2025-09-16, 17:40
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Herregud.

Citat:
Jag kommer ju att erkänna brottet. Då blir det väl inget häkte? Samt har jag redan kommit överens med tre jag lurat att betala av hälften hälften på två månader.

Gå på förhöret, gråt som en liten skolflicka och erkänn allt. Låter som att du redan börjat med det.

På slutet av förhöret frågar de om inkomsten. Säg att du varit mycket sjuk och lider av psykisk ohälsa och är speltorsk. Att din inkomst i år kommer att bli ca 250.000kr att du är skyldig folk i din omgivning en massa pengar. Om hur mycket? Du vet inte riktigt. 200.000kr kanske?

Acceptera strafföreläggande.

Ingen fara om du ljuger lite. En förmån man som misstänkt har.
Citera
2025-09-16, 18:07
Medlem
Citat:
Jag kommer ju att erkänna brottet. Då blir det väl inget häkte? Samt har jag redan kommit överens med tre jag lurat att betala av hälften hälften på två månader.

Jag tror du slipper häktet, men är åklagaren sur så finns det en risk för häkte, det finns en liten chans.
Att du kommit överens med de du blåst betyder rätt lite straffrättsligt
Citera
2025-09-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Jag tror du slipper häktet, men är åklagaren sur så finns det en risk för häkte, det finns en liten chans.

Men jag kommer ju alla bevis på bordet. Finns inget för de att utreda mer än ge mig straffet.
Citera
2025-09-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx

Men varför ska jag häktas? Jag kommer ju lägga alla bevis på bordet och samarbeta. Vilka bevis kan jag tänkas kunna undanröja?
Citera
2025-09-16, 19:20
Medlem
Citat:
Men varför ska jag häktas? Jag kommer ju lägga alla bevis på bordet och samarbeta. Vilka bevis kan jag tänkas kunna undanröja?

Du kommer inte häktas. Du kommer inte få fängelse. (Utifrån vad jag har läst i tråden).

Tips: Betala skulderna och gör något åt ditt spelmissbruk (Ex Psykolog mm). Då ökar chansen för att rättsvårdande myndigheter är "snällare". Om du får dagsböter ska du försöka räkna ner din inkomst.
Citera
2025-09-16, 19:20
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Jag skall på förhör och har en offentlig försvarare. Jag är anklagad för bedrägeri. Jag lider av ett gravt spelberoende och har på grund av mitt spelberoende sålt saker på Blocket utan att leverera varan. 10.500kr ligger bedrägeri skulden på. Jag är tidigare ostraffad och har heltidsjobb, men lider som sagt av ett spelmissbruk.

Får jag fängelse? Det kommer ta två månader innan jag betalat av skulden till 15 personer.

Din äckliga människa, skärp dig för i helvete!
Spelmissbruk, vilka jävla term!
Nej du lär inte få någon fängelse, tyvärr!
Citera
2025-09-16, 19:51
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Rubrik korrigerad för att förtydliga vad tråden handlar om, tidigare rubrik "Får jag fängelse?".

/Mod
Citera
Iknowafewthingss avatar

Moderatormeddelande

Postat av Iknowafewthings 2025-09-16, 19:53
Moderator
Tack för rapporterna för 0.02, vi uppskattar hjälpen från användarna.

Trådar avseende påföljdsfrågor tas mycket riktigt normalt i samlingstråden men den här tråden har lockat för stort intresse för att den ska kunna sammanfogas, det skulle förstöra båda trådarna att vidta en sådan moderatoråtgärd. Vi behöver därmed inga fler rapporter för 0.02.

Har ni några frågor om detta får ni gärna skicka ett PM, som ni känner till diskuterar vi inte moderatoråtgärder i trådarna.

/Mod
2025-09-16, 20:09
Avstängd
Citat:
Jag har ju gått hos Socialförvaltningens spelberoendeenhet. Det räcker väl.

har du inte fått diagnosen faställd så håller det inte i rätten

Fängelse eller böter

Jag skulle gissa på återbetalning och böter eftersom du kan betala pga att du har jobb om detta är första gången

Har du orsakat mer skada än ekonomiskt till dessa människor så blir det fler påföljder
Senast redigerad av BENSINO 2025-09-16 kl. 20:12.
Citera
2025-09-16, 21:02
Medlem
Citat:
Hur många dagsböter i pengar? 5000kr?
Beror på din inkomst. Med en genomsnittlig inkomst landar du nog runt 5000kr, ja. Max 10 000.
Citera
2025-09-16, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graenslandet
Beror på din inkomst. Med en genomsnittlig inkomst landar du nog runt 5000kr, ja. Max 10 000.

Med genomsnittlig inkomst(41 000kr/månad) så landar dagsböter på mellan ca 13 000 som minst och upp till ca 67 000kr som mest.
Antal dagsböter ligger på som lägst 30st och som mest 150st.
Beloppet på varje dagsbot är väldigt förenklat 1/1000del av årsinkomsten före skatt -50kr. Lägst 50kr, som mest 1000kr.
Sedan kan man få avdrag ifall man har hemmaboende barn, fru/sambo utan inkomst och om man har stora skulder.
Har man stora tillgångar blir det istället tillägg.
Citera
2025-09-17, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
har du inte fått diagnosen faställd så håller det inte i rätten

Fängelse eller böter

Jag skulle gissa på återbetalning och böter eftersom du kan betala pga att du har jobb om detta är första gången

Har du orsakat mer skada än ekonomiskt till dessa människor så blir det fler påföljder

Dessa jag har lurat har varit 15 personer på ca 300-1000kr per person. Jag har kommit överens med de som betalat mest att vi betalar av 2 hälften hälften på 2 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in