2025-09-16, 08:46
Medlem
electricstars avatar
Normalt får företag inte göra bakgrundskontroll vid rekrytering (GDPR) Men det är löjligt lätt att göra det ändå. (Lexbase etc.). Kan göra det privat för en billig peng, ingen kommer någonsin veta.

Hur vanligt är det? Brukar ni företagare göra en liten koll för säkerhets skull?

Vad tror ni andra, sker det i smyg, trots att det är illegalt?

https://it-kanalen.se/rattsdatabaser...r-arbetsgivare
Senast redigerad av electricstar 2025-09-16 kl. 08:59.
Citera
2025-09-16, 09:14
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Det brukar de informera om att de eventuellt gör om anställning kan bli aktuell men inte före det och du kan alltid säga nej men då blir du heller inte erbjuden tjänsten.
Citera
2025-09-16, 09:40
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar
Normalt får företag inte göra bakgrundskontroll vid rekrytering (GDPR) Men det är löjligt lätt att göra det ändå. (Lexbase etc.). Kan göra det privat för en billig peng, ingen kommer någonsin veta.

Hur vanligt är det? Brukar ni företagare göra en liten koll för säkerhets skull?

Givetvis kommer man att göra kollen privat då det inte då registreras.
Citera
2025-09-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar

Ja de görs säkert hela tiden. Skrämmande utveckling. Hur fan ska folk som dömts få jobb undrar jag.

Jag vet att en kille som jobbar på en HR avdelning har ett särskilt inloggning till någon hemsida som samlar ALLT om en person.

Dessutom kan man göra Sociala medier kontroll. Då tittar man på vad du har för vänner och suspekta kommentarer/bilder. Jag tror inte att vanliga fyllebilder är allvarliga men om du är vän med en kriminell etc.

Kommer behöva lagstifta om total anonymitet på internet, förstår inte varför inte regeringen gör något.
Citera
2025-09-16, 10:02
Medlem
kalkryggars avatar
Företag ber normalt om ett godkännande för att få göra en bakgrundskontroll.

I vissa tjänster som jag rekryterat till så begär vi också att de själva skickar efter ett utdrag från polisen.

Skulle aldrig falla mig in att inte göra en kontroll idag.
Citera
2025-09-16, 10:58
Medlem
electricstars avatar
Kan tänka mig statliga företag följer reglerna strikt. Medans privata mindre firmor är mer flexibla .
Citera
2025-09-16, 11:26
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ja de görs säkert hela tiden. Skrämmande utveckling. Hur fan ska folk som dömts få jobb undrar jag.

Jag vet att en kille som jobbar på en HR avdelning har ett särskilt inloggning till någon hemsida som samlar ALLT om en person.

Dessutom kan man göra Sociala medier kontroll. Då tittar man på vad du har för vänner och suspekta kommentarer/bilder. Jag tror inte att vanliga fyllebilder är allvarliga men om du är vän med en kriminell etc.

Kommer behöva lagstifta om total anonymitet på internet, förstår inte varför inte regeringen gör något.

Det funkar väl ett par månader till, sedan får Lexbase och Krimfub stänga ner. Får vänta på domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in