• 1
  • 2
2025-09-18, 10:53
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
I Stockholm kan jag i och för sig förstå de som inte vågar signa bindande utan att ha fått sin såld, just för att man behöver maxa budgeten på ett annat sätt än i en mindre stad. Och som det är nu så vet man ju inte säkert att man får sålt resp. till ett bra pris, så då har man nog inte mycket till val, antingen är det försäljningsklausul eller sälja innan man köper.

Men absolut, en köpare som "kanske" fullgör affären förstår jag gör det svårt för säljaren, denna kan ju inte gå vidare och köpa nytt i det läget heller.

Har man tunna marginaler så får man nog leva med att sälja först och hantera om man inte hittar en ny bostad innan man måste lämna den gamla. Jag är glad att jag aldrig har hamnat i den situationen, men kan så klart enkelt se hur det skulle kunna hända. Det är bra att bygga lite krigskassa innan för att kunna hantera kringkostnaderna vid en försäljning. Att göra bostadsaffär är ju inte gratis rent administrativt heller.
Citera
2025-09-18, 14:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Har man tunna marginaler så får man nog leva med att sälja först och hantera om man inte hittar en ny bostad innan man måste lämna den gamla. Jag är glad att jag aldrig har hamnat i den situationen, men kan så klart enkelt se hur det skulle kunna hända. Det är bra att bygga lite krigskassa innan för att kunna hantera kringkostnaderna vid en försäljning. Att göra bostadsaffär är ju inte gratis rent administrativt heller.

Om det inte är en glödhet marknad så är det väl så folk får göra, känns som att köpa först just nu är väldigt riskfyllt, just eftersom det kan vara trögt att få sålt.

I Stockholm har man ju vanligen inte marginaler att ha två boenden / stå på två lån, just för att bostadspriserna är så höga så man behöver ta maxlån + lägga in alla sina pengar för att ens köpa ett boende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in