Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Det är just det jag skriver, man kan inte snabbladda upp till 100%, när du når 80% så går effekten ner och de sista 20% tar längre tid.
Jaså du menar så. Hur som, så är det ett av dessa märkliga hitte på-problem som elbilshatare formulerar. "GUU' så hemskt att man inte kan ladda till 100 PROCEEENT!!!"... I verkligheten, utanför bubblan där elbilshatarna av ren princip hellre gnager av sig högerfoten än kör en elbil..., så laddar man helt enkelt bara till 80% på en ca 20 minuter och har sedan uppåt 50 friska nya mil i batteriet! Ivf i exempelvis den Audi A6 E-tron som BAB7 påpekar att du mycket riktigt skulle kunna köra istället för din nuvarande A4:a. Om du nu har en fäbless för Audi.
Under förutsättningen att du startar resan med fullt batteri från nattladdningen (som inte alls behöver vara snabbladdning och mycket väl kan ställas in till att vara 100% laddat när du ska sätta dig i bilen och åka iväg) och kan ställa ifrån dig bilen på laddning på hotellet / hemma efter fullbordad resa så har du alltså en bra bit över 100 mils räckvidd på endast EN effektiv 20-minuterspaus! Försöker du inbilla folk att du på fullt allvar inte kan lägga in en laddning under någon av lunch- eller middagsrasterna? KAN..., att du inte VILL är en helt annat diskussion...
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Jag trodde den lägre nivån låg på 10% så man kunde iallafall köra mellan 10-80% men det är alltså ännu värre om man nu ska vara pedantiskt.
Man MÅSTE alltså INTE vara pedantiskt! Se på BAB7's ZOE som laddats 100% nästan varje natt i sex års tid och nu är uppe i 30 000 mil med ett fortfarande fungerande batteri! Om du har 84% SOH eller 95% SOH gör inte världens skillnad i praktiken.
Som RostigHink påpekar så är det snarare att inte låta batteriet stå 100% längre tid och att ladda det inom rimlig tid vid total urladdning som är grejen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Jag byter olja enligt serviceintervaller och då är det var 3000 mil på min diesel, förmånsbil.
Nu är det ju en pågående diskussion bland mekar om att det där med long life-oljorna mest är skit och att det leder till uppbyggnad av kox i motorn och i värsta fall sludgar igen oljesilen. Och att man OM MAN NU SKA PEDANTSKÖTA underhållet ska byta oftare än vad intervallet säger. Men min herre kanske inte skruvar så mycket själv utan mest åker runt och säljer saker.