2025-09-19, 09:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har två jobb, i ett av jobben använder jag min privata bil, men får ersättning för det jag kör. Då måste jag fylla i tidbok över vilotider. Då får inte schemalagd tid överskrida 4,5 timme om jag minns rätt. Sedan behövs 30min paus. Sen kan det så klart vara så att det drar över lite. Antar att det är OK, det handlar inte om många minuter, men sen måste jag ha minst 30min paus för att få köra igen.

Oki, då har vi helt olika regler då sånt inte existerar i vår bransch. Jobbar som säljare och flänger över hela sverige och har ingen kontroll alls mer än att jag för körjournal på milen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in