Citat:
Ursprungligen postat av
Bone Collector
Det har säkert försvunnit mycket polska värdesaker och konstverk under kriget, men att stulen polsk konst hänger på tyska muséer tror jag inte på.
När stöldgods från nazisterna har påträffats så har det alltid lämnats tillbaka till de ursprungliga ägarna.
Några få polacker, som minns, lever fortfarande, men snart är alla döda. Ge det 10 år till.
Att Tyskland avträdde 25% av sitt territorium till Polen får ses som en rejäl kompensation.
Att ryssarna tog lika mycket (t.o.m. mer) är irrelevant.
Att påstå något annat är lika dumt som att påstå "Du har inte kompenserat mig, eftersom någon annan stal det du kompenserade mig med"
Nej, det kommer inte att bli ett ruttet lingon till Polen. De har fått mer än nog av tyskarna. Framför allt en fjärdedel av hela Tyskland.
Du har missförstått det hela, det var ingen kompensation.... som den tyska staten gjorde utan det var ett beslut av Stalin som ville roffa åt sig Polens territorium och flytta Sovjets gräns västerut.
Vissa saker har återlämnats efter många om och men den stora majoriteten polska konstskatter finns kvar i Tyskland.
Polen har inte kompenserats för dessa 5 år av brutal ockupation, tortyr, slavarbete, massmord och materiell förstörelse.
Tyskland har nyligen kompenserat Namibia för sina härjningar där för 150 år sedan.
Varför skulle Polen som blivit värst drabbat inte få skadestånd?
Det är en rättvisefråga och därför kommer Polen fortsätta ställa sina krav.
Det är även bra för tyskar att veta att man har gjort rätt för sig när de betalat skadestånd.
Hur kan man idag kräva att Ryssland ska betala skadestånd till Ukraina när Tyskland slipper betala?